Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1941 ggr
madds
0

Måste ge pellets?

Jag fick hem min kanin förra veckan. självklart gick han på de dr jäkla gnagarblandningen från ica typ. Läste en artikel av ett par veterinärer om att fodret ska bestå av 80-90% hö o resten bladgrönsaker o dyligt. dock tycker jag att jag läser i alla trådar här om pellets?! Måste man ge pellets eller vad är grejen. räcker de ej med hö och bladgrönsaker osv? de stog att på sommarenkan man ploocka allt ute oxå. tacksam för svar

Peak303
0

Det är egentligen upp till var ägare om dem vill ge pellets till sin/a kanin/er eller inte. En kanin klarar sig egentligen utmärkt på enbart hö om man nu väljer att skippa pelletsen. Men många väljer att ge Pellets med som tillskott. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

madds
0

Jo jag har förstått att många gör de. men borde man inte kunna ersätta pelletsens egenskaper med grönsaker istället liksom. verkar ju både naturligare o nyttigare.

Suskiv
0

Kelkaniner av dvärgstorlek klarar sig för det mesta helt utan pellets. Däremot så har avelskaniner, växande kaniner, långhåriga kaniner, stora kaniner och tävlingskaniner ett större energi och näringsbehov vilket är svårt att få ihop med grönsaker utan att det påverkar höintaget. Med pellets kan man ge högenergi/högnäring på små mängder.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

madds
0

okej a han e ju dvärgvädur och enbart till kel så då skippar ja pellets då :)

[Luppa]
1

Det går inte att säga rakt av att din kanin klarar sig utan pellets.
Det beror på vad du har för hö, och vad din kanin har för näringsbehov. Det man kan säga säkert är att om en kanin ska klara sig på bara hö så ska det vara BRA hö. Analyserat med bra värden, och av hygienisk toppkvalitet.
Sen så får man ju hålla koll, känn på kaninen. Verkar den magra av så behövs det nog pellets.

madds
0

okej jupp :) då ska ja ha koll. de har ja ju ändå men som sagt känna efter lite extra. han får ju inte enbart hö utan mycket grönsaker oxå. jist nu äter han ju fortfarande även sin blandning från affären , men den ska snart veck. vill dock inte bara tvär sluta utan vänjer av med de

kaningodis
0

Nu på vintern får mina lite pellets men när det blir grönt ute sen så kommer jag minska ner/ta bort pelletsen, lite olika beroende på kanin.

Rent allmänt så tror jag att många kaniner överutfodras på pellets, många kaniner är överviktiga (även om det inte alltid syns som stora hakpåsar utan det kan sätta sig runt olika organ i kroppen).

#6 Det är viktigare att gå långsamt fram när man tillsätter eller byter ett kraftfoder.

Kastanjegårdens Kaniner

Helin_
0

Ts, hur gammal är din kanin? Har du ett bra hö så kan du komplettera med olika örter och grönsaker som godis. Finns få grönsaker som är bra att ge ofta i stor mängd. Isbergssallad tex innehåller mest vstten och tar därför onödig plats i magen. Morötter innehåller mycket socker. Så de gäller att läsa på ordentligt innan msn slutar med pellets så att kaninrn verkligen får i sig all näring den behöver. Mina kaniner får bara pellets på vintern då dem behlver extra energi för att orka växa och hålla värmen. Men på sommaren är de bara digivande honor och ungar som får extra pellets.

Fridaaaa
0

Nej man måste inte ge pellets.
Min innekanin på snart 9 månader får pellets 1-2 gånger/vecka, och då bara max 1-2 msk :) Hon klarar sig jättebra. Hon får bra grovt hö och sedan grönsaker 3-5 gånger/vecka.

Utekaninerna får pellets, för att det är kallt så att dem håller hullet bra. Dem får grönsaker 1-3 gånger/vecka.

Sommartid får dem mycket gräs, maskorsblad ect :)
På sommaren äter dem ytterst lite pellets eller inget alls :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linda1977
0

Som andra redan skrivit är det väldigt individuellt, som hos hästar - Många fritidshästar/ponnyer skulle klara sig utmärkt på bara ett bra hö, till min förra Islandshäst hade vi ett hö med så bra värden att han att han inte behövde något tillskott, fick bara morötter som krubbskrammel. Min kanin, en Belgisk hare skulle tappa vikt om han inte fick sitt kraftfoder och vi kämpar med vikten och testar olika pellets för han ska gå upp en dutt till och äter i dagsläget 2 dl av en blandning mellan svenska foders kanin/marsvin pellets och Royal rabbit. Min förra Dvärgvädur fick däremot bara 2 msk pellets och ett bra hö under vinterhalvåret, övrig tid var han ute dygnet runt i sin Hage och åt gräs samt att han alltid hade hö i buren. Du ser fort vad din kanin behöver, faller han ur så behöver han nog ett pelletsfoder. //Linda

LisaKanin
0

Det har stor betydelse vad man ger för "grönsaker" också. Kaniner ska ha högfiberföda och inga vanliga "människogrönsaker". Morötter, sallad, gurka och liknande ska enbart ges i små mängder som godis, och kålväxter som broccoli och kål ska ges extremt försiktigt eftersom de är gasbildande vilket kan vara farligt för kaninen. Veterinärer som kan kaniner rekommenderar tex att man ger kaninen blast från morötter och inte morötterna - annat än som godis.

Det går jättebra att ge kaniner ogräs och gräs på sommaren, det klarar dem sig superbra på, men människogrönsaker i stora mängder på vintern är inte alls bra. De innehåller alldeles för lite fibrer och om man ger mycket sånt påverkar det också hur mycket hö dem äter.

Så jag skulle definitivt säga att det är bäst att ge en liten mängd högkvalitets pelles som tillskott till hö, även torkade örter/gräs/ogräs är bra, det kan man både torka själv och köpa.

madds
0

japp ja läser alltid innan ja ger något. :) men ja har en annan fråga. Han är en riktig bajsmaskin när han är ute på golvet. alltsp jag snackar en näve full på 10 min. kan de ha me kosten att göra eller för ja har ALDRIG haft en kanin som bajsat så mycket på så kort tid :o