Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5301 ggr
Lurvas11
0

Klippa i pulpan

Vad gör ni om ni råkar klippa i pulpan? Tar ni papper och torkar bort blodet med? Eller vad gör ni?

Hälsningar Lurvas11Glad

Fridaaaa
1

Hjälper inte att bara torka, man får hålla kvar pappret eller ta det i sådan pulver som stoppar det eller liknande :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_hsleiufhbtv]
0

Stoppar klon i potatismjöl eller blodstoppspulver. Ofta låter jag faktiskt bara det va då mina kaniner lättast får stopp på det själva :)

Kiyona
0

Då blir det potatismjöl mot klon och trycker med fingret tills de3t slutar blöda. Potatismjöl stopar blodet. :) Istället för dyrt blodstopp pulver.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
0

#3 Gäller att ha det hemma med. Vi använder aldrig det, så har aldrig det hemma hehe
Fast mina brukar självtorka, så brukar sällan behöva göra något om jag råkar klippa för långt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
0

Vi bara tar lite papper och håller en stund. Sen brukar det sluta av sig själv.

MVH Celina

MsSofieG
0

Mina kaniner fixar det bäst själv så har dom lite under uppsikt en stund bara sen får det vara :)

Vixxen
2

Köp en Lapispenna (Silvernitrat) på apoteket och håll emot pulpan om ni råkar klippa för nära så det blöder. Lapis stoppar blödningen kemiskt, fungerar ungefär som blodstopparpulver, men är enklare att använda!

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=101105

Akta dock att komma åt Lapispennan med fuktiga fingrar för silvernitrat missfärgar allt organiskt material det kommer i kontakt med. Används mot förhårdnader och vårtor. 

Fungerar på kaninklor, hundklor och kattklor för att stoppa blödning!

Anoki
1

Sätter ner kaninen i buren eller på marken eftersom de slutar efter en kort stund :)

juliafrojd
0

Har hänt mig en gång och då tog jag lite papper och tryckte tills de slutade, annars som många andra sagt så had what tagit potatismjöl om de inte hade slutat! :)

juliafrojd
1

Har hänt mig en gång och då tog jag lite papper och tryckte tills de slutade, annars som många andra sagt så had what tagit potatismjöl om de inte hade slutat! :)

mandyosv
5

men papper och pulver hit och dit,,, sätt ner kaninen i buren och låt de va :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[_hsleiufhbtv]
2

#11 Håller med dig (:

Vixxen
6

Pulpan är ett ganska kraftigt blodkärl på de flesta djur i förhållande till deras storlek och kan blöda rätt bra så det är viktigt att få stopp på blödningen så fort som möjligt.

skuttis88
0

#11 Min kanin knäckte sin klo en gång så det blev en pöl på golvet av blod. Sen när jag tog upp henne, droppade det ner på golvet. Det kan blöda kraftigt från pulpan och då tycker inte jag att man ska låta det vara. Det är som om vi skulle få kraftigt näsblod t.ex.

MVH Celina

PrinzeZz
0

såhär såg det ut senast jag klippte lite för långt, det var rätt mycket blod och kaninen hann bloda ner mig rätt rejält innan jag fick fatt i papper, en vän fick sedan springa och hämta blodstopp för det vägrade verkligen sluta. Så nej jag trycker på med papper de få gånger jag klippt i pulpan, har jag klippt för långt så det börjar blöda får jag allt fixa detta också.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

skuttis88
0

#15 Ja, det kan blöda mycket. Då kan man ju inte bara sätta in kaninen i buren. Eller?

MVH Celina

Vixxen
0

# 16 Nej det kan man inte!

Det är därför jag tipsade om Lapispenna i # 7.

Dipsie'n'Poo
0

Hänt mig en gång och då tog jag bomull och tryckte mot klon. Sedan lite potatismjöl. Och det slutade blöda, fast det blödde inte speciellt mycket från början heller.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

mandyosv
1

Haha skulle inte förvåna mig om "blodstoppspulver" helt enkelt är potatismjöl 😃

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[_hsleiufhbtv]
0

#19 har också tänkt den tanken, många gånger ^^ för blodstopp är dyrt att köpa, ett stort paket med potatismjöl ligger på runt 10:-, och det funkar lika bra. Så varför köpa det dyra då liksom x)