Para djuraffärsdjur
Vad säger ni om det? Jag har gjort det med mening 1 gång, oc jag ångrar det. Det har inte uppsstått problem men nu inser jag att jag har varit lite oseriös på något sätt.. Jag ska lägga undan detta med "aveln" tills jag går ut gymnasiet, och då ska jag föda upp till hoppning. Men jag kommer verkligen sakna att ta kullar osv, så jag tänkte på att planera in en kull trots allt. Jag har 1 hona som jag har tänkt att ta kull på ISÅFALL. Men jag funderar på om set fortfarande är dumt. Mamman är från djuraffär men pappan har jg fött upp själv, men jag vet ju fortfarande inte om det finns fel eller något längre bak i familjen. Isåfall hade jag tänkt att låna hane, eftersom jag inte har några passande hanar. Sen vet jag färg på föräldrarna till mamman och sen står det att alla haft bra bett längre bak i familjen, men jag vet inte om jag ska lita på det. Honan kommer vara 1 år i maj, och det är då jag har tänkt ta kullen. Eller så tar jag den lite innan hon fyller 1. Fast jag vill se vad ni duktiga uppfödare tycker om det. Om jag ska ta kullen på henne/eller inte! För er som undrar ska syftet vara kel och ev hoppning. Har redan flera intresserade då det var tänkt att det skulle bli en kull nu i vår fast nu tvivlar jag på om det är en bra ide eller inte.
Väldigt rörigt med rubriken.. Men honan jag tänkt para är egenuppfödd! Det är mamman som är från djuraffär. :)
Jag tycker personligen inte man ska para djuraffärsdjur.
Tycker man ska veta bakgrunden osv helst, så man vet mer med bettfel osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du har sett vad som finns i kullen som honan är i så vet du ju lite vad som finns i kullen. Min honas mamma är köpt i djuraffär och ungarna har varit superfina, alla har varit i samma färg och 3 av fyra har haft samma teckning. Inga bettfel och inga problem. Men somsagt, har du sett hur honans syskonskara blev så vet du vad som har funnits längre bak. Kom det inte fram senast så gör det inte det nu. 
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#2 Ja, du har rätt. Jag vill också veta om bakgrunden osv helst. :) #3 Jo i kullen var alla ungar friska, och är det fortfarandd. Fast det är ju det att vissa fel visas ju inte förräns man tar 10 kullar. Men jag har tänkt igenom om denna kullen iallfall, har inte bara bestämt mig för att bara para sådär. Ja precis! :)
"Det har inte uppsstått problem men nu inser jag att jag har varit lite oseriös på något sätt.. "
Vad är skillnaden på föregående kullar och denna? Det är väl fortfarande kaniner från djuraffär det handlar om?
#6 Förra gången så tog jag kull på 2 som var från djursffär, som jag inte visste något om ALLS. Denna gången gäller det en hona och mamman är från djuraffär. Så det är skillnad!
Problemet som jag ser det är att ta kullar utan annat syfte/mål än att kaninungar är söta. Då kvittar det vart föräldrarna är födda i mina ögon, det känns ändå oseriöst. Kanske inte rätt ord att använda dock… Snarare meningslöst.
#8 Så du tycker att det inte spelar någon roll bara man har ett bra syfte?
Jag skulle kunna para ett djuraffärs djur eftersom på djurmagasinet här i haparanda säljer även kaniner med stamtavlor jag tror det är isvindskaniner so brukar sälja via djur magasinet och då är det ju stammtavla med och allt så då kan jag tänka mig det :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#9 Nja, tycker snarare att det är lika illa att para djuraffärsdjur som att para djur med stamtavlor utan att ha ett syfte.
#10 Jag har sålt till djurmagazinet i Haparanda en gång, och det var 2011… Hoppas verkligen att de inte har kvar djur än. 
Edit: Kom på att jag faktiskt gjorde det en gång 2010 också… Oavsett så var det ett tag sedan.
#11 Ja precis, jag tycker också så.
Men jag vill mina kaniner och ungarna det bästa, och det är ju inte kul alls om det uppstår något fel eller liknande.
Tycker ni att jag ska satsa på att ta den kullen? Eller är det dumt att göra det?
Tycker det är jättebra av dig att verkligen tänka efter och fråga om råd. Jag anser att du bör låta bli att ta kullen. Självklart är det ju jätteroligt att ha små ungar, men man får tänka efter så att man inte tar kullen bara för sin egen skull. Kaninerna ska ha någonting att tillföra i aveln. Om du är sugen på att ha fler kaniner så skulle jag tipsa att du tar emot en omplaceringskanin. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Jag instämmer med #13. Det låter som att du vill ta kullen, för att du saknar att ha små kaninbebisar. Vilket är helt förståeligt, men inget bra syfte med en kull. Sedan anser jag att man inte bör avla på djur från djuraffär. Visserligen är det mamman till din kanin, men du vet fortfarande i princip inget om din kanins härstamning. Känns dumt att riskera någonting då?
Bättre att vänta tills du är lite äldre som du säger själv, har ett bra syfte och ha en seriös uppfödning. 
Jag vill ta kullen för jag saknar kaninungar, fast inte baraför det. Jag tänker ju inte ta en kulö och gulla med dom som bebisar och sen sälja dom. Jag vill se hur bebisarna blir, och om dom blir några "hoppungar" eller så. Men självklart så förstår jg hur ni menar, och iår så ska jag minska på kaniner när det gäller aynos kaniner. Mamma och pappa har sagt att dom ska hjälpa min lillasyster med hennes kaniner . Nu blir hon ju 8 år och kan faktiskt ta lite ansvar, så jag kommer lägga ner mer tid på mina kaniner och isåfall köpa bra avelsmaterial. Så JAG struntar i denna kullen och väntar tills jag blir större, jag ska hämta en hoppkanin nästa vecka och i framtiden får jag se om det blir någon kull på henne. Men jag vill inte ha henne för att bara ta kull liksom så det känns dumt att planera redan. :) Tack för tr ni hhälper mg! #15 Oj jag missade det xD Men ja precis! ❤ jag ska se om hon fortsätter visa intresse för hoppning, hon hoppade ju mini superbra förra året :)
#16 Låter vettigt! 
11# nej dom är inte kvar men jag kan tänka mig om det är sådana djur med stammtavlor från uppfödare det är faktiskt ibland där kaniner från uppfödare :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/