Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 842 ggr
ThisIsNoMore
0

Öronen lägger sig inte

Har en renrasig dvv hona på 5 månader. Hennes öron står nu rakt upp :( perfekta uppåtöron alltså :( Hur får jag dem att lägga sig?

[RC1393]
0

Samma problem med min hane i samma ålder. Hans öron står rakt upp när det är kallt. Några dagar i december var det varmare + när han följde med på utställning och då lade sig öronen, inte helt perfekt men han fick 92p (är en japantecknad gul/svart och fick bara kommentaren svag öronställning och 9p på rasprägel och presentation, så det gick ju ändå inte illa :D). Försök också massera öronen varje dag, för blodcirkulationen, hjälper faktiskt litegrann :)

ThisIsNoMore
0

Men hennes är hårt uppåtstående :(

Zvintos
0

Om de står upp såpass vid 5 månader och är stela, så blir det nog tyvärr svårt att få de att ligga ner fint. Man kan prova att massera öronroten, men om de är såpass hårt uppåtstående som du beskriver, tror jag att det hjälper föga.

Helin_
0

Vad jag förstått så är de inte alla dvv som fäller öronen. Så hob kanske är en av dem?

CorneliaAndersson
0

Häng klädnypor i öronen ;))

Nej, det var ju bara på skämt.
Jag hade gjort som ovanstående sagt, försök massera ofta och kanske rikta de lite neråt (inte ta i eller så, så att öronen skadas) men kanske ''massera neråt'' :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

tesushie
0

vet ej en av mina har perfekta nedåt öron och den andra av mina kanin är en blandras och har blandade öron med XD ett står alltid upp och det andra ner trodde det skulle försvinna när han blev äldre men nepp

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

[TeamGolden]
0

Vissa fäller dem inte, så är det bara :) Naturens lagar ;) 
Men om det är viktigt för dig så kan du massera dem lite som andra redan skrivit och försöka gosa ofta och då atomatiskt klappa ''ner dem'' liksom om du förstår? 

ThisIsNoMore
0

Får testa det :) tack allihop

KirasLilja
0

Min ena dvärgvädur bodde ute sitt första halvår (under vintern) men blev sen innekanin och började då fälla öronen. Dock åker ena upp då och då ;)

mandyosv
0

Äh, de kommer nog inte hjälpa. De är bara å sälja till kel om du vill ha till utställning. Å du bör ju inte avla med den heller.. Lägg ut bild, den måste ju ha typ öronknutor för att öronen överhuvudtaget ska kunna lägga sej!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

ThisIsNoMore
0

Jag löser det :) tack

fsigge
0

det är säkert pågrund av vintern. Alla kaniner har ett stortblodkärl i örat och på vintern drar de ihop sig och blir mindre. På de sättet står öroen upp eller lite på "svajen"

Frida

Zvintos
2

#12: Fast dvärgvädurar med bra öron får inga svajöron på vintern, enligt min erfarenhet.