Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1459 ggr
BeccaTilda
0

Konstiga "hälar"

Upptäckte idag när jag klippte klorna på min dvv att flyttar man pälsen på hälarna eller vad man ska kalla det för så är det en hård rund ring på varje häl :o typ som änden på en tunn ben pipa eller något, vad kan detta vara? Ska det vara så? Någon som vet?? Blev jätte orolig så lite rörigt inlägg :'o

BeccaTilda
0

Ingen som kan svara?? :(

BeccaTilda
0

60 har läst men ingen som vet? :'( sitter och är jätte orolig nu!! Vad ska jag ta mig till?? Kan inte gå ut och göra rent buren nu, men borde jag smörja med aloe vera eller någon fet salva??? :'o

Fridaaaa
0

#1 Man puttar inte upp tråden samma dag ;)

Svårt att säga, när man inte ser hur det ser ut tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisaKanin
0

Skicka frågan till Marianne Tornvall tror jag hon heter på veterinären.nu: http://www.veterinaren.nu/fragelada/fraga. Det är gratis, hon brukar svara inom ett par dagar och hon är jätteduktig på kaniner.

Det låter inte som något akut iallafall, ingen infektion eller inflammation eller så? Inga sår?

Kan detta tips? vara något kanske?

http://wikirabbits.weebly.com/haumllsa--skoumltsel.html

BeccaTilda
0

#3 blev så förbryllad när ingen svarade bara, förlåt :/ men tack för svar! Kan man lägga upp bilder direkt från mobilen? Isf går jag och tar kort nu!! #4 okej, ska testa det sen då!! Tack!

BeccaTilda
0

#4 är ju inget sår eller inflammation, men däremot känns det som väldigt tunn hud mellan den och benet! :'(

Fridaaaa
0

#5 Jag kan det via min iphone 4 ialla fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BeccaTilda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det funkar från min 5:a med då! Såhär ser det ut när man liksom letar sig fram i pälsen! Upptäckte det när jag satt och gosade med hans fötter, han kan ju ha haft det jätte länge :'o slängde in massor av halm i buren och smörjde in hälarna med aloe vera concentrate! Vad mer borde göras tror ni??

BeccaTilda
0

Nae vilken dålig bild, hoppas ni ser lite :s

Suskiv
0

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

NaDa...
0

Gått på för hårt underlag?
Vet inte vad det kallas, men det brukar vara om man har innekanin som får springa mycket ute lös, kaniner som går på matta, eller om man har för lite spån i buren.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

BeccaTilda
0

#10 kan du hjälpa mig att tolka texten? Menas det att Nicke har tunn hud från början men att han har ett tjockt lager päls över som då skyddar? Eller vad menas? #11 han har än så länge gallerbotten med betong under (i en bod) med massa spån samt ett tjockt lager med halm så då borde det ju inte bero på det… Jag ska göra boxar så fort jag har råd! För tillfället ligger körkort, frisör gesäll och student högt upp och kaninerna kostar ju mycket som de gör..

Suskiv
0

#12 Ja Huden under är tunn och det enda som skyddar är pälsen. Om kaninen går på ett för hårt underlag så kommer pälsen inte räcka och det blir trycksår.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

BeccaTilda
0

#13 ingen fara än så länge då?

hobbymupp
0

http://kaninmagazinet.se/2013/february/trycksar-pa-fotterna.html

Denna kanske är lättare att läsa?

Till att börja med: Smörj med idominsalva, se till att det är inne i huden ordentligt innan kaninen släpps tillbaka in i buren.

BeccaTilda
0

Tack för svaren allihopa! Ser att döttrarna har likadant, så kanske är något medfött? De har liksom jätte tjock päls över :)