Kaninhona som attackerar
Jag tog en omplacering för ett tag sedan, en hona på ett år, såld från zoo affär till barn som snabbt tappade intresset…det betyder att hon suttit instängd i bur hela tiden och inte blivit mycket hanterad.
När hon så kom till mig är tanken att hon skall vara helt frigående samt sällskap till min kastrerade hanne, problemet är att hon attackerar mig, med både framben och bits, detta är ett problem då hela familjen måste kunna hantera henne….
När jag ger henne mat har hon också attackerat mig, detta har jag löst genom att lägga maten i ett dl mått och sträcka in och det har funkat bra, men att hon attackerar mig när jag vill att hon skall hoppa in i buren osv är inte rolig, detta sker dagligent….jag tycker så synd om henne som fått en så dålig start i livet, men vårt liv blir svårt med en ohanterbar kanin, jag kan tex inte ens klippa klorna på henne, och då är jag ändå van vid motsträviga kaniner.
tips?, råd och erfarenheter tas tacksamt emots ♥
Tror hon behöver tid.
Och lära sig att ni inte är farliga osv.
Kastrering kanske kan vara en liten hjälp också, inte helt såklart :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som #1 säger, men förut på sommaren då jag fick Kiara var hon också sådär. Men jag tyckte liksom inte att hon skulle vinna, så varje gång hon försökte bitas/attackera så tog jag upp henne mot hennes vilja. Sen slutade hon och insåg att det kanske inte va en sån bra idé om hon ändå Inte vann. Sen kan jag tillägga att hon fick massa beröm och gott när hon gjorde framsteg. Dock morrar min kanin dagligen då hon är i buren men (varken bits/attackerar) då hennes mamma och pappa båda inte gillade andra kaniner och mamman morrade i Buren. Men utanför buren är hon världens ängel
Undvik negativa konfrontationer i den mån det är möjligt och försök att passivt vara med henne så mycket som möjligt så kommer hon att lära sig att lita på dig. Det har fungerat bra på mina aggressiva kaniner.
Du kanske kan ha henne lös men instängd i rummet med buren så slipper ni momentet med att stänga in henne tills hon lugnat sig?