Hemsk händelse! Stackars lilla Gizmo!
Jag satt här vid kanin.ifokus och var på väg att stänga av datorn och gå och lägga mig. Klockan var ungefär halv ett. Jag kände en liten oro gnaga innuti mig. På något sätt kändes det som om det var något konstigt på gång och utan att jag visste varför skärde jag upp ett gäng äppelbitar och gick ut till kaninerna, bara för att kolla läget.
När jag satte på mig skorna fick jag en bild i huvudet av en räv som stod och kraffsade på lekstugedörren och ville in. Jag fick världens rysning längst ryggen och skyndade mig att knäppa jackan. Jag ropade på Smilla och öppnade ytterdörren och gick ut med Smilla i täten. Utan att jag förstod vad som hände rusade plötsligt Smilla i fullfart mot lekstugedörren och morrade och skällde. Hon fortsatte ner i trädgården som om hon jagade något och fortsatte förbi hönshuset. efter några sekunder kom hon tillbaka fortfarande morrandes och sprang några vändor i trädgården innan hon kom tillbaka till mig. Vad det nu var (om det var något?) som hon jagade hade det sprungit iväg.
Jag öppnade försiktigt lekstugedörren. Det var kolsvart där inne och jag ropade lite försiktigt: Gizmo?.. Gimzaaan?
I vanliga fall brukar Gizmo börja springa fram och tillbaka längst gallret och man hör att hon är där, men nu var det knäpptyst. Jag blev kall i kroppen och sprang in för att hämta en ficklampa. När jag lyste i lekstugan fick jag syn på några av ungarna som satt mitt på golvet och såg skrämda ut, men ingen Gizmo. Jag gick över gallret som spärrar av Gizmos del av lekstugan och den delen där jag har hö, halm m.m och kände med handen i Gizmos bolåda. Ingen Gizmo.
Plötsligt hörde jag prassel bakom min rygg och jag vände mig om och lös med ficklampan. Det kom från den svarta sopsäcken som jag har hö i. I vanliga fall står säcken uppe på en stor bal med pressad sågspån, men nu låg den istället som en boll bredvid balen. Jag klev över gallret igen och kände med fingrarna över påsen. Innuti började någon buffa runt och röra sig. Gizmo! Hon hade tagit sig över gallret, försökt hoppa upp på sågspånsbalen, hamnat i säcken med hö, ramlat ner från balen med säcken över sig och sedan inte kommit ut.
Jag skundade mig att hitta öppningen till säcken och fick fram en tuffsig, livrädd liten Gizmo. Jag tog henne i famnen och plötsligt bara vällde tårarna ut. Hon kunde ha dött! Tänk om jag inte haft den där känslan i magen och struntat i att gå ut mitt i natten! Då hade kanske Gizmo blivit kvävd innuti säcken. Hur länge hade hon legat i säcken? Och vad var det som Smilla jagade bort?
Just nu är jag helt skakig och tårarna rinner fortfarande. Jag blev så otroligt rädd!

Lilla gumman, fy så hemskt! Kramar!
Visst är det äckligt att känna på sig någit sån, och undra vad det var som smilla jagade? Tur att du hittade Gizmo :) *Bamsekramar*
usch då! så hemskt! ja jag hade med blivigt rädd! fy alltså..
tur att du fick en kännsla av att något var fel iaf!! stackars Gizmo, hoppas hon inte är allt för skärrad iaf!
många kramar på dig och gizmo!!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Gud vad hemskt! Nästan som en "spök" film när du berättar att du fick en bild i huvudet att en räv stog där! Tur att du hittade henne!

urs vad hemskt !

Usch, vad hemskt! Men vad bra att allt gick så bra sen, och tur att du kände på dig att något var på gång!
Vad hemskt!
Nej vad hemst! Tur att du gick ut och hittade henne! Fy alltså vad rädd du måste ha varit!
- Mvh Emma
Gud vad obehagligt.. Jag ryser och har gåshud på armarna nu när jag läste vad du skrev…!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Usch :( min kanin dog.Tur att inte din gjorde det.
Gud vad hemskt! Himla tur att du gick ut till henne, det var ju jäkligt creepy :S

Usch så hemskt. Vad bra att du gick ut, och vad bra att inget hade hänt. :S

tur att hon överlevde
Huuuuvva :O Vilken himla tur att du kom dit!

Vilken tur att du fick den där känslan! Troligen var det en räv som var där och försökte komma åt kaninerna. Det kanske var den ungen i Gimzans kull som dog som höll ett vakande öga och varnade dig för att något hemskt höll på att hända. Eller var det Gimzans oro du kände. Väldans tur var det iaf, annars kanske räven hade skrämt livet ur både henne och ungarna eller så hade Gimzan kvävts…
När jag åkte med bussen hem en dag i slutet av maj så fick jag plötsligt en känsla av att en katt blivit påkörd och sedan såg jag en bild i huvudet av en långhårig katt som var påkörd. Sedan när jag kommit hem så var min älskade lilla katt Sessan påkörd, hon var varm fortfarande, inte stel som dem blir rätt fort efter att dem dött. Kanske fick jag känslan precis när Sessan dog, eller precis efter/innan? Sessan var långhårig, precis som den katten jag såg i huvudet var. Men jag såg inte vilken katt det var utan bara att den var långhårig.
Kramar/Carro

#14: Ja det var väldigt märkligt. Jag har aldrig förut haft en sådan där känsla av något. Och sedan att jag fick en sån stark bild av en räv som stod och krafsade vid dörren.
Det konstiga var att det verkligen var kolsvart ute. Och Smilla verkade nästan veta att det var något där ute. Inte så att hon började morra i hallen, men hon lixom bara rusade mot lekstugan direkt när jag öppnade dörren. Kanske var det egentligen inget vid lekstugan? Smilla kanske bara.. fick min tanke.. eller nått. Usch vad jag kommer grubbla på det här.
hujja vad obehagligt :/ Hur mår dom nu Gizmo och ungarna?

Tur att hon överlevde :')
Så tur att ingen vart skadad och att alla lever :) kramisar :)

Sådär känner jag också, fast oftare. Alltså, det är läskigt. T.ex om min häst är ensam ute så springer hon i hagen, gnäggar och är rädd, då brukar jag känna det även om jag är hos en kompis till exempel & så.
Eller som för några veckor sedan; då kände jag mig lite rädd och orolig och så, men inget hade liksom hänt trodde jag. När jag kom till stallet så var burarna slarvigt stängda och kaninerna var rädda, för någon hade varit där och tagit ut dem (därför har vi nu flyttat in dem i stallet och låser boxen och så, ska sätta lås på alla burar också).
Gud vad hemskt och stackars Gimzan! Tur att hon klarade sig och att du hade hunden med dig, annars kanske det där som hon jagade bort kommit tillbaka ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Usch vad hemskt, min kanin höll också på att dö en gång när min katt fick in sin klo precis under örat på kaninen. Han måste ha träffat en pulsåder för blodet sprutade ur det lilla hålet. Det måste ha hänt precis innan min man såg det men det hade redan hunnit blivigt en stor blodpöl på golvet. Hade vi upptäckt det 10 minuter senare hade hon säkert förblödigt. Jag var skärrad i flera timmar efterår (kaninen också) så jag förstår hur du kännde det i natt. Vilken tur att allt gick bra och hoppas att Gimzan mår bättre nu.