Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2313 ggr
Jussan99
0

Kaniner är inga hamstrar!!

Jag har fått lite nog av att folk tror att kaniner är som hamstrar: gnagare, gulliga, klarar sig bra ensamma och kan sitta i en bur helt ensam hela dagarna.

Men nej! Kaniner har känslor och om man skaffar kanin är det viktigt att man förstår vad det innebär!!! När jag sa att jag skulle skaffa kanin så sa alla bara: "aha vad kul.. vad gör man med dom? Det är taskigt att de sitter i burarna hela dagarna! Det är djurplågeri."

Men för mig är de helt gudomliga! Man kan tämja de flesta kaninerna och bli polare med dem 😃 Och även fast man kanske har en innekanin så måste den få Motion och bli ompysslade i vilket fall!! Frigående innekaniner kan må riktigt bra om den blir behandlad bra :)

Idag kom jag hem till en kompis och hennes lilla syrra på nio år har en kanin. Jag fortfarande fullständigt galen i kaniner så jag behövde ju såklart hälsa på den! Jag gick in i hennes rum och där satt den, en blandning mellan en lejonhuvad och en hermelin. Så fort jag kom fram till buren lugnt så blev den väldigt "nyfiken". Den hoppade runt och ville se vad jag ville. Men med förfäran har den varken hö, pellets eller vatten och inser direkt att det inte bara kunde vara för sällskap, utan för att den var hungrig! Hon hade bara ca 1 1/2 dl pellets och lite hö kvar och tänkte väl antagligen "spara" på det. Jag gav den nästan allt det pellets som var kvar och typ det höt som fanns plus fyllde vattenflaskan. Gissa hur kaninen blev? Helt galen! Det slängde sig till matskålen (attackerade inte) och åt upp all pellets och hälften av allt hö. Stackars kanin! Hur kan man göra så? Det kändes lite fel att ta min kompis lillasysters grejer och börja ta hand om hennes kanin men lite mat måste den väl ändå få. Jag frågade min kompis om hon hade frukt eller knäckebröd men hon sa att hon hade men ville inte ge mig för att det inte var "hennes kanin" så kaninen fick nöja sig med det den fick.

Kaniner är helt underbara djur och för mig är mer som katter (åtminstone frassar), sociala och fina ;)

Suskiv
16

Om genom att ge kaninen en jättedos pellets så kan du ha gjort den sjuk. Hade du gjort nått liknande med nått av våra djur hade du aldrig mer fått komma hit.

Sen var det såklart under all kritik att kaninen saknade hö och vatten, men att ge en sån liten kanin så mycket pellets på en gång är helt olämpligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

LisaKanin
4

Jag har både kanin och hamster och kan garantera att hamstrar också har känslor och definitivt inte bara ska sitta i en bur ensam hela dagarna. Man kan mycket väl bli polare med hamstrar också.

[Luppa]
4

Säger som #1, och åt den verkligen upp all pellets på en gång så var det nog ingen hit ;)
Jag skulle bli galen om någon kom hit och började proppa i mina djur mat, kan man inte snacka med ägaren i stället?

juliafrojd
3

Vadå "en kanin är ingen hamster"?, visst dom ÄR ingen hamster men en hamster har defenetivt känslor precis som en kanin, och en hamster ska absolut inte heller sitta i en bur hela dagarna! Dom som säger att en kanin är som en hamster har rätt, OM dom vet hur en hamster ska behandlas! Sen skulle inte jag vilja att någon kom och proppade i mina djur en massa mat, bättre om du snacka med ägaren istället, eller möjligen hennes föräldrar som också har en del ansvar över att hon faktiskt tar hand om sin kanin!

Nevina
1

Vad var kaninen för ras? 1½ dl är väldigt mycket för en liten kanin. Min Lejonhuvade dvärgvädur fick lite mindre än ½ dl pellets per dag.

[Luppa]
0

#5 Det står lejonhuvad/hermelin. Så ja, det är väldigt mycket.

hobbymupp
8

Håller med #1 och #2.

Din grundtanke om att folk ser ner på kaniner och att de är underbara, personliga djur håller jag helt med om. Men, kanske pga dåliga kaninböcker, så verkar du ha fått en del av kaninskötseln om bakfoten. :/ 

Vill du läsa lite om kaniner så kan du läsa om vad de ska äta här:
http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html
så undviker du att göra fel igen :) Hemsidan har dessutom massa uppdaterad info, oftast bättre än böckerna man kan köpa. Ska du skaffa en kanin är det viktigt att du har koll! Alla är vi människor, men nästa gång; ta reda på fakta innan du gör något med djur. Annars kan den i teorin goda gärningen vara farlig för djuret, som i detta fallet.

+ Jag har också en hamster. Knut är superpersonlig, speciell och verkligen ingen man bara låter sitta där i en liten bur.

Linda1977
0

Hoppas att den inte blir sjuk/kass i magen nu. 1 1/2 dl pellets är vad min förra Dvärgvädur åt på en vecka. Bättre att nämna för deras föräldrar att kaninen saknade mat, hö och vatten. Kan ju också vara en tillfällighet att mat & vatten var slut, har hänt hos mig med att kaninen druckit slut på vatten el ätit upp höet om vi varit borta på dagen. //Linda

Helin_
0

Min lejonhuvade kani får ca 1-2msk pellets så 1 1/2dl pellets låter väldigt mycke till en sån liten kanin. Hö och vatten ska en kanin alltid ha tillgång till men absolut inte pellets. Är du ens säker på att de var mat/pellets du gav o inte godis pellets? Alla kaniner har inte pellets i sin dagliga kost då de för vissa räcker med fri tillgång på ett bra hö o vatten. Frukt är inte heller bra som mat till kanin då de innehåller mest socker och inte är så jätte nyttigt för kaninens mage. Grönsaker som vi männisjor äter tex morötter o sallad o gurka innehåller mest socker o vatten så de ska man inte heller ge annat än som godis. Däremot är örter bra att ge samt pinnar som kaninen kan slipa tänderna på och pinnar bildar cellulosa som är bra för kaninens matsmältning. Läs på innan du skaffar kanin och fråga innan du ger någon annans kanin något. Jag hade blivit jätte aarg om de varit min kanin som du gått o matat sådär utan att ha frågat o du hade inte fått komma hem till mig igen efter en sån grej. I princip har du abklagat lillasystern för vanvård i inlägget utan att veta någon bakgrund till varför kaninen saknade hö och vatten. Flickan kanske beräknade att hö o vatten skulle räcka tills jon kom hem igen och så tog de slut innan o där kom du. De finns kaniner som äter bara för qtt de finns fast dom igentligen fick mat för 5 min sedan så de behöver inte betyda att hon var utsvulten när du kom. Alla fakta ska fram innan man anklagar o dömmer.

Jussan99
1

Men herregud, inte gav jag all pellets! Jag var faktiskt lite otydlig men det fanns nästan inget kvar (och jag är nog inte så bra på att bedöma mått) men gav den inte så mycket, typ en matsked. Det var min kompis som sa att vi skulle ge den mat men jag fick göra jobbet.

tussen12
1

#10 Otydlig? Hur kan man ta fel på så mycket mat och en matsked? 😮

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Suskiv
2

#10 Brukar du ofta se fel på 1,5 dl och 1 msk? Låter inte så troligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

josstra14
0

Vad synd att kaninen inte hade något hö men jag hoppas verkligen att det var en matsked pellets :)

josstra14
0

Och jag förstår faktiskt liiite vad du menar med att "kaniner är inga hamstrar" men hamstrar är egentligen ganska lika kaniner, mer än vad du tror :) Men du har rätt, det händer att folk inte ser smådjur som märkvärdiga och att man inte behöver ge så mycket till dem som uppmärksamhet. Jag känner jättemånga som inte ens bryr sig om sina smådjur :(

Var bara lite försiktig nästa gång med maten!🙂

skuttis88
0

Kaninen kanske bara hade tillfälligt slut på hö? Det är så för mig ibland när jag har gett dem på morgonen och sen har de ätit så jag har fått fylla på. Iallafall hoppas att den mår bra nu !

MVH Celina

josstra14
0

#15 Men då kanske det var bra att hon gav hö då?

skuttis88
0

#16 ja det var så jag tänkte. Det betyder kanske inte att kaninen alltid har det så utan att det bara var tillfälligt slut. Sen det där med vattnet var ju inte bra men pellets är väl inte livsviktigt?

MVH Celina

AkaiTsuki
3

Men ääch, sålänge kaninen lever och mår bra så har TS nog redan förstått att ifall hon gav 1,5dl så var det fel men det är inget ni kan göra åt det nu, nu hör jag bara tjat att det blev för mycket pellets. För att hon har antagligen redan förstått att kaninen ska ha mycket mindre pellets än 1,5dl vid det här laget + fri tillgång till hö.

//Joanna

josstra14
1

#18 håller med! ;)

[RC1393]
0

#12 Stod i #0 att de hade kvar ca 1,5dl och att kaninen nästan allt som var kvar :) Men såklart, nästan kan ju innebära allt utom ett pelletskorn så :P

Frosstis
0

Hamstrar sitter visst i buren hela dagarna xD Dom är ju nattdjur och är vakna på kvällen :pPp LOL

Men kan du inte prata med föräldrarna och fråga varför kaninen inte hade hö eller vatten? Om det var så att det var tillfälligt "slut" så får dom väl säga det. Tror knappast dom hade slut på vatten direkt..

[Jawa´s]
0

#21 med det argumentet så borde alla kaniner också sitta i buren hela dagarna eftersom de är grynings- och skymningsaktiva ;)

TS: Jag är inget hamsterfan, långt ifrån. Men de borde få komma ut på samma sätt som en kanin. Turligt nog för hamstrarna finns det tusen gånger fler aktiveringsleksaker än till kaniner och hamstrarna har därmed inte har fullt lika höga krav på utevistelse som de flesta kaniner har, men allt som allt så anser jag att inget djur mår bra av att enbart bo i en bur.

Sen kan jag ju meddela att mina kaniner Alltid blir tokiga när de får nytt hö, vatten och pellets, oavsett om de redan har något av det i buren eller inte. Det nya är alltid supergott enligt dem.

Pellets är ett tillskottsfoder till hö, oavsett om kaninen hade en matsked eller 1½ dl så var det mer än tillräckligt för en så liten kanin. 

Tycker det är jättebra att din kompis inte ville utfodra kaninen med knäckebröd och frukt eftersom det inte var hennes kanin, tillskott och godsaker gör mer skada än nytta i fel mängder vilket kan vara väldigt svårt att uppskatta om man inte vet vad just DEN kaninen är van vid sen tidigare.

Är man inte den som utfodrar djuret varje dag så ska man vara väldigt försiktig med vad man ger, om man nu över huvud taget måste ge nåt.

josstra14
0

#22 Hon sa ju att det var hennes kompis som sa att de skulle ge mat, så det kanske inte bara var hennes fel? Det verkar ju som om kompisen är med och tar hand om kaninen och hjälper hennes lillasyster ;)

[Loca Diaz]
1

Va? Vad då bara 1.5 dl kvar? Tror du en kanin är en häst eller?
Allvarligt talat så är det du som borde läsa på :) En dvärgkanin ska vanligtvis bara ha ½-1 dl pellets om dagen (eller ingenting alls) Sen var det väl tråkigt och synd att den inte hade vatten eller hö men de hade uppenbarligen hö hemma så det kanske bara var tillfälligt slut?

Om det nu stämmer att du såg fel på 1 msk och 1.5 dl så hade den ju fortfarande pellets, kaniner "sparar" inte mat som hamstrar, de äter när de är hungrig.

tussen12
0

#24 Haha gillade din komentar, ''tror du att en kanin är en häst eller?''

josstra14
0
josstra14
0

#24 Har jag uppfattat det här fel? Hon menade väl att kaninen inte hade någon pellets i skålen och att hon gav pellets, vatten och hö till den också för att hennes kompis sa det? Eller? Jag kanke är ute och cyklar :P

tussen12
0

#27 Jag tolkade det som om hon gav utan att fråga ^^

Ellster
0

#28 jag med…

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

skuttis88
0

#27 jag uppfattade det såhär: kaninen hade inget vatten, inget hö och heller inga pellets. Då tog TS av lillasysterns saker och gav kaninen det för att den verkade så hungrig. Jag tror inte kompisen sa att TS skulle mata kaninen.

MVH Celina

josstra14
0

Men inte skulle hon väl ta utan att fråga? Hon var väl inte ensam hemma hos en kompis? Jag tror att det var såhär (eller så som jag uppfattar det): Hon kom hem till sin kompis, hälsade på kaninen i buren som blev helt lyrisk. Hon märkte att det inte fanns varken pellets, vatten eller hö och sa det till hennes kompis. Då sa kompisen att hon skulle ge den mat och visade var maten fanns (det kanske var ett förråd eller nått) och hon gav den det. Sedan är jag lite osäker med hur mycket pellets det var (lite förrvirrande) men det kanske var en dl kvar i påsen och hon gav den lite pellets men jag tror inte att hon gav en och en halv deciliter! Det är ganska mycket… Kaninen var nog ganska hungrig eftersom att den åt upp väldigt mycket så jag tror att de hade missat att ge den mat och byta vatten. Om vattenflaskan var nästan tom så tror jag inte att kaninen har druckit så mycket på en eller två dagar. Sedan tror jag att det hon egentligen menar är att hon har vänner som inte tar hand om sina smådjur och låter dem bara sitta i buren hela dagarna och därmed försöker gämföra med en liten hamster och en kanin. :)

skuttis88
0

#31 Ja, det står ju inte i detalj så man kan uppfatta på olika sätt :)

MVH Celina

Jussan99
0

#31 äntligen nån som fattar.

josstra14
0

#32 vad är TS? Haha förstår inte :p

tussen12
0

#32 TS är #33 ;)

#33 Du skriver ganska flummigt, Svårt att förstå allt :)

skuttis88
0

#33 Det var ju bra :) det är ju ganska svårt att förklara i en text och när olika människor tolkar det på olika sätt. Hoppas att det löser sig!

MVH Celina

josstra14
0

#33 haha gud vad du har ställt till det :) Men ingen skada skedd och du får kanske bli lite mer tydlig nästa gång!