Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 519 ggr
Mo-Mo
0

Han väljer bort höet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en dvärgkille på snart 6 månader som är väldigt förtjust i papper, kartong och matta, inte bara att leka med utan han äter det verkligen. Igår åt han ett helt A4 papper. 

Han har fri tillgång till hö och får ca 1/5 dl pellets på morgon och 1/5 på kvällen. 

Saken är den att ligger han på mattan i vardagsrummet med höet precis jämte sig så väljer han ändå att äta mattan. Han letar i soptunnorna efter papper och försöker till och med klättra i bokhyllan där han vet att jag har skrivarpappret. 

Om man sätter honom vid höet när man ser att han börjar äta på mattan så sitter han där en stund och äter några strån sen hoppar han tillbaka till mattan och fortsätter äta på den.

Vill ju inte behöva ta bort mattorna eftersom att han är frigående i lägenheten och golvet blir så kallt och halt utan dem. 

Vad jag vet är det inget fel på höet, det luktar gott och ser bra ut och varje dag så byter jag ut det som legat framme.

Någon som har några tips? på vad det kan vara? Eller tips? på hur man kan få honom till att sluta? Vet inte riktigt vad jag ska göra eller om det är något fel på honom, om han saknar något osv. Tror dock inte att skrivarpapper är näringsmässigt bättre än hö!

Tinkelbell
0

Ta bort pelletsen helt och hållet ett tag och ge han ingenting förutom hö. Kanske, med lite tur, så räcker det och han börjar äta hö igen :)

Sen kan det vara att han inte tycker om höet. Då menar jag att han kanske tycker det är för tunt eller för grovt. Sånt man köper är väldigt tunt och ströigt medan sådant man kan köpa av bönderna till hästar är oftast grövre. Min herre föredrar grövre hö :)

Mvh Hela stora familjen <3

Storkebodas
0

Tror också att det kan vara att han inte gillar höet. Har detta pågått en längre tid kan det vara så att hans kindtänder blivit för långa, och att han nu inte kan äta så mycket hö av den anledningen. Åk in till vet och kolla upp det, och byt hö. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

MalinFrosch
0

Prova byt ut höet.
Och ge en hel massa olika grenar från träd som han kan gnaga på. Min kanin gillar också att gnaga på mattor och kartong osv men det blir mycket bättre när man ger grenar som hon gillar. Då gnager hon mest på dem :)

Mo-Mo
0

Tack för svar! :)

Jag har redan bytt höet en gång, köpte i hö zooaffär när jag fick honom och det höet var tunt och tovigt och han åt det inte alls! Så då köpte jag hö från Teddytassen.se som är grövre och det äter han, men som sagt han föredrar ju papper och matta. 

Bara hö har jag också provat (alltså tagit bort pelletsen) och då åt han matta och papper ännu mer.  

Vet inte om det är fel på tänderna direkt, för på natten när han sitter instängd i sin bur så äter han hö, fyller alltid höhäcken med nytt hö innan vi ska sova och det brukar inte finnas mycket kvar på morgonen. Det är alltså när han får hoppa runt i lägenheten som han nobbar höet fast att det ligger jämte honom typ. 

Grenar och pinnar älskar han ju, har inte blivit så mycket sånt då det är svårt att hitta här i Göteborg, finns typ bara tallar här där jag bor. Får nog ta och ge mig ut och leta och plocka hem lite ätbara pinnar helt enkelt. 

Kanske skulle hjälpa att erbjuda honom ett mumsigare alternativ än mattan dvs. pinnar och grenar för att han ska sluta, så det får nog bli en promenad senare idag.

Ljusta
0

Jag vet kaniner som blivit förstoppade och dött pga de ätit papper, så det är nog bra om du inte har det så han kommer åt det om han är så förtjust i det.

Ljustadalens kaningård

Tinkelbell
0

#4 Testa att ge riktigt hö för hästar som är riktigt grovt och sen plocka bort alla mattor tills han börjat äta ordentligt. Min är också innekanin och han har lärt sig att springa på golven utan mattor. Och som tidigare sagt, åk till veterinären och kolla hans tänder + lagra massa grenar hemma :)

Mvh Hela stora familjen <3

Mo-Mo
1

Ja får nog ta bort alla mattor och se till att han inte kommer ner i soptunnorna, och så får han bara hö så kanske han lär sig!

Får ta och kolla upp det där med höet med, får byta till ett ännu grövre och se vad han tycker. Skadar ju inte att prova!