Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1682 ggr
josstra14
0

Hösilage?

Jag undrar bara om kaniner tål hösilage lika bra som hö (eller kanske bättre?). Är det nåt man kan ge istället för hö? Jag har inte använt eller nått, undrar bara :)

Alone
0

de tål de precis lika bra som torrhö :) ja de går att ge de till kaniner, jag har ger till alla mina och ingen har under åren mått dåligt av de, snarare tvärtom, mina tycker mycket bättre om de än torrhö :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

josstra14
1

#1 Ah vad bra! Då vet jag :)

zezagena
1

Tror man ska övergå försiktigt om kaninerna van vid vanligt torrt hö. Hösilage lite mera jäst/surt (o nyttiga bakterier), en del kaniner tål det sämre, har oxå mkt sämre hållbarhet när det öppnat än vanl hö..

Underbarn
0

Beror på ts halten också - de tål silage men jag vet inte om de äter det om det är för vått. Jag ger hösilage till mina kaniner :) pga jag får inte tag i torrhö här. Så jag tar från stallet där min häst står :) dom äter det liks bra som vanligt torrhö. Men vårat silage är ganska torrt så det märks inte så mkt skillnad mer än att det inte är lika sprött.

Viilmaa
0

Använder själv hösilage på vintern då vi ändå har det till våra får. Det funkar jätte bra, personligen så gillar mina kaniner det bättre än vad dom gillar vanligt torr hö :) Dock ska man övergå försiktigt, bland ut under en tid så att deras magar vänjer sig ;)

// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner

Elinifokus
0

Haha kom o tänka på en sång när jag läste rubriken. Hehe den är lite töntig. Höösilage, hööööäöösilage, det ska skördas varje år och kossorna ska få det. När isen smälter och fåren välter då är det dags att skörda hösilaaaaaaage.

josstra14
0

#6 HAHAHAHA vaaa??? ;D

[_hsleiufhbtv]
2

Jag ger hösilage till mina, helt underbart och skulle aldrig i livet vilja byta tillbaks till vanligt hö! Kaninerna har fått underbara pälsar, håller hullet jättebra så dom behöver inte lika mycket kraftfoder och framför allt så växer dom så himla fint sen jag introducerade silaget :)

Alone
0

så roligt att de börjar bli fler som använder hösilage! toppen!

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Fridaaaa
1

Hösilage som är på gränsen till hö hade jag kunnat ge, gjort någon gång. Men inte annars. Plus att en öppnad bale hösilage håller ej så länge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hästängeln-love]
0

Hösilage funkar bra även för kaniner, mina kaniner brukar få kompensera med både torrhö och hösilage, mina kaniner älskar hösilage, det är väll lite godare en vanligt torrhö gissar jag på 🙂

Underbarn
0

#10 nej har man bara kaniner att ge silage åt är det inte så bra då man får slänga mkt för det hinner inte gå åt innan det blir gammalt. Men har man exempelvis hästar eller kossor går det ju åt :) jag tar exempelvis ca 2 fyllda ikeakassar i veckan från stallet där min häst står :) Jag har använt torrhö i 10 år men använder silage nu sedan två månader pga tillgången. Alla mina kaniner äter jätte mkt hö, lätt för att hålla hullet på bara silage och de får bara ca 1-2 msk pellets varannan dag :)

Fridaaaa
0

#12 Ja har man andra djur, som t.ex häst så går det ju bra eller om man kan hämta hos en bonde eller liknande :)
Dock skulle jag bara ge hösilgare som är mer åt höhållet än ensilagehållet :P

Underbarn
0

#13 jag med :) "mitt" silage är ganska torrt och luktar inte så starkt :)

Fridaaaa
0

#14 Som det jag hade en period då när jag inte fick tag i hö :)