"Sår" på hälarna
Min hona har "sår" på hälarna. De är inte öppna sår utan mer håret som är bortskaft. Hon hade så redan då hon kom från uppfödaren för en månad sedan. Vad kan det vara och bör jag vara orolig?
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
Hon har pododermatit. Det är en (ofta sårig) inflammation på undersidan av tassarna som kan uppkomma av flera orsaker. Jättekaniner kan få det enbart av att de är så tunga men annars beror det ofta på ett allt för hårt underlag i kombination med stillasittande.
Det första du ska göra är att se till att ha ett så mjukt underlag som möjligt och se till så att kaninen har ordentligt utrymme att röra sig på eftersom stillasittande förvärrar problemet. Självklart måste du också hålla rent så tassarna inte infekteras. Tycker inte att det ser så farligt ut i nuläget men det skulle kanske inte skada med en veterinärbedömning på den saken. Blir det värre ska du definitivt besöka en veterinär eftersom det kan bli allvarliga problem annars. Verkar hon ha ont av att röra sig eller om du tar på hälarna?
Vad är det för ras? Bor hon i bur eller lös och vad har du för underlag? Jag tycker att du ska höra av dig till uppfödaren och berätta eftersom det uppenbarligen är uppfödaren som orsakat det här problemet och måste se över hur hen förvarar sina kaniner.
#1 Tack för svaret. Jag misstänkte nämligen att det var de hon hade. Jag har kontakt med uppfödaren redan (men inte om detta) eftersom hon anfaller och har bitits och det fungerar inte när man har barn i familjen, hon ska gå i Avel och vara en kelkanin.
Hon bor just nu med ett underlag av mycket spån och får komma ut en stund varje dag på en mjuk matta. Jag har alltid tyckt att hon varit lite vinglig på bakdelen och detta kanske är svaret? Hon verkar inte ha ont när man rör vid de, men hon grymtar och morrar när man klappar henne i buren och rör sig mot bakdelen. Hon har tidigare (hon är snart 8 månader) bott i bod så jag antar att hon varit mycket stillasittande.
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
Ok det låter ju bra. Eftersom du inte haft henne så länge så kan det förhoppningsvis läka med de förutsättningarna. Att hon vaktar sin bakdel har antagligen inte med saken att göra, det gör dom flesta kaniner som inte är riktigt tama.
Hoppas både hälarna och temperamentet blir bättre. Ge henne tid att vänja sig och bråka inte för mycket med henne så ska det nog lösa sig.
Detta verkar faktiskt vara vanligt på kaniner. Ibland syns det inte pga av pälsen men viker man undan pälsen på baktassarna så finns ganska ofta dessa röda hälar. Man tänker inte annars på det då pälsen täcker hälarna.
Oftast rekommenderas mjukt underlag men jag tror framförallt att det gäller att öka utrymmet för kaninen så att den kan röra sig ordentligt, precis som #1 sa.
(Sen menar vissa ibland att de har en stor bur på ex 1,5 kvm, men hur mycket kan en kanin egentligen röra sig där?)
Kastanjegårdens Kaniner
min rex har likadant, varit till veterinären och allt.
Men det är bara att se till att ha mjukt underlag och smörja fötterna så ska det försvinna :)
dock har det inte hjälp för mig än.men så länge det inte blir sårigt så är det ingen fara. Blir det sår måste man åka till veterinären innan det blir infektion.
http://kaninmagazinet.se/2013/february/trycksar-pa-fotterna.html
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Upptäckte det där på min kanin också för några dagar sedan! :/