Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2101 ggr
kolpa
0

MJÄLL?

Hej jag har en kanin som har fått något i pälsen och jag har ingen aning om vad det kan vara, det ser ut som vit mjäll och det är VÄÄLDIGT mycket vi försöker borsta bort det men det går inte bort och det kommer tillbaka hela tiden… Plus att det luktar inge gott:/

Är det Svamp? eller något djur? 

Jag har ingen aning tacksam för svar:)

AkaiTsuki
1

Låter som mjällkvalster, det får man gå på undersökning hos veterinär och så skriver de ut ett medel mot ohyra

De ska inte skriva ut frontline, det är giftigt för kaniner vad jag kommer ihåg

//Joanna

kolpa
0

#1 okej, min kanin är rätt gammal tycker du att man ska gå endå eller?

är det farligt??

[Mi-rand-a]
0

#2 klart man ska gå, ålder har ingen betydelse om de inte är en sjukdom som inte går att rädda ifrån. 

Nej vad jag vet är de inte farligt  som tex. skabb (kan säkert bli med tiden om man inte gör något åt de) men kan klia oerhört mycket mm.

kolpa
0

#3 okej då får vi gå iväg med henne

AkaiTsuki
0

De kan tappa päls, få kala fläckar, tappa hull osv.

//Joanna

kolpa
0

#5 jo det har hon fått, vi försökte ändå kamma bort de där i pälsen men då försvann ju "all" päls så vi kunde inte kamma något mera.

fossingen
0

Du kan annars köpa exspot receptfritt på apoteket för hundar från 5-15 kg. Kom ihåg att det endast ska doseras 0,25 ml per 2,5 kg på kanin. Är den 1 kg blir det 0,1 ml, osv.

Vissa kaniner kan också få mjäll i samband med fällning som inte är något speciellt. Men behandling rekommenderas.

kolpa
0

Skulle gissa på att hon väger ca 3 kg

fsigge
0

3kg! Vilken ras? e hon?

Frida

kolpa
0

#9 nej det står fel hon väger 2 haha

fsigge
0

oj för det skulle vara väldigt konstigt om du hade en hermelin som vägde 3 kg! :D.

Frida

kolpa
0

#11 Haha aa fast hon är rätt matglad:)