Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 721 ggr
*Rapuntzel*
0

Kaniner lös???

Hejsan.

Har sett på bilder, vad jag tycker mej se iaf, att folk har sina kaniner lösa ute… alltså inte i nån Hage eller sele. Och jag funderar OM någon av er har det och hur gjorde ni i början? 

Kan man se några speciellt "tecken" att det skulle fungera t ex inne i en Hage från början?

Förstår naturligtvis att man aldrig ska ha dem frispringande om man själv inte är närvande!

Nyfiken 😃

Frosstis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du kan väl börja testa med att ha löst koppel, eller låta kaninen springa fritt med kopplet hängandes så kan du ta i kopplet om det händer någonting, min hyrkanin sprang lös på min tomt och hon var så snäll och sprang inte ifrån när jag skulle ta upp henne :)

tussen12
0

Jag bara släppte min^^ Det handlar väl lite om hur mycket man litar på sin kanin. :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[vigge_]
0

Jag kan ha min dvv hane lös utan problem. Tror också att det handlar om tillit. Tänk på att vissa redigerar bort koppel m.m. för att få finare bilder

*Rapuntzel*
0

Tack för era svar 🙂

Hur gamla har era varit när ni börjat släppa lös dem?

AkaiTsuki
0

Åh min nuvarande kanin skulle nog springa iväg för alltid ifall jag släpper honom xD Men min förra kanin däremot följde efter mig vart jag än gick så honom skulle jag kunnat släppa lös ^^

//Joanna

[Mi-rand-a]
2

Om man känner sin kanin väl vet man oftast om de kan springa lösa utan att rymma eller inte, Jag började släppa lös mina kaniner när jag och en bekant rastade våra 4 kaniner tillsammans, kopplena trasslade in sig i varandra och då började vi med att rulla upp dom till en liten boll på ryggen och fäste dom med en gummisnodd som lätt sen kunde lossna om kaninerna skulle börja springa iväg, när vi märkte att de gick bra så tog vi risken att släppa lös dom helt och hållet och de funkade strålande. 

Nu har jag dom alltid lösa men jag måste att alltid va på min vakt för ibland händer de att dom får spring i benen och kutar all sin väg så alltid bäst att försöka hinna efter även fast dom kommer tillbaka sen när man haft dom lösa nog länge och ofta på samma ställe har jag märkt att dom vill börja utforska andra ställen om de inte finns nog med sysselsättning, sen har jag alltid med lite pellets i fickan om dom skulle bli lite förvildade eller ifall dom skulle ha allt för roligt och envisas med att gå in. 

Men som #1 ha kopplet lös hängandes efter så kan du ta tag i de om något skulle hända, ålder spelar ingen roll utan mer relationen mellan dig och kaninen :)

bustjejen
0

Våra kaniner är alldeles för snabba för att vi ska våga släppa dem lösa. Jag tror inte de skulle springa iväg från tomten, eftersom de brukar hålla sig nära huset, men de hatar båda att bli infångade, så det är tillräckligt jobbigt med koppel och sele faktist :-).

Fridaaaa
0

Jag har Albin lös ibland när jag är ute. Han är på tomten- Har staket dock inte helt runt om men har hela tiden uppsikt över honom och hade inte haft honom lös om jag inte hade litat på honom :)

Smilla, Ella och Viola är inte att lita på att ha lösa hehe Flizan går oftast :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaterinaPetrova
1

Har haft min lejonhuvade hane lös sen han var liten. Han kommer på inkallning då han vet att han får godis. Så träna inkallning är ett tips?!

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
0

#9 Har jag försökt men Smilla & Viola är för busiga ;) hehe
Går bra inne eller i Hage i regel men ej lös :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.