epilepsi?
Gick ut för att fylla på hö åt vivvi nyss, hon var som vanligt sen när jag skulle fälla ner en lite matta som hänger över buren så nuddade den hennes bröstkorg och sidan av huvet då hon sate síg precis vid öppningen så drog jag upp den för att kolla till henne och då hade hon vecklat öronen åt konstiga håll och stirrade ut och fick småsmå ryckningar i hela kroppen medan hon satt helt stilla, lyfte upp henne och hon var lugn någon sekund sen vred hon kroppen och skulle ner, sen var hon normal igen så gick och skulle ta mat åt henne och hon sprang in efter, gick ut med maten, hon kom efter, sprang sidledens med buren sen när hon skulle hoppa in i den så halkade hon (ena baktassen kom inte med in till buren) blev lite misstänksam men sånt kan ju hända, sen skulle hon på övreplan i buren (upp för rampen) vanligtvis hoppar hon eller springer upp för den utan problem men nu kom hon lite mer än hallvägs och sen gled hon ner och föll på rumpan/ryggen så nu tog jag in henne i toan med öppet fönster och kallt vatten men allt är normalt, hon dricker äter springer runt.
För kanske 2 år sen blev hon skrämd (vad jag tror) av min andra kanin, då fick hon ett kraftigt anfall och sprang överallt i hela buren, upp i taket, längst sidorna mm. var knappt så man såg henne tills hon la sig ner stel och avlång och började krampa. Hände ca. 3 gånger med den gången.
Tror ni de kan vara epilepsi? misstänker de lite. Ringde till vettan första gången jag märkte de och dom sa att hon inte kommer klara sig mer än ett dygn.
De är första gången på 2 år som hon betett sig såhär "vimsig"
Vad hade ni gjort, vad tror ni att de är? bör jag vänja henne att vara inne för att ha bättre koll?
Inte riktigt bestämt mig om hon ska få flytta in, hon har varit inne nu några timmar och allt går bra men om hon ska flytta in vad är bästa sättet att göra de på? låta henne va i ett kallt rum hela tiden och vänja henne vid värme lite smått eller ha henne inne någon timme per dag och öka tiden för varje gång?
Jag vet att det fins en parasit som ligger latent i kaniner som kan få dom att uppföra sig knepigt. Pasteurellos ska den heta. Och det är många kaniner som lever med den i hela sina liv utan att någon vet om det. Så det kan ju kanske vara något sånt. Annars så kan ju många djur få Epelepsi sjukdommar också så kanske ska åka in till veterinären och göra en liten hälsoundersökning på hen?
Är det smittsamt till andra kaniner om dom inte skulle ha den sjukdomen? och får dom verkligen krampanfall utav de? Jo har tänkt att gå dit och se vad dom tror men veterinärer här fastställer diagnoser utan undersökning så får se om vi åker lite längre bort till kunnigare veterinärer.
Jag tror du kanin behöver komma till en kunnig veterinär som kan göra en ordentlig utredning.
Bakterien Pasteurella kan orsaka balansproblem men är mest förknippad med "snuva" hos kaniner.
En annan sjukdom som kan vara orsaken är parasiten Encephalitozonn cuniculi, de första symptomen från den är ofta nedsatt rörlighet i bakbenen.
Roslagstulls djursjukhus har två bra artiklar i ämnet som du kan läsa så att du vet vad du ska fråga om när du kontaktar veterinär.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/bakbensforlamning-hos-kanin
och
http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/neurologiska-rubbningar
Lycka till med Vivvi, hoppas hon kryar på sig.
#3 Både Pasteurella och E cuniculi är smittsamt, det är vanligt att kaniner bär på sjukdomarna utan att visa symptom.
Encephalitozonn cuniculi låter som att de va de min jätte hade när jag läser artiklarna så inte helt omöjligt att vivvi fått de då dom bodde i samma rum mm. och vivvi fick sina första utfall när Yatzi var vid livet, om nu dom två hade/har de så bör snuttis också ha de då han också varit i kontakt med dom sen inte nog med de blir jag ännu mer orolig när de kan smitta till människor! :o
Stod att de är en besvärlig behandling och inte helt 100 på att den funkar och tror då inte nån i norrbotten ens hört talas om den sen vet jag bara om tre djurkliniker här kring jag bor som kan om smådjur.
Kan alltid testa åka in till någon veterinär och se ifall de kan något men om avlivning rekommenderas vet jag inte hur jag ska göra då hon annars är frisk och kry men samtidigt vet man ju inte hur hon mår när kaniner inte visar att dom är svaga mm. så är ju tråkigt att låta henne lida men samtidigt tråkigt att ta bort en "frisk" kanin. Dock är de ju inte helt 100% säkert att hon har denna sjukdom men ifall att.
Och bör jag ta snuttis till veterinärn också även fast han inte visat några symptom?
fast å andra sidan behöver varken vivvi elller snuttis blivit smittade av yatzi om de nu va de hon hade då smittan sker genom urin och tror inte dom rört hennes kiss om inte partiklarna i urinen sprids via luften
#7 Lika bra att ta till veterinär ändå utifall det skulle vara sågot sånt.
Nu har jag varit hos veterinären med båda kaninerna, dom visste inte hur länge de skulle ta innan man får svaren på blodproven men får hoppas att de inte är något!
#9 Ja det hoppas vi! Du får berätta hur det går.
Fick goda nyheter, kaninerna hade inga parasiter alls!
Då bör de nog vara epilepsi vivvi har, vettan nämnde dock ingenting om de när vi var in med henne men vad annars kan de vara om de inte bara är att hon blivit rädd dom gångerna hon fått utfallen.
Så skönt! Hoppas att hon slipper fler anfall :)