Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1137 ggr
natha-mjau
0

Foder till rex

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu ger jag min rex hane på 10 månader svenska foders kanin&marsvinspellets 3,5 kg blandat med 500 g cuni complete.
Han har storfällt sedan november och har tappat både vikt och hull.
Han väger iaf 3,6 kg nu.

Många har haft problem med Sv och jag misstänker att det kan vara en del av boven här med eftersom han äter mindre pellets också sedan de bytte recept. Jag ger honom bra hö och örter men han behöver pellets för att hålla hullet uppe.

Har tidigare blandat ut selective, cuni complete och rabbit royale med Sv. Men jag vet inte om jag vill testa någonting nytt.

Jag funderar på om JR Farm grainless kan vara någonting (står ju att det är för dvärgkaniner???) och blanda ut det med någonting (som vad?). Även hört att lottie ska vara bra.
Rabbfor ska ju vara bra, men eftersom jag bara har en kanin att föda och inte så mycket plats är jag inte så sugen på att köpa hem en 25 kg säck. 

Är öppen för alla pellets kombinationer och märken. Enda kravet är att det inte är för stora säckar, max 5 kg ungefär.
Vill ha ett bra foder som passar till min jum här hemma, pris spelar inte så stor roll.

fossingen
0

Ett tips? är att ge något foder med högre protein, testa kanske selective Junior? Jag får jämt köpa det till mina digivande honor annars rasar de i vikt. 

Och när det gäller päls så gav jag min svarta hona Cuni Nature rebalance när hennes päls såg lite tråkig ut, den vart superglansig och hon har fått finare och tätare päls efter foderbytet, körde på Selective mature före det. Men jag tyckte inte pälsen vart bättre på det fodret. Lucern mix är också superbra för glansig och fin päls, dock är ju de i 20 kg säckar..

natha-mjau
0

#1 har haft selective adult förut.
Kan man beställa selective från någon internet butik? Är så sjukt dyrt på arken zoo!

Selective & cuni complete är har väl nästan samma värden förrutom att selective har mer fett i sig? Eller minns jag fel :p

rebalance har jag också hört gott om. Ska beställa lite hamstergrejer från zooplus.dk så funderar på om ja ska beställa lite foder där också.

fossingen
0

Hm, Selective tror jag inte finns direkt billigt någonstans. Men du kanske kan köpa någon småpåse och blanda? Har inte sett selective billigare på någon sajt. De kostar ungefär samma som i butik.

Annars Cuni nature rebalance är toppen för pälsen. Annars kan du blanda ut lite solrosfrön i blandningen så slipper du köpa Selective Junior, blir lite billigare, bör funka bra för att hålla vikten.

Eliinn
0

En liten fråga bara, då jag sett denna diskussion tidigare och undrat vilket foder "svenska foders " är, antar att det är detta foder?:
http://www.djurfoder.nu/carrier-kaninmarsvin-10kg-p-99.html

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Fridaaaa
1

#4 Nej det där är inte svenska foders :)

Detta är svenska foder (liten säck) :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0
Eliinn
0

ah okej,  sökte på de och då kom carriers foder upp, därför jag blev fundersam :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[_hsleiufhbtv]
0

B-vitamin är bra för fällning, det hjälper till och skyndar på den. Sen vetegroddsolja likaså, det ger jag mina dagligen :)

Du kan inte beställa Cuni Complete (8kg/ca 280kr) från zooplus och ge då? Eller han funkar inte på bara det?

natha-mjau
0

#8 jo jag vet, jag ger det också varje dag :)

Har inte testat enbart det…
Gillar att att blanda lite :)

Han får även fibafirst då&då kan ja ju tillägga samt alfalfahö.

[_hsleiufhbtv]
0

Kolla runt lite på vilka olika foder som finns, räkna ut värdena på blandningar och se om du kan komma fram till nåt bra kanske? Skriver ner olika foder nu, de du testat finns med där men hoppa bara över dom ^^ Googla fodernamnet så får du upp sidorna där det finns.

Olika foder:
* Rabbit Royal
* Carrier
* Edel
* Svenska Foders
* Bello
* Lottie
* Mästers
* Stampe
* Rabbfor
* Cuni Complete
* JR Farm Grainless
* Meister Lampe
* Oxbow
* Selective
* Pre Alpin Wiesenflakes
* Fiba First
* Bunny Basis
* Greenwoods kaninfoder
* JR Farm Grainless Mix
* QPT
* Mucki Aktiv & Fit
* Cuni Nature Re-balance
* Cuni Nature
* Hippo Breed
* Rosa 110
* Solid 120
* Tackfor

Så det var nog alla jag kunde på rak arm x)

fossingen
0

Och 👍

Cuni Pro

Renfor Bas

[_hsleiufhbtv]
0

#11 Tackar😃 Haha hur kunde jag glömma Pro, använder det själv..

natha-mjau
0

jag vet inte riktigt hur jag räknar ut fodervärden osv..
Men är rätt sugen på att testa JR farm grainless :)

Storkebodas
0

Lånar tråden lite här om det är okej. =)

Jag hörde nyss att Cuni Pro ska sluta göras och ersättas med något som kallades Crispy Pellets. Ni som har det fodret, vet ni om det stämmer? Pro är ju slut typ överallt iaf.

Funderade tidigare på att byta till det men det känns ju meningslöst om det ändå ska sluta produceras. Crispy Pellets hade nästan samma värden men E-vitaminet var för högt…

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

fossingen
0

#13 Jag kan hjälpa dig att räkna ut fodervärden om du tycker det är knepigt, nämn bara vad du vill ha på ett ungefär i protein osv. Skriv gärna vilka sorter du kan tänkas köpa så jag kan matcha det du är ute efter:)