Vad gör han?
Hej!
Jag har en liten Dvv som älskar att slicka på mig, mina kläder, lurviga gosedjur, lurviga filtar och min stora, rosa, lurviga kofta.
Varför gör han det?
Han slickar på allt lurvigt eller varmt.
MVH Celina
När han slickar på dig är det ju för att han tycker om dig :) Varför han slickar på annat vet jag inte ^^
#1 och svar på frågan, när kaniner slickar på vår hud "intensivt" betyder det att de saknar något näringsämne, i allra flesta fall salt! Salt finns på vår hud och gott om det, det brukar avta väldigt tydligt om man ser till att de börjar slicka på sin saltsten och/eller ge dem saltrikt godis och foder ett tag, lite lättsaltade potatischips kanske ☝️
#2 det behöver det inte betyda ;) Albin pussar mig som besatt, men det är helt och hållet av kärlek :) Men på sommaren ofta märker jag av att kaninerna slickar mig på armarna rent spontant, då beror det ju på saltet ^^
Han slickar nästan aldrig på huden. Han skuttar bara upp i mitt knä och börjar slicka på mina byxor/tröja. Min andra kanin brukar slicka på träet i buren när man klappar henne för att hon tycker om det.
MVH Celina
Nej men då kan det vara andra saker, t.ex som #1 och #3 säger kan det vara att han gillar dig! Eller så är han bara en liten slickoholic! 😃
#5 Då gillar han tydligen filtar också?
MVH Celina
#2 + #5 och alla andra för den delen: NEJ, kaniner ska inte ha någon saltsten! De tycker om att slicka på salta saker, men för mycket salt kan vara livsfarligt! Läs här: http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/behovs-mineralsten-till-kanin-och-marsvin/
TS: Min kanin slickar också på allt möjligt, men min teori är att han markerar. Jag har nämligen aldrig sett honom gnida hakan mot något. Han slickar på bordsben, kuddar, ja i princip allt han ser som är nytt. :)
#2 Saltsten ska dom ej ha, Eftersom saltet går igenom kroppen 2 gr så blir det dubbel dos. Min kompis kanin fick tyvvär avlivas för det.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#8 Nej mina kaniner får inte saltsten, ingen av dom. De har tillräckligt med salt i fodret! Har dock aldrig hört att det ska vara farligt för dem O.o ? Lär sig något nytt varje dag.
#9 Saltsten kan ge dem njurproblem och urinsten bland annat :)
Så är främst dräktiga honor som har det, ifall dem får brist på det under födsel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.