J*vla december.
Hela denna månaden har bara inneburit massa tråkigt för min del. Först blir min dräktiga hona sjuk, börjar andas jättesnabbt, var varm, nosen rann och hon nös. Så tog med henne till Cecilia i Hjärup där undersökning samt röntgen gjordes. Blev hemskickad med Baytril i sju dagar, och hon mår bättre nu men andningen är fortfarande densamma.. Hoppas att det beror på dräktigheten, dag 28 idag.
Och nu i torsdags när jag kommit hem från skolan och satt vid datorn fick jag ett meddelande på facebook av en gammal kompis jag känner via stallet. Hon undrade om jag visste någon på Storäng, som området jag bor på heter, saknade en brun-vit kanin. Jag visste ingen så svarade självklart nej. Då skrev hon att kaninen som hennes bror hittat lös i området intill Storäng var extremt lik min Elsa. Trots att jag var säker på att det inte var henne gick jag ut och kollade vid burarna, då är både Albins och SN/Elsas burar öppna. Albin och SN satt kvar i burarna trots öppna dörrar, men Elsa var borta. Jag ringde upp hon som skrivit till mig, och fick reda på att kaninen dom hittat var inlämnad hos polisen så det blev raka vägen dit för att hämta min fina Elsa. Någon hade alltså under tiden jag varit i skolan, tagit sig in på vår baksida som dessutom är inhägnad och öppnat mina burar.
Och nu idag.. Har precis kommit hem från tävlingen, hade ingen lust att stanna kvar. När jag skulle hoppa fram med Elsa märkte jag hur hon bara kraschade in i alla hinder, trots att hon tog i som hon alltid gör. Sänkte till mini, även det rev hon så jag strök henne. Sen fick hon vara med mig ute i sele lite, då ska hon alltid lukta/markera på kopplet sittandes på bakbenen, men hon bara tappade balansen och trillade ner på marken igen. Hon springer konstigt och inte lika snabbt som hon brukar. Jag gissar på örininflammation eller nåt. Det är liksom fel på hela hennes bakparti + balansen.
Förvånar mig inte om något går fel sen när Siri ska få sina bebisar nu närsomhelst också. Kaninåret 2012 kan fara åt h*lvete.
Min fina Elsipelsi. ♥
Hoppas hon mår bättre snart 
If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥
Hoppas det blir bättre med Elsa och att allt går bra med Siri. Förstår hur du känner dig, har själv varit med om mycket år. 2012 har varit ett dåligt djurår. Vet fler som har haft det svårt med djuren i år också….
Mvh Sabine
#1 Tack!
#2 Tack, ja det har ju varit det tyvärr.. Eller ja, jag har inte hållit med om det förrän denna månaden. Men många andra har ju också haft tusentals problem. Hoppas 2013 blir bättre iaf!
Har oxå haft ett dåligt kaninår, speciellt med utekaninerna men börjar lösa sig uaf. Håller tummarna för dig å dina kaniner.
Det kommer gå bra Linnéa! Im on my way
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
#4 Tråkigt.. Verkar som om nästan alla råkat ut för tråkigheter i år. Antar att jag ska vara glad för att jag inte fått dödsfall också. Tack!
#5 Jag hoppas det.. ♥
Så himla tråkigt :( Hoppas dt blir bättre.
Detta året har varit skit här med :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det har verkligen inte varit ett bra kaninår… Först dog min älskade Saphire när hon skulle föda, ungen dog med, sen rymde Loka och han har inte kommit tillbaka än…
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
#6 Inte heller haft något dödsfall i år som tur är men har rännt fram och tillbaka till veterinären, en gång i våras, en i somras och ett X antal ggr under hösten med samma kanin. Även hans burkompis fick åka till vet några gånger under hösten. Och marsvinet en gång…
#6 Jag har haft 2 dödsfall på kanin, båda avlivningar :( och även med marsvinen :(
#10 Under mina 16 år som kaninägare ahr jag aldrig behövt avliva en kanin (än så länge) *peppar peppar* och hoppas på att slippa det.
De besluten är så otroligt tunga…
#11 Hoppas det. 1 var pga ålder och 1 pga hastig sjukdom :(
#12 Usch. Hur gammal var den äldre? Och vad för sjukdom? Verkar vara mkt sjukdomar som går i år.. =/
#13 Minst 6 år. Omplacering. Hon började magra, fast hon fick extra mat osv så vi valde att ta bort henne.
Den andra kunde inte röra sig så bra på kvällen, och dålig på att äta så stödmatade men dagen efter var han jättedålig så vi tog bort honom. Vet inte vad det var, för det kom plötsligt. Han kunde inte gå alls.
Kaninåret 2012 kan värkligen ta sig någonstans.
Elivs var också vinglig och hade jättedålig balans i våras. Förmodligen Näringsbrist då fodret tog slut väldigt plötsligt. Som tur var så blev det bra efter någon dag då jag köpte mera foder.
Hoppas att allt blir bra med Elsa, och att Siri föder ett par friska bäbisar som hon kan uppfostra. Kram ♥
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#14 Usch=/
Min hane är 9 år och opererades för 2 månader sedan. Han va sjuk i 2 månader (som vi visste iaf) men kan ha varit sen i våras men då "syntes" det tydligen inte tillräckligt bra så han fick fel diagnos. Men nu är han som en 5-6-åring igen.
Honan hade en katarakt på ögat som läkte efter en 10-dagarsbehandling…
#16 Ja lite tråkigt :(
Ja jag har läst om honom. Hoppas han lever många år till :)
Fy vilken otur du haft i år TS!
Här har kaninåret 2012 varit väldigt blandat. En kull som mamman övergav, men där jag lyckades rädda 2. Ena hanen fick ett deformerat bäcken troligen pga sin "magra" uppväxt, men inget som påverkar hans framkomlighet. Även haft 2 dödsfall pga halm som möglade väldigt hastigt. Enda positiva är en fin hane ur kull nr 2.
verkar som alla haft ett skitår :( #15 håller med dig, hoppas 2013 blir bättre bara! Kram. ❤ #18 ja jag läste det där om halmen på Facebook, fasansfullt.. Håller tummarna för att ditt 2013 blir bättre!
Efter regn kommer solsken! <3
Hoppas ninisarna mår bätttre. :)
//Julia
#17 Jo, vi hoppas på ett par år till iaf.
lite OT men jag har inte haft dåligt djurår. Utan mer folk som dött… min farfar gick bort 22 november, begravning blir på fredag. Och en vän knivhöggs av sin styvpappa i torsdags och avled, han var bara 18 år. Några kanske har sett det på nyheterna om mordet i Säffle. Aja :/
#22 Usch! Jo, såg det på löpet… =/
Har också haft ett skitår. 2 sjuka kaniner, en unge frös ihjäl, och 2 skrämdes ihjäl..
fan vad idiotiskt att släppa ut Elsi.. blir så arg.
#22 så du kände han också.. så sorgligt.. :(
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Även jag har haft ett skitår. :(
Har fått byta ras tre gånger pga bettfel i linjerna (nu väntar jag in en sista ras, funkar det inte nu, lägger jag ner), de flesta kullarna har gått bra, förutom sista där en dog och en vad nära på att dö men jag lyckades få liv i den med hjälp av BHns magiska kraft!
Har förlorat 7 vuxna och några ungdjur av olika anledningar, vår Rottis gick bort för rättså exakt två månader sedan… Fina, fina tjejen ♥, min farfar vandrade vidare den 1 september och jag förlorade nästan en hel flock med kanin för någon vecka sedan.
Och nu har Lasse blivit dålig…
Riktigt tråkigt att folk släpper ut kaniner sådär! Jag hoppas innerligt att ni får rätt på Siri. ♥
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#22 Ja jag såg det :( hemskt.
Men modig han var som räddade sin mamma.
#25 Nej inte Lasse :(
Mitt år har varit sådär, :/ Miste nästan min kanin för cancer :(
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#27 Vilken då? För du skrev att en av dina kaniner opererades för en cysta på livmodern men att allting togs bort?
#25 nej inte Lasse? Hoppas nya rasen funkar denna gången. Det var Sgold du skulle ha va? Håller tummarna för att 2013 blir bättre. ❤ Bara tre veckor kvar i skiten. #20 sant! ❤ Hoppas att 2013 blir ett bättre år för alla! Just nu har jag en liten Siri intill mig som nyser var femte minut ungefär och är högdräktig. Förvånar mig inte om alla är dödfödda eller nåt sen också. Då kommer jag ha god lust att lägga ner allt vad kaniner heter..
#26/#29 Jo, han är lite hängig :( ska ta ut honom lite nu i eftermiddag, blir han inte bättre åker vi in med han imorgon.
Ja, precis Sachsar blir det. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#30 Håller tummarna för honom! <3
Skitår för mig med. Myggjävlarna höll på att ta ihjäl alla mina djur, flera dog och jag tog bort några av de sjuka för att kunna fokusera på att få de återstående friska. Nu är dom det, och en av pojkarna som var mest illa däran fick 95p i november… men jag förlorade bland annat min drottning Chi-chi, det gör fortfarande ont. Hon har en vacker gravsten på gården… jag förlorade nästan alla ungdjur. Jag förlorade gosegrisen Castle… Blä. 2013 kan bara bli bättre.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Hoppas det ordnar sig för dig.
Men som flera sagt. Detta året har varit skit bland djuren. Har misst flera kaniner & marsvin & även hunden har varit jätte sjuk. Vågar inte räkna på hur många djur jag misst i år.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#32 Åh fy..
Hoppas innerligt att 2013 blir bättre för alla!
Jag själv har misst en kanin (tofflan) hon blev 9 år Och min granne sin ena kanin
Ja på djur fronten har 2012 inte varit toppen :/
Jag har hört att pasteurellos har gått ganska hårt bland kaniner i år. Jag har en liten hona på 4 månader här hemma med det nu. Så har ni en kanin som verklar vinglig och dålig i balansen åk för guds skull in till veterinären så ni får det diagnostiserat och så det inte sprids till de andra kaninerna också för det blir en dyr historia :/
Jag har också haft ett jobbigt år, eller snarare en jobbig höst. Vårens kull gick helt okej, eller ja, en unge frös ihjäl och en fick lite problem med ögat, men klarade sig utan bestående men. Självklart var det jobbigt, men lite motgångar får man faktiskt ta som uppfödare. Sedan, i senare delen av sommaren blev min lilla hona på 12 veckor utsläppt ur buren av en räv. Oturligt nog var jag på andra sidan atlanten då. Familjen såg en räv hoppa runt i trädgården tidigt på morgonen, och märkte senare att Önska var borta. Men denna historian fick faktiskt ett lyckligt slut, senare på kvällen kom min fina flicka hem. Dock hade hon stora sår över hela kroppen och i början vägrade hon äta, men snart blev hon frisk igen. Det dröjde sedan inte länge förrän jag märkte att min Bambi hade bettfel. Det blev en dyr historia med operation, mediciner och ett antal bakfall. Men även han klarade sig och mår bra idag. Dock vägrar uppfödaren som har fött upp båda Bambis föräldrar ta ut några kaniner ur Avel då hon menar att jag OCH veterinären inte har "hela bilden klar för oss". Så det känns ju sådär att Bambis släktingar fortfarande går i Avel, men jag har faktiskt gjort allting jag kunnat för att förhindra det. Efter detta var det Vides tur att bli sjuk, och han åkte på en förstoppning. Men även han klarade sig och han mår idag bra. Men för att fokusera på det positiva är jag mycket lycklig över att jag fick behålla alla dessa pälsklingar vid liv. Det spelar ingen roll över att pengar försvunnit snabbare än vinden, de mår toppen idag och har inte fått några bestående men. Tyvärr hade jag inte lika mycket tur med min kull i höst som jag haft vid de tidigare sjukdomsfallen. Det började med att två av ungarna visade sig vara muppar och de var jag tvungen att avliva. De två resterande ungarna mådde bra under de fyra första veckorna. Sedan märkte jag att den ena (Juni) var mycket slö. Det gick utför väldigt snabbt. Snart låg han i kramper och andades knappt. Eftersom att jag inte hade en chans att hinna in till vet så avlivades min älskade Junipojke. Dagen efter hände exakt samma sak med April. Ni anar inte hur otroligt hemskt det är att ha en fyra veckors unge, med hela livet framför sig, i händerna döendes. Allt man vill göra är självklart att rädda den, och att sedan behöva ta beslutet om avlivning var skitjobbigt. Detta var definitivt det jobbigaste under hela året med kaninerna. Till sist får jag ju inte glömma att säga att jag har fått både mjällkvalster och mask. Jag håller verkligen med er andra om att 2012 kunde ha varit ett betydligt bättre kaninår.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Oj vilket långt inlägg det blev nyss. ;) Men jag kom på en liten sak jag skulle tillägga… Jag tror verkligen inte att allting jag råkat ut för har varit en slump. Det är bara att konstatera att det finns en jäkla massa skit i dvärgteddyleden. Ingen mer Avel på dem för del alltså. Men mina gamla avelsdjur får allt stanna, jag är ju alldeles för fäst vid dem. =) Jag tror inte heller att det är en slump att såpass många kaninmänniskor haft en jobbigt år. Det kan låta flummigt, men jag tror att det är naturens sätt att säga till att vi avlar fram för många kaniner alldeles för okontrollerat. Det är precis samma sak som att det föds fler pojkar efter att det varit krig där många män dödats.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Tror inte på några övre makter alls. Naturen däremot påverkar mer än vi tror. Har haft kaniner sedan 1987 och år som varit kalla och regniga har alltid varit skit för kaniner… Är det inte mögel i hö eller halm, dåligt vatten eller kass pellets, så är det äckliga bakterier eller mygg.
2012 har för mig varit ganska lugnt, men några rejäla smällar har det ändå hunnit bli.. Har i år blivit av med två duktiga hoppkaniner som jag saknar ofantligt mycket, upptäckt bettfel hos två av mina hoppteddysar varav ett efter en krashlandning, haft flera kaniner med vansinniga fällningsproblem som aldrig haft problem förut, drabbats av magproblem hos några eftersom Svenska Foder ändrat innehåll i sitt foder 5 ggr under säsongen utan att informera om det… Tur att skitåret snart är slut.
TS: Har funderat mycket på Elsa och Siri. Tror Elsa skadat sig när hon var lös. Har hon blivit skrämd och fått panik är det inget konstigt.
Siri hade nog behövt längre behandling med antibiotika… Eller en helt annan sort!
#39 jag har med svenska foder och inga av mina kaniner har fått magproblem, inte ens min ena hona som är känslig för sånt?
Fällning har jag med problem med, fäller mer än vanligt :/
#40 Tja, jag har mååååånga kaniner, och bara två har blivit dåliga, och det omedelbart efter att jag köpt nytt foder. Så jag ska väl inte klaga egentligen. Tyvärr är det fler som drabbats och vi har kontaktat Svenska Foder som lovat att informera bättre och försöka sluta byta innehåll så ofta. Går ju åt 100kg i månden här vintertid, och i princip alla jag umgås med använder samma, så dom borde väl lyssna …Dom har bland annat ändrat halt på växttråd, lagt till och tagit bort sojamjöl, ändrat fetthalt osv.. Min gammeltant Iris har alltid varit känslig, men hon klarade sig. ChiliColan som aldrig haft problem tidigare blev tyvärr bara 2,5 år gammal. Kämpade i flera dygn med medicinering, uppvätskning osv, men han orkade inte. JÄVLA SKIT!!! Ursäkta. Det gör ont så in i h-e…. 
#41 Ok konstigt, för jag har inget märkt på mina 5 kaniner eller mina 6 marsvin (marsvinen får dock väldigt lite av det).
oj! Ja det är en hel del foder som går åt då ja hehe :P
Ja fetthalten såg jag med att dem hade ändrat, lite trist.
Hmmm…. Kan det var orsaken till Gruff, min dvv rex som blev dålig i sommar? Magrade snabbt, på bara 1-2 dagar och sedan kunde inte gå? Fick ta bort honom, gick snabbt. :(
#28 Juste, Cysta var det ;) Blandar iihop det hela tiden.
#43 Klarade hon inte sig sen? :(
2012 har varit en riktigt jobbigt kaninår eller djur år överhuvudtaget.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Känner bara för att uppdatera denna tråden lite. Elsa som var skadad blev med värme, mat och kärlek bra igen, på något mirakulöst sätt. Hon hoppar som hon ska igen, faktum är att hon hoppar bättre än någonsin.
Och lilla älskade Siri.. Hon är frisk, mår bra och fick sju LEVANDE och välmående ungar. Visst, en av dom var rejält risig men hon klarade sig hon också. Två av ungarna har numera flyttat, två flyttar i helgen och sen finns det en pojke kvar, de andra två kommer jag behålla. Men det viktiga är att Siri mår bra igen, min älskade lilla flicka. Jag missade Kistamässan, blev av med några tusenlappar på vetkostnader, mediciner och specialfoder. Men nu i efterhand känns det som att allt varit värt det.
Jag tänkte starta SM med henne i vår, men jag stryker det då jag tycker hon förtjänar att stanna hemma och ta igen sig efter allt stackarn stått ut med. ♥
#44 Va? skrev ''Miste nästan min'':)
#46 skönt att allt löste sig och vilken undrbar bild! Att du lyckades få dem att stå så still på rad… :)
2013 blir ett BRA kaninår!!! :D :D :D
#50 ja bara att hoppas på det :D