Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1030 ggr
sunnymybunny
0

konstig andning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hermelin hane på cirka 2-3 år här hemma, han äter och dricker som han ska å gör sina behov men då man bär honom eller är ut å går, hoppar osv så låter det som att han andas igenom en flöjt, låter jätte knas, å jag vet inte vad detta kommer av han har vart såhär i några veckor å jag har försökt forskat lite i när han låter som mest, om det är vid ansträngande syften eller konstant å det verkar vara konstant, då han är så luten har det väl kanske med det att göra, jag vet inte!? Har också hört att hermeliner ofta får problem med andningen, men jag vet inte om detta är något sådant!?
Han verkar inte besväras utav det men et är ju inget jag kan säga, det lär man nog fråga honom.
Ska ringa till vet å rådfråga men eftersom jag hört att det är ganska vanligt undrar jag om det är normalt eller så?
Någon som vet?

Tacksam för svar!

Helin_
1

Svårt att svara på. Men ring du till en kaninkunnig veterinär o hör. Kan ju vara astmaa eller att han har något som blockerar luftvägarna och när han anströnger sig så går de åt mer luft o låter när luften passerar hindret. Tycker absolut att hab borde undersökas av veterinär för att vara säker att de inte är något som gör att han kan bli sämre.

Kimji
1

Andningsbesvär ska alltid undersökas av veterinär omgående. Kaniner har väldigt känsliga luftvägar och om det plötsligt skulle bli värre kan han dö snabbare än du hinner ta honom till en veterinär.

sunnymybunny
0

Tack för svaren, tänkte mer om ni hade någon erfarenhet av va det kunde vara osv men jag har såklart kontaktat veterinär, så det är fixat osv. Tack alla! :)

Kimji
0

Dom kaniner jag haft som har haft luftvägsbesvär kunde inte diagnostiseras och dog.

Vad sa veterinären då?