Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 567 ggr
[TeamGolden]
0

Uppfödning hjälp!

Hej! Skulle vilja ha lite hjälp med det teoretiska! 

Jag har ju inte fyllt 18 år men ska ändå ta kull så bebbarna får stamtavla, öron märkning osv. 

Men i stamtavlan, får jag skriva ett namn som jag kallar uppfödningen? 

Jag är nämligen sugen på att döpa alla ungar till ''Phoenix *tilltalsnamn här*. Förstår ni? 

Men får man ha så om man inte har en registrerad kaningård? 

Jag ville nämligen börja jobba på hemsida för uppfödningen, men då måste jag ju veta om jag kan heta Phoenix kaninuppfödning innan! 

Kommer kanske tillkommande frågor om uppfödning osv i denna tråden men just nu är detta det enda jag undrar!

Zvintos
0

Ja, du får skriva uppfödarnamn på stamtavlan så länge du skriver det på raden "Namn". Som registrerad kaningård finns en särskild rad på stamtavlan där man skriver sitt uppfödarnamn.

[TeamGolden]
0

#1 Tack! 

Har en till fråga: 
Min hermelinhona har ju givetvis öronmärkning i båda öronen, men visst är det väl så att uppfödarnumret är i vänster öra och i höger öra är år den är född, vilken plats i kullen, och hur många kullar man fått? För mig kommer det ju vara då 31*
(*Vet ju inte hur många än!)

Undrar även hur man ska veta vem som föddes först, osv!

[YukiOni]
0

Kolla här: SKAF

[TeamGolden]
0

#3 Jo, tack jag vet. Men vill gärna kunna fråga andra personer och inte bara läsa! 

[YukiOni]
0

Man tatuerar efter färg och kön: Hanarna märks först. 

T.ex. 

2 hanar madagaskar
1 hona madagaskar
1 hona svart

Hanarna först, sen madagaskar honan och sist den svarta honan. 
Så de sista numret för hanarna blir 1,2 och madagaskar honan 3 & den svarta honan får 4

[TeamGolden]
0

Är så rädd att jag kommer göra fel med något när man skriver eller liknande 

[YukiOni]
0

Jag va också jättenervös inför första märkningen :) 
Har du fler frågor kan du alltid slänga ut det här så kommer folk att hjälpa dig så det blir rätt 😉