Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2122 ggr
tussen12
2

bästa foder enligt dig

Vad är det bästa fodret enligt dig? Och varför? Vart köper ni det? Vad kostar det? Tacksam för svar ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

LovePoppy
0

Följer! :)

fossingen
10

Spagetti och köttfärsås. Ica supermarket, billigt och smarrigt Cool

tussen12
0

2, haha jag menade kaninmat ;)

fossingen
0

3# Haha, ja vet, var bara tvungen att skämta lite :D

Djurens favoriter är i alla fall:

Cuni Complete, Cuni nature re balance, Krok krispy

Den diande honans favoriter: Selective rabbit, jr och mature , Cuni nature rebalance och krok krispy. Dock så tappar hon vikt ypperligt lätt.

Mina favoriter till dem är annars Cuni Complete och Cuni nature rebalance. Re balance är toppen för att få dem att minska i vikt, samma med Selective mature. Cuni nature håller de vikten bra på. Så inga ökningar. Till digivande honor ger jag selective rabbit och selective Jr för att de innehåller extra mycket protein och lite mer fett. Bra också för att fetta upp en kanin.

Jag köper fodret på djurbutik,så det blir dyrt.

Corazón
0

JR farm grainless complete blandat med JR farm grainless mix. Tillsammans blir det perfekta värden och innehåller naurliga, bra produkter. Mycket bra foder för pengarna. JR farm grainless complete 59-69 kr/ 1,35 kg från zooplus och JR farm grainless mix 119 kr/ 1,7 kg från zooplus. Tycker det är en jättebra blandning och det är roligare att ge än ren pellets, men ändå är den nyttig med massor av örter m.m! Fodrerna är billigare på zooplus.dk än zooplus.se, därför har jag beställt därifrån.

[_hsleiufhbtv]
0

En blandning av Cuni Pro, Selective, Cuni Complete, JR Farm Grainless, Fiba First och Meister Lampe Glad

tussen12
0

Jag har en fråga,Vi hade tänkt köpa Cuni nature Re-balance kaninfoder..funkar det?

Sedan hade vi tänkt beställa detta,Är det nyttigt?

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/naturligt_godis/279279#more

LisaKanin
0

#5 kul jag hade tänkt prova Grainless mix! Ger bara Grainless Complete nu. Är det växtbitar i eller hur ser det ut? Svårt att se på bilderna tycker jag.

I övrigt skriver jag under på att JR Farms grainless Complete är det bästa fodret jag hittat. Innehåller verkligen NOLL konstiga tillsatser. Har sett att till och med Oxbow Bunny Basic som är svindyrt och ska vara så bra innehåller sojamjöl tex. Vad ska kaniner med det till? Grainless är det enda jag hittat som bara innehåller bra grönsaker, växter och örter och ingenting annat.

tussen12
0

Putt :) Behöver svar till min fråga i #7

[Totoros kaniner]
0

jag säger som #5 jrfarm. dock har jag inte testat JR farm grainless mix, vilket jag kommer göra. den hade ju perfekt proteininnehåll att komplettera med!

Fridaaaa
1

Har inget favoritfoder :/ Det jag hade har ändrat innehåll,så har inget just nu..

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Totoros kaniner]
0

#8 jag har kört oxbow ungfoder tidigare mest för att det skulle va så bra.  Jag tyckte det va bra i o för sig. Dock gillar jag storleken på jr farms, det känns som mer tuggmotstående. Men angående sojamjöl så ska det va ett mjöl som e br för kaninernas magar har jag läst, men minns inte infosidan.

fossingen
0

#7 Jag tycker det är toppenbra foder och jag kommer fortsätta med det, det är spannmålsfritt och nyttigt och gott för kaninen, gott luktar det också, lite höaktigt :) 

Jo, den där är väldigt nyttig. Jag köpte sist nå nyttiga gnagarpinnar med örter :)

AkaiTsuki
0

Alla mina kaniners favoriter har varit Stampe, men nu prövar jag Cuni pro, bitarna va lite stora men efter ett tag så gick det ändå sa han :) De verkar inte smaka lika gott som Stampe men det är såå mycket bättre för honom ^^,

//Joanna

Tisdus
0

Det absolut bästa fodret enligt mig är "Djurdoktorns Basfoder", med dessa superba näringsvärden: råprotein 14% , råfett 3% , fibrer 30% , vatten 11% , kalcium 1,3% , fosfor 0,3% , magnesium 0,2%. Energi : 8,5 MJ/kg.

Kostar 110 kr för 700g, man kan både beställa det över internet (http://www.djurdoktorn.nu/till-webbutiken/gnagare/kanin/foder/maskrosbladsmak) och köpa det på plats i Uppsala, vilket jag gör :) Till två kaniner som får varsin matsked pellets morgon och kväll räcker en påse 2-3 veckor. Ganska dyrt, men med tanke på hur otroligt bra fiberhalt detta foder har så är det absolut värt det! :)

hobbymupp
0

#15, roligt med ett bra foder man aldrig hört om! :D Det enda är väl isf att man får se upp med kalciumrika tillskott, och mängd såklart då fodret är rätt högt i kalciumvärde! Hehe, jag tycker tillomed 1.0 är för högt :P

Jag har inte hittat ett foder jag gillar 100%, så jag blandar enligt denna artikel:

http://kaninmagazinet.se/2012/october/rakna-pa-fodervarden.html

KaterinaPetrova
0

Alla mina fyra kelkaniner äter Lottie äpple & morot pellets, någon gång i veckan får de solrosfrön, torkade nässlor och olika torkade örter. 
Kostar 50 kr för 1,5 kg påse på Granngården/Lantmännen. Tycker det fungerar helt utmärkt, kaninerna älskar det och har det även som godis då de tycker det är gott. Alla är pigga och glada Glad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

kyrkeliden
0

Nu ger jag cuni PRO. Är riktigt nöjd med det. Gillar att pelletsarna är lite större vilket ger lite mer tuggmotstånd och för dem som endast får några få bitar tar det lite längre tid än normalt art sluka. Använt Edet tidigare och var nöjd med det. Som det R nu får jag tag på cuni via jublet och betalar 399:- för 25kg vilket känns som ett riktigt bra pris.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tisdus
0

#16:

Jag ger inget tillskott av mineraler alls. :) De har fri tillgång på hö, och så bara lite pellets morgon och kväll för att det helt enkelt är rutin. ;)

hobbymupp
0

#19, nä tillskott av mineraler behövs ju inte :) Jag bara menar att jag tycker det är ett högt kalciumvärde på pellets, något som endast brukar rekommenderas växande. Men ger man typ en matsked så kan det ju knappast bli en överdos.

Tisdus
1

#20: Precis :-) De får knappt en matsked var morgon och kväll, så det oroar jag mig inte för.

Lurvas11
0

Jag gillar Selektive rabbit mycket. Dock är det ganska dyrt :/

Hälsningar Lurvas11Glad

MsSofieG
0

Jag kör just nu på stampe och cuni complete. Blir en halv dl till min holländare samanlagt under en dag. Brukar dela upp det morgon och kväll :)

Suskiv
0

Till Kelisarna är Jr Grainless kanon, tyvärr räcker det inte till rexarna och avelskaninerna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

zezagena
0

Blandar- Edel ( Foderboden 200 :-/20 kg) Agrobs Grön musli HippoSportca 200:-/15 kg  + lite Hampafrö ( 5 kg/ ca 100:-)

JessicaOlin
0

Rabbfor P SK Granngården 185 kr

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶