Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1956 ggr
tussen12
0

Vanvårdad kanin?

Hejsan! Vi ska kankse ta över en ''Vanvårdad'' Kanin, Min kompis köpte honom för knappt 2 år sedan, Efter ett tag tröttnade hon totalt…

Han är en jättesöt hermelin, Väldigt sosial. Dock bor han i en sånhär  ''Trixie'' bur, En 2 fackare. Tvivlar på att den är laglig. Buren står i garaget där dom förvarar en massa ''vätskor'' och bilarna står där också, Det luktar verkligen diesel där inne! Det kan väl inte vara så bra??

Han har inget hö eller undelag, Han får pellets typ 3-4 gr i veckan, Och om han har tur får han knäckebrö. Jag tycker väldigt synd om honom och min kompis frågade om jag ville ha honom, Självklart vill jag det! Men min mamma är lite skeptiskt, Har ni några tips? hur man kan övertala henne? Jag kan lägga ut lite bilder hur han ser ut, Samt buren.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[vigge_]
2

Hoppas verkligen att han blir din :) Han förtjänar ett bättre hem :).

Denna kommentar har tagits bort.
Dipsie'n'Poo
0

Berätta för henne hur kaninen har det! Det skulle min mamma inte kunna säga nej till iaf… Men annars vet jag inte :s

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

LisaKanin
0

Men lille stackaren… vad ledsen man blir 😕. Bor din kompis nära dig? Kan du inte prata med hennes föräldrar om du inte får ta hem kaninen till dig och säga lite fint att det faktiskt är djurplågeri att ha kaninen sådär, och erbjud dig att se till att han får hö och ordentlig mat och underlag i buren om de betalar?

tussen12
0

#4 Jo, Min kompis bor ganska nära mig. Men nu skickade hon ett sms till mig och sa att hon kankse vill ha kvar honom endå, Men allså.. Varför ha kvar en kanin som bara sitter i sin bur? Är det bara för att hon ska visa upp honom för sina kompisar?! Jag skickade tillbaka : Okej, Men jag finns om du ändrar dig!

Fast ärligt talat tror jag inte att hon ändrar sig,.. 😭 Jag tycker ju så synd om honom! Mamma tyckte det också..

tesushie
0

Om hon verkligen tänker behålla honom och inte rätta till nåt så måste du försöka lite fint säga att det är djurplågeri för även om du kanske inte anmäler henne kommer det förmodligen säkerligen någon annan förbi en dag och ser detta och anmäler det.

Om det är för att hon inte vet så mycket om kaniner kan ju du informera henne och be henne låna böcker om kaniner på biblioteket eller läsa på nätet.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

tussen12
0

#6 Tja, Hon vägrar.. Det är bara Justin bieber i hennes huvud..

norealdream
1

#7 Om hon inte lyssnar så får du säga till henne mer bestämt och berätta hur hon kan ändra sig så att kaninen får det bättre. Gör hon inte det så får du kanske anmäla… Vet att det kan vara svårt att säga sånt till sin kompis, men tänk på kaninen! ;(

tussen12
0

#8 Jo, Men jag är rädd att om jag säger till så får jag inte kaninen för henne,.. :( Usch, Jobbigt dehära..

tesushie
0

#9 i så fall ta reda på om du får den eller inte och vägrar hon ge dig den och göra det bättre för den är det bara att anmäl eller varna att du kommer göra det kan va svårt att göra det mot en kompis men å andra sidan blir hon sur på dig och inte vill va vän med dig nå mer för det var hon ingen riktig vän i från början heller och då har du kanske fått en ny djur vän istället för kan tänka mig att istället för att skicka kaninen till omplacering om den blir om händer tagen vid anmälningen kan du nog få ta den men det optimala vore att du fick det så klart.

LisaKanin
0

Håller med #10.

KaterinaPetrova
3

1. Miljön där kaninen bor är inte lämplig, det kan påverkas kanines luftvägar och ge allvarliga biverkningar.

2. Kaninen har inga grävmöjligheter då det inte finns underlag i buren, hans tassar kan ta skada av det hårda underlaget. 

3. Kaninens kost är fel och kaninens hälsa är i fara. 

Info: Kaninens dagliga intag ska bestå av 80-90% hö, hö hjälper även till att hålla tänderna i trim så de inte blir för långa. 

4. Din beskrivning om den övriga utfodringen av din kompis kanin är katastrof! Pellets enbart 3-4 när kaninen inte ens ha hö i buren? Har kaninen ens friskt vatten?  

Fortsätter kaninen bo i denna miljö kan kan åka ut för näringsbrist, vätskebrist, för långa tänder, skadade tassar och dyligt.

När du säger till din kompis gör det för kaninens skull - och hennes! Förstår att det kan vara svårt då du inte vill riskera vänskapen, men du är en snäll kompis genom att berätta att hon behandlar kaninen fel. Om hon inte förstår allvaret länka denna tråd till henne så kan hon se vad erfarna personer tycker om saken. Be din mamma ringa till hennes föräldrar så de förstår allvaret. 

Förlåt men sådna personer som hon ska inte ha djur och jag hoppas att du får ta över kaninen… Lycka till!

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

tussen12
0

Tack #12.

Jag har redan sagt det med hö, Grävmöjligheter osv.. Men hon säger bara ''Min mamma sa att man inte behöver det'' deras andra kaniner har det lite bättre, Men dom går på nätgolv. När jag tog mej modet att säga till sa hennes mamma bara ''Jaså, då får vi fixa det'' detta var 1011 och inget har hänt :/ Dock mailade jag lagen till henne på facebook och sa att hon skulle visa sin mamma, Men tror inte att hon gjorde det:/

KaterinaPetrova
1

#13 Nätgolv är endast okej att ha om nätet ligger på marken som i en sommarhage, dvs att kaninerna inte går på nätet i luften och kan fastna med tassarna. Jag att du ska gå vidare genom att anmäla, eller hota försiktigt genom att säga
"Jag vet min kompis tycker om kaninerna och vill att hon ska få behålla dom. Men det finns faktiskt regler och sköter man inte sina djur på rätt sätt kan någon anmäla, och då får man kanske inte behålla djuren. Jag vill att ni ser till att kaninerna får det bra tills nästa gång jag kommer."

Du kan ju alltid länka denna tråd till hennes mamma så hon får se hur du tycker och känner! Det är inget att skämmas över, riktiga djurvänner skulle förstå!

Stå på dig, du är jätteduktig som vågar säga ifrån!

LisaKanin
0

Nätgolv också?? Grrrr. Blir riktigt arg. Kan du inte pm:a deras personuppgifter så anmäler jag dom 😡.

tussen12
0

#14 dom har inte nätet på marken, Jag tänkte länka denna tråd och skicka till henne på facebook, Och be henne att visa sin mamma!

Fridaaaa
0

Vad charmig han är.

Stackars liten :( Hoppas du får ta över honom.

Jag hade ärligt talat anmält det anonymt, för diesellukt osv det är verkligen inte bra för kaniner :S Och att inte ge hö osv är ju inte bra för kaninen heller :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisaKanin
0

#16 BRA!!!

tussen12
0

Jag skrev på kik till henne såhär,

***, Inte för att vara taskig, Men du måste verkligen flytta ur svantes bur från garaget! Det är JÄTTE skadligt, Hans luftrör kan kollapsa..

då skrev hon såhär: Men han har bott där i 3 år :) Och han kommer altid att bo där :) Och han har inget problem med att bo där

såskrev jag: jag tror inte du förstår hur dåligt det är.. :(

Fridaaaa
0

#19 Så som dem behandlar kaninen är inte rätt.
Säg det med åt henne att han måste t.ex ha hö också. Och bra underlag.

tussen12
0

Nu skrev hon:

det är inte dåligt för han. Kankse för andra men inte för han! De är min kanin å han bor där å snälla kom inte och säg att jag plågar han eller liknande eller för vilken mat jag ger honom! Han mår bra och det räcker! Han behöver inte vara perfekt som dina kaniner, Svante är ingen renrasig kanin som håller på me hoppning eller har stamtavla….Så.

Jag vill inte bråka med dig elr så men han mår bra å de räker för mig..

Herregud säger jag bara.., :/

KaterinaPetrova
0

Det där med galler i luften är olagligt… Tror inte hon kommer visa sin mamma, det bästa skulle vara att du ringde/skickade en meddelande direkt till mamman! 😡

tussen12
0

#24, Ja.. det är bara det att jag är så himla blyg! men jag har skickat lagar och sådant till henne på facebook,..

Och han var inte 2, Utan tydligen 3.

Fridaaaa
0

Stackarn :(

Skulle du inte ta över honom?
Annars kan jag ta över honom, om hon inte ska ha honom kvar!

tussen12
0

#26 Hon ville tydligen ha kvar honom, Men jo, annars var det planen..

Fridaaaa
0

#27 Okej :/ För annars hade jag haft en plats över också, om du inte fått ta honom:)

Men anmäl dem då. Anonymt, du har ju bildbevis också! :)
För kaninens skull :(

tussen12
0

Mamma vill veta hur man anmäler?

Fridaaaa
1

tussen12
0

#30 Tack! :)

tussen12
0

Hon visade lagarna för sin mamma som sa : Äsch! Skit samma.

Fridaaaa
0

#32 Vilken människa! Usch säger jag bara! :S

norealdream
0

#32 Arrgghh!!! Blir så förbannad på såna människor som inte förstår allvaret med djur!!! Bra att du anmäler!

LisaKanin
0

#32 Fy f-n rent ut sagt, inte konstigt att tjejen inte bryr sig när hennes mamma beter sig så. Det är medvetet djurplågeri. Förjävligt. Bara att anmäla.

MYCKET bra gjort av dig att uppmärksamma det och göra något åt det! 🌺

kaninlyckan
0

hur har det gått med  svante och hans bur mm

tussen12
1

Vi har nu anmält, Får se om dom gör någonting åt det!

Hoppas lilla svante får ett bättre liv nu..

Fridaaaa
0

#37 Toppenbra att ni gjorde det! Och spara bilderna som bevis :)

[RC1393]
2

Vill bara varna för att lägga ut bilder här, kaninägaren kan vända det emot dig och anmäla dig för förtal eftersom du lagt upp bilder på i lagens ögon misstänkt djurplågeri (inget är definitivt förrän domen fallit) och sagt att det är djurplågeri. Vill bara varna så att det inte blir ett större "bråk" eller vad man ska säga mellan er :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Om hon inte ens kan ha spån till kaninen och inte håller på med en så ska hon inte ha någon kanin alls, kaninstackarn vill ha ett bättre hem, den förtjänar det!

[kiiiwiii]
1

#21 skulle det spela någon roll om det var en renrasig tävlingskanin eller en vanlig "bonnkanin"? De är ju alla kaniner som förtjänar det bästa! Usch vilken människa! Bra av dig att säga ifrån. Skickar en massa mod till dig!

tesushie
0

#41 håller med

#1 och som #39 redan talat om är det säkrast för dig att meddela nån som kan ta bort bilderna ps. du kan försöka få fler att anmäla då går det bättre annars kan du kolla upp om det finns nån djurpolis i sverige det borde finnas och kontakta dem

tussen12
0

#42, Okej, Hur kontaktar man Medarbetare? Fast man kankse skulle ta bort hela tråden?

fossingen
1

#43 Mja, du kommer nog skaffa dig en ovän snart.. De vet ju direkt att ni har anmält då det är uppenbart.

#42 Varför går det bättre om flera anmäler? De som tar emot anmälan åker ju ut på en kontroll om en endaste person anmäler och då kan sedan personen med djuret korrigera bristerna som tas upp.

[hästängeln-love]
0

Stackars kanin, Har dom inte underlag i buren?! o inge hö dessutom, Kan det absolut ingenting om kaniner eller är det bara så snåla så det inte har möjlighet att köpa in underlag till buren och hö? Det är ju förskräckligt att hon inte förstår hur kaninen blir behandlad, man kan som sagt inte bara tänka med hjärtat man måste tänka med hjärnan också… 😕 

Lycka till ❤️

tussen12
0

#44 Joe, men lilla svante kommer iallafall få det bra, Hoppas jag! :)

Fridaaaa
0

#44 Hellre en ovän än en lidande kanin.
Plus att man kan anmäla anonymt = dem vet inte att det är just dem.

[kiiiwiii]
0

#47 det svåra är väl bara att hon inte blir så anonym eftersom hon tagit upp det med personen ifråga osv. Kommer nog bli ganska tydligt vem det är. Men är ju inte säkert. Men jag tycker absolut inte du ska vara rädd för det! Tänk på att du gör det för kaninen.

Fridaaaa
0

#48 Jo men man måste ju prata med dem först innan man anmäler, så dem får rätt info osv tycker jag. Då märker man om de vill ändra eller inte, annars får man ta till såna här metoder :)
Jag? Inte jag som pratat med dem osv ;) Men hellre ovän än lidande djur :P

[kiiiwiii]
1

#49 ja absolut! Har själv anmält ennkille för djurplågeri och det slutade med att han skickade sin häst till slakt för att han inte kunde ta hand om den :( Ursäkta min otydlighet! Menade ts! men du har helt rätt! Anmäla är det enda vettiga om dem inte tänker ändra sig!

[morotochcesse]
0

så synd  om kanin dom ska verkligen inte äga något djur. Du ska verkligen övertala din mamma så du kan få honom

tussen12
0

#51 Jo, Mamma gick med på det men sen ångrade sig min kompis :/

Emmetem
1

Jag tycker att det är bra att du anmälde de! En kanin är en kanin, de väljer ju inte vart de ska bo. Om kaninen är väldigt kontaktsökande kanske detta beror på att kan inte har något annat sällskap hela dagarna. Detta kanske leder till att de tror att han mår bra?
Likt tidigare sagt - en kanin är en kanin och  det spelar ingen roll om det är en hoppkanin eller blandrasig kanin. Kaninen väljer inte vart den ska vara, och blir den inte behandlad som den bör bli behandlad så spelar det ingen roll vilken ursäkt ägarna har - om de verkligen älskar kaninen så gör de det bästa för att den ska må bra.
 Jag tycker att det är väldigt sorgligt att många är kvar i det där gamla tänket.
Det tänket då kaniner bara är djur utan känslor. De behöver bara vatten och lite mat ibland för att klara sig. De kan sitta i buren hela dagen, de låter ju inte som om de är missnöjda?
Och bara för att kaninen rusar fram till dörren när du kommer behöver inte detta betyda att den älskar dig. Den kanske är hungrig av att de ger den fel kost och alldeles för lite?! Och att låta kaninen stå i ett mörkt dammigt garage är inte alls bra för kaninen. Såvida man sköter om kaninen och garaget är i toppskick och det är ljust så förstår jag inte riktigt vad det är för fel med det. Men de flesta garage brukar inte vara allt för kaninvänliga.
Jag blir så arg för att sånt här händer.
Bra att du anmälde!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

tesushie
0

#44 för att ibland funkar de så att de inte prioriterar som de borde typ vi tar det nästa vecka och ju fler anmälningar så borde de väl prioritera högre

fossingen
0

#54 Fast de måste åka ut på en kontroll när de får in en anmälan.

#47 Jo, fast det är ju ganska uppenbart att de vet att de har anmält om du förstår hur jag menar, även om de är anonyma. Jag tror inte en utomstående vet hur en bur och möjligheterna ser ut inuti ett stängt garage om du förstår hur jag menar XD

#46 Berätta gärna sen hur det gått.

chris65
0

Vilken sorglig historia. 😕 Blir väldigt illa berörd av att man inte ens matar kaninen varje dag! Det är ju klart som f-n att kaninen blir alldeles till sig när någon kommer ut i garaget. Han måste ju vara helt utsvulten! Och stackars djur som är förvisad till ett garage utan någon social tillvaro alls. Är det mörkt i garaget också?                                        Vad tråkigt att du inte kan få överta honom då din kompis verkar ha tappat intresset helt. Förstår inte mammans resonemang där. Är det kanske så att de vill ha betalt för kaninen? Hoppas verkligen att det händer något nu när ni anmält så att stackarn kan få ett värdigt kaninliv. Vissa människor borde ha DJURFÖRBUD!!                               All heder till dig och din mamma som vågar anmäla!

tussen12
0

#56 Jo, det är mörkt därinne, Vi erbjöd oss att köpa loss kaninen, Men det ville inte hon :'(

LisaKanin
0

Jag kom på en idé, kan inte vi här på forumet skramla så kan ts erbjuda kompisen en femhundring eller så för kaninen? Då kanske hon skulle sälja? Jag bidrar gärna. Kan inte sluta tänka på den lille stackars Svante, han var så söt också!😕

tussen12
0

58 tack! Ni är så gulliga, men det tror jag inte, vi erbjöd oss så mycket som 1000 kr bara för lilla Svante. Jag tror hon bara vill ha honom för att visa upp sina kompisar. :(

LisaKanin
0

#59 Men jösses vilka människor!!! Jag blir helt mållös, kan inte förstå hur en vuxen kan resonera så. Men fantastiskt av er att erbjuda så mycket pengar, verkligen. Då är det bara att hoppas på att anmälan blir åtgärdad snarast 😡.

chris65
0

#58 Kan inte heller sluta tänka på honom. Hade gärna bidragit med en slant bara han slapp den misär han lever i nu. Tycker det verkar skumt att de inte ens vill sälja honom för 1000 kr. Är nog tyvärr så att du trampade henne på tårna när du tog upp vad du tyckte var fel i deras djurhållning. Kan ändå inte förstå resonemanget om man inte har intresset kvar längre. Bättre att erbjuda kaninerna ett roligare liv hos någon annan. Hade själv gärna tagit lille Svante bara tjejen hade velat släppa taget! Hoppas det finns en lösning på den här tråkiga historien. Kommer jag på något så skriver jag igen. 🙂

[morotochcesse]
0

så j… synd om kaninen dom ska inte ha djur överhuvudtaget tycker jag 😡

LisaKanin
0

Ska man kanske starta nåt slags Facebook grupp "mot vanvård av djur" och hänga ut de här människorna med bilder på Svante och beskrivning av vanvården? Då kanske de åtminstone börjar skämmas lite och bestämmer sig för att sälja? Så kan man använda den till liknande fall sen om det behövs.

Fridaaaa
1

#63 man får inte hänga ut folk. Det är olagligt. Du själv kan bli anmäld och åka dit på det. Så ingen bra idé…

LeaHumlan
0

Stackars kanin :'( Hoppas det blir bättre för honom nu när Ni har anmält!!

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

LisaKanin
0

#64 får man inte? Räknas det som förtal eller? Om man bara beskriver namn, bilder på djuret och hur djuret blir skött? Borde ju inte vara förtal, det är ju fakta isåfall. Hm, försöker fundera ut fler idéer…

tesushie
0

#55 ja det ska ja men att ska och göra är två olika saker men antar att det beror på personen som får anmälan där inne

tesushie
0

#64 tror inte det räknas som förtal om du enbart skriver hur den blir behandlad inga bilder eller namn, namn är ok om du hittar på ett fejkat namn och skriver längst ner dessa namn är ej riktiga e

Fridaaaa
0

#66 Vet faktiskt inte vad det räknas som men man får inte göra det ialla fall :)

Som #68 skriver, kan man skriva hur den har det osv men man får inte lägga upp bilder och lägga ut namnen, vart dem bor osv. Enbart beskriva situationen i så fall :)