Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1707 ggr
[vigge_]
0

Slickar på galler

Hej, jag har en hermelinhona som slickar konstant på galler. Hon biter ingenting, bara slickar.

Vet någon varför hon gör så? Hon bor i en egen bur.

Tacksam för svar

Alenzi
1

Vissa djur kan utveckla sådana beteenden när de har tråkigt och är understimulerade, kanske är det också är fallet med din kanin?

[vigge_]
0

Tror faktisk inte det. Hon har många leksaker och en burkompis genom galler samt en stor bur….

Kan hon vilja ha en burkompis?

[vigge_]
0

Tror faktisk inte det. Hon har många leksaker och en burkompis genom galler samt en stor bur….

Kan hon vilja ha en burkompis?

[vigge_]
0
Alenzi
0

Det enda andra jag kan komma på är om hon kanske saknar något näringsämne.
Men jag är inte på något vis kaninexpert, så vi får se vad de som är mer kunniga har att säga :)

[vigge_]
0

#1 Kanske. Men hon har många leksaker m.m.

Hon brukar slicka mest när jag är med den andra kaninen och gullar etc.

MalinFrosch
0

Låter som hon är uttråkad, kaniner kan vara det även om de har en stor bur. Försök aktivera den.
Min kanin slickade och ibland gnagde på gallret förut. Nu ägnar jag mer tid åt henne och hon slickar och gnager inte längre.

Eller så är det något som smakar gott på gallret…

tussen12
0

säger samma som #7 försök aktivera henne mera, Kankse skutta av sig i sele i en timme? Eller kankse träna lite hoppning? :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[vigge_]
0

#7, 8 Det kanske är det. Ska aktivera henne när snön har fallit:)

tussen12
0

9 fast det ska inte spela någon roll, kaninen ska endå få skutta av sig. Tänk dig sitta i ditt rum dygnet runt, skulle det vara kul? Jag antar att kaninen får komma ut och skutta varje dag! (:

Kimji
0

Som många säger så är det ju ofta ett tecken på understimulering.

Men om hon främst gör det när du är med den andra kaninen så kan det helt enkelt vara en bedjan om uppmärksamhet. Har själv haft en kanin som slickade (på det som råkade befinna sig framför henne) när hon ville bli klappad.

[vigge_]
0

#10 hon bor i våran bod där det inte går att aktivera henne. Har dock en stor inhägnad i hennes bur. #11 kanske det också..

tussen12
2

10 "där det inte går att aktivera henne" Vadå, får hon aldrig komma ut ur buren? :o

[vigge_]
0

#10 så klart att hon får det men det är svårare på vintertid då det är för kallt för henne att komma ut. Hon har som sagt en stor inhägnad till buren. Hon hatar selen också…

Fridaaaa
0

#14 Hur kallt är det där kaninen är?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[vigge_]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på hennes bur

Fridaaaa
0

#16 Brukar du variera leksakerna? och möblera om ibland i buren? :)

Klickerträning kanske är något för henne?

[vigge_]
0

#15 det är 20 plusgrader där kaninerna bor Kan helt enkelt inte aktivera henne nu. Kör dock klickerträning

Fridaaaa
0

#18 Okej. 
Det finns inget "kan inte aktivera nu", för kaniner behöver aktiveras. Kanske inte exakt varje dag att dem kan t.ex komma ut i stor Hage eller liknande men någon aktivering behöver dem :)
Du kommer inte få bukt med problemet troligtvis om du inte börjar aktivera kaninen mer, just för att det är troligtvis det som är problemet :)

Mina kommer inte ut i Hage varje dag, då dem inte vill vara ute i Hage när det snöar, då sitter dem bara stilla = ingen mening. Men de har stora ytor och sedan försöker jag aktivera dem i sina utrymmen :)

LillaSnö
0

#19 nyfiken, hur aktiverar du dem i deras utrymme? Med gnagpinnar o så eller? Har testat lite olika leksaker i buren men Snö tittar inte ens åt dem… Hon får komma ut och skutta i lägenheten ca 5-6 timmar varje dag men det blir ju ändå rätt många timmar i buren totalt sett. Vore kul om hon hade mer att göra där än att äta hö, gnaga pinnar och sova :).

Fridaaaa
0

#20 Gnagarpinnar, och möblerar om. Mina är inte intresserade av leksaker överlag.
Ibland sprider jag ut pelletsen lite med, lite olika. Har bara testat det någon gång och de uppskattade det mer än jag trodde :)

[vigge_]
0

Jag brukar ha en aktiverings boll med lite mat i som hon faktiskt använder;:)

norealdream
0

#16 Inhängnaden ser rätt så stor ut, så du kanske får plats med att klicker träna henne där inne? Eller precis utanför (alltså i boden) :) Min kanin är inomhus kanin så han kan inte vara ute på vintern, vilket gör att jag inte kan hoppa med honom i sele. Men då brukar jag klicker tränings hoppa honom inomhus. det funkar utmärkt! Det tycker han är jättekul! Då behöver man inte sele heller ;) Så det kanske du kan göra med din kanin inomhus i boden :)

[vigge_]
0

#23. Hej! Jag har klickertränat med henne ett tag nu :) Tycker att det är hur roligt som helst :) Hon kan "stå" och "snurra" :)

norealdream
0

#24 Så kul! Väldigt smart liten tös du har om hon lärde sig snurra och stå på först träningen :D Sen kan du även testa att få henne att GÅ på bakbenen, det brukar ta lite längre tid att lära den :)

[vigge_]
0

#25 hon lärde sig snurra på en timme :) testat tricket "gå"

alvaegrymm
0

min kanin biter och slickar på gallrett när hon vill ha uppmärksamhet, typ när hon vill bli klappad.

eftersom du skrev att din kanin slickade mest när du höll på med de andra kaninerna så kanske hon bli lite avis och vill att du ska klappa henne istället? :)

* ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥                                                                      

♫H Ä L S N I N G A R♫ ♡A L V A  &  K A N I N E R N A♡                                                                          * ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥  

[vigge_]
0

#27 det kanske är det. När jag gullade med min andra kanin igår så skickade hon jättemycket och bara tittade på mig. Båda mina kaniner blir jätteavis på varandra varje gång jag kelar med den andra:)

norealdream
0

#26 Oj vad bra! Lycka till med den fortsatta träningen :)

[vigge_]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 tack :). Bild på Snö under klickerträningen

norealdream
0

#30 Naj vad sööt!! :*

[vigge_]
0

#30 dina kaniner är också jättesöta

tussen12
0

#30 Vilken sötnos! 😍

Alenzi
0

Vilken jättesöt liten kanin <3

norealdream
0

#32 Tack, fast dock har jag bara en ;) (Om man inte räknar med min systers kanin)

[vigge_]
0

#34 #35 tack. Dina kaniner är också jättefina. Speciellt Björn :). Måste ha räknat din systers kanin också :) Uppdatering. Idag lärde sig Snö i princip gå:) Hon är så snabblärd :) Ps. Tack för alla råd:)

[vigge_]
0

#34 #35 tack. Dina kaniner är också jättefina. Speciellt Björn :). Måste ha räknat din systers kanin också :) Uppdatering. Idag lärde sig Snö i princip gå:) Hon är så snabblärd :) Ps. Tack för alla råd:)

[vigge_]
0

#33 tack du med :)

norealdream
0

#36 Hihi. Ja oj! Hon kanske ska bli en liten cirkuskanin ;D

shikadi01
0

Intressant fråga (och söt nin)! Jag har också funderat på det här med att slickandet. Har t ex aldrig sett min kanin doftmarkera genom att gnida hakan mot något, däremot slickar han på alla möjliga saker. Soffbordsbenet, soffkuddarna, mig. :) Jag har liksom tänkt att det är hans sätt att markera på. Vad tror ni?

[vigge_]
0

#40 om han slickar på dig så tycker han om dig :) En utav mina niner gör det också. Han kanske slickar på kuddar m.m. för att det smakar gott? ;)