Långa öron - avel - sår?
Lilla Fläder har för stora öron.. Hon är fransk vädur men häromdagen såg jag att hon trampat på sina öron (antar jag beroende på plats på såren osv) och slitit av små bitar.
Naturligtvis är klor klippta, öronen numera tvättade och hålls uppe av elastisk självhäftande bandage.. inte för att det fungerar så jättebra (något bättre tips? på att skydda dem? Kan ju inte binda något hårt för då lär det göra ont..)
Jag hoppas att hon växer i dem.. hon är just nu 11 veckor ca.
Jag har tänkt att ta ungar på henne i framtiden, korsat med en kanin med stående, normallånga öron.. men hur blir hennes ungar? Kommer de också riskera att få såriga öron eller blir de tillräckligt utblandade för att få normala (eller i vart fall mindre/ mer stående) öron? Jag ser ingen mening i att avla på kaniner som får sår pga sitt utseende. Fläder finns ju redan, kan göra det bästa av situationen med henne och hoppas att de där stora öronen blir mindre i förhållande till henne..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
para med en kanin med liknande öron som, den andra på bilden då :)
Hon växer nog i sina öron :)
häng skålarna högt upp
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
min dvvkanin hade lika långa öron som din har för jag tror det var i 7-8 veckors ålder har kaninen växt färdigt sina öron. Sedan ska dom bara bli lite tjockare och kraftigare.
rätta mig om jag har fel
Frida
Du bör ju ändå vänta tills hon är 7 månader innan du tar kull, och då hinner du ju se om hon får problemöron som vuxen. Sen är ju genetiken omöjlig att förutse till 100%, så det är ingen garanti att para med kortare öron, även om det kan bli bättre för ungarna om de har tur med sin genetiska uppsättning :). Som sagt, kolla hur hon blir som stor, och ska du para så para med korta öron för att minska risken för problem för ungarna. Själv hade jag nog inte tagit en kull… :)
Självklart ska hon inte få ungar innan hon är mogen för det. Jag misstänker starkt att hon själv klarar sig utan öronproblem som vuxen, men vill ju inte ha en massa ungar med smärta i öronen… Det är ju inte så att hon har jättestora bitar avslitna eller nåt men det är en onödig skada eftersom det inte finns någon funktion med öronens form egentligen. :)
Om det visar sig att någon av ungarna i första kullen får problem så kommer jag behålla en unge (med bäst öron + temperament) att ersätta Fläder med i framtiden. Jag vill gärna ha hennes väldigt lugna temperament i min besättning, och ungar med bara 25% vädur lär ju inte få några nämnvärda problem av den sorten. Mina övriga kaniner - utom just den röda med i bild - är väldigt lugna och trygga i sig men fläder slår till och med dem i lugn-het. Den röda, Madra, håller på att lära sig att man kan bli klappad vid matskålen utan att det gör ont, så hon blir nog också fin i psyket när hon bara blir lite tryggare. Inte minsta tendens till aggression hos någon, men hon är lite spattig..
Beroende på ungarnas tillväxt finns en chans att jag gör så (behåller en av Fläders ungar) i vilket fall.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.