Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2423 ggr
Helin_
0

godkänd kaninbur?

Är nu lite förvirrad efter att ha läst en tråd om kaninburar. Någon skrev i tråden att en utomhusbur är godkänd om man har en stor rastgård tex 2x2m med ett hus i som motsvarar minimåttet för bolåda. Stämmer detta eller ska huset motsvara minimåttet för minsta buryta även fast huset står i en rastgård på 2x2m som kaninen har fri tillgång till dygnet runt? Sedan undrara jag om de är godkänt att ha en för liten inomhusbur till kanin tex 95x50x45 om kaninen får gå fritt dvs luckan alltid öppen? Blir så förvirrad nu när de är ganska många som gör så och jag hela tiden har tolkat lagen att kaninens hus i rastgården ska uppfylla minimåtten och att även frigående kaniner ska ha en godkänd bur som man kan stänga in den i även om den är helt frigående och alldrig har luckan stängd. Jag hoppss att ni förstår hur jag menar och ber om ursäkt för ett rörigt inlägg. Kan tillägga att mina kaniner går i stora burar där husen är godkända och som bonus har dom även stora rastgårdar förutom hon som går inne son har en godkänd innebur men får komma ut ur buren på dagarna o skutta på golvet.

Frosstis
0

Kan svara på din andra fråga. Ja det är tillåtet att göra så, då räknas ju buren som typ ett litet krypin eller så^^ jag hade det så och i buren fanns det vatten, hö och toalett. :)

Suskiv
0

Ja båda alternativen är godkända.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Loca Diaz]
0

Är båda godkänd? Trodde att buren måste stå upphöjd på ben vintertid för att vara godkänd. Annars är den godkänd som sommarbur :) Jag har en hundgård på 4x4 m med bolåda upphöjd på ben samt bolåda direkt på marken (med botten) men tror ändå man måste ha en bur på ben med godkända mått i hagen på vintern?

Suskiv
0

Ställ huset på två tegelstenar och det är upphöjt och godkänt.

Helin_
0

Vad jag förstår så är de godkänt att ha en bur utan ben på vintern om botten är isolerad. Tanken med upphöjd bur är att markkylan inte ska tränga in om jag inte mins fel? Tack för alla svaren.

Fridaaaa
0

#5 det är inte godkänt så, enligt det svar jag fick från jbv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimji
0

Måttbestämmelserna gäller den totala yta kaninen har att vistas på. Om det är en bur, en Hage, en lägenhet eller en blandning av dessa spelar ingen roll.

CorneliaAndersson
0

Jag har mina vinterburar ca 80-100cm upphöjda. Dels för att jag lättare ska kunna ''komma in i buren'' och för att kylan inte ska tränga igenom :)

Men, om man nu säger såhär:
Kaninen få bo nere på marken året om, men att man har boladan på t.ex. 2 tegelstenar när det är vinter. Är det verkligen godkänt? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Suskiv
0

#8 Ja det är godkänt. En av mina burar är upphöjd ca 5-7 cm (sne mark så på ena sidan är den bräda) och det är fullt godkänt. Har frågat sjv. Så en Hage med en bolåda som står på tegelstenar är godkänt.

CorneliaAndersson
0

#9 jahaaaaaaaaaa ok! :-) Tack:-)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Loca Diaz]
0

Jasså det är så. Då har jag godkänt även vintertid :) mina kaniner sitter sällan i den upphöjda bolåda. Utan hellre öppet på en stor hög med hö.