Nytt foder? Cuni Fit + JR
Jag funderar lite smått på att byta foder igen. Har just nu en blandning med Wiesenflakes och lusernpellets men den är jag faktiskt inte helt nöjd med. Dels så är det för högt E-vitaminvärde i Wiesenflakes (0,67 mg/kg), och sedan ogillar kaninerna luserpelletsen. De äter den om det inte finns en massa annat gottis, men annars undviker de den helst.
När jag ger blandningen (50 % av varje) blir det för mycket protein för kaninerna, men minskar jag på lusernpelletsen äter de den inte.
Det är också en nackdel att bitarna är så stora eftersom att jag har en kanin som inte har några framtänder. Han klarar av att äta pelletsen hyfsat, men jag skulle helst se att det var mindre bitar.
Sist men inte minst är kalciumvärdet för blandningen (0,7 %) för lågt. Mina kaniner är teddysar och de behöver antagligen lite mer än andra kaniner. Cirka 0,9-1 % kanske är lagom? Hade för länge sedan en pellets som hade 1,2 % kalcium tror jag, men det var för mycket.
Mina kaniner verkar fungera bäst om proteinvärdet ligger på cirka 14 %.
Jag har funderat att blanda Cuni Fit och JR farm Grainless, hälften av båda. Då blir värdena:
Protein: 13,6 %, Fett: 3 %, Fiber: 18,3 %, Kalcium: 0,9 %. Priset blir rätt bra också.
Vad tror i om detta? Jag funderar också på om JRbitarna är för stora för Bambi (kaninen utan tänder). Vilken diameter har bitarna ungefär?
Fibrerhalten är ju lite för låg egentligen enligt mig, men jag har ett riktigt toppenhö så det blir inga problem. Fetthalten och kalciumhalten verkar bli perfekta för mina kaniner. Proteinet något lite för lågt, men det kan jag lätt blanda upp med pyttelite hampafrön eller liknande.
Tyvärr är ju inte Cuni Fit spannmålsfritt, men om jag bara ger det till 50 % är det en så liten del av kosten att det inte spelar så stor roll.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
För övrigt tänkte jag beställa Cuni Fit från teddytassen och JR farm från zooplus (vilket är bäst, svenska eller danska?). Har det funkat bra för er att beställa där ifrån?
Kram Elsa
Ingen som har erfarenhet av någon av dessa fodren? =)
Kram Elsa
Vad jag har sett så kan man inte beställa till Sverige från den danska sidan. Jag beställer från den svenska, och det har fungerat bra. Tror att det tagit ca 1 vecka innan jag fått hem varorna.
JR Farm bitarna är ca 1 cm.
Jag gillar danska zooplus, snabbare. Det går jättebra
Jag har beställt från danska zooplus, jättesnabb leverans och större utbud.
Tack för era svar! Om diametern på JRbitarna är hela 1 cm är de ju riktigt stora… Det klarar Bambi inte att äta ordentligt. Har dessutom hört att kaniner inte kan tillgodogöra näringen ordentligt när bitar är så stora, men det är väl bara ett rykte. Låter inte speciellt logiskt iaf.
Kram Elsa
#6 Hur väl dem tillgodogör näringen beror nog på hur mycket fodret blir tuggat? :)
#7 Ja, det tänkte jag också, men vissa veterinärer påstår att det beror på bitarnas storlek. Det låter ju ganska konstigt som sagt. Men alltså är JR farm bitar verkligen 1 cm i diameter? Låter ju jättestort!
Kram Elsa
Kollade förövrigt runt efter lite andra foder och hittade cuni complete superbilligt. Men då såg jag att det var 80 mg E-vit i det, stämmer det verkligen?
Kram Elsa
8 Japp jr farms e ca en cm i diameter! Men mina Dvv o hermelutter äter med god aptit :)
#3 jo man kan beställa från både danska och tyska sidan till Sverige :) jag har beställt från Danska sidan. :) bättre utbud dessutom än svenska sidan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är de billigare att beställa från den danska sidan?
#12 De flesta grejer är det ja, jämfört med svenska sidan, kanske inte mycket men det är ingen dyr frakt osv heller så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.