Lag?
Har en fråga som jag och en kompis undrar över, Är det lag på att en kanin måste ha en kompis?
Mvh Sabine
Nej det är inte lag på det då kaniner inte är flockdjur utan kolonidjur.
Alltså de träffas men de bor inte ihop, om man säger så ;P
Däremot kan det ju gå att ha två kaniner tillsammans såsom en hona och kastrerad hane eller honor som vuxit upp tillsammans :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Nej, däremot ett allmänt råd (rekommendation)!
En rekommendation man bör följa så gott det går anser jag.
#1 De behöver ej ha vuxit upp tillsammans.
Kastanjegårdens Kaniner
Som #1 säger så är dem kolonidjur. Jag tycker att kaniner är bäst ensamma :)
Nej är ingen lag på det, står bara "bör".
Som redan sagt, kaniner är ej flockdjur.
Kaniner behöver inte heller växt upp tillsammans för att kunna gå ihop, mina 2 honor jag har ihop, är halvsystrar men ej växt upp tillsammans, skiljer 1 år mellan dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Varför tycker du det?
(Bara nyfiken)
Kastanjegårdens Kaniner
#3 Varför tycker du det? även om kaninen mår bättre av en kompis?
Jag tycker att min kanin, som är ensam, är mycket socialare och gosigare än min kompis kaniner som har två honor :)
Men det kan ju också vara så att jag kanske håller på mer med min kanin än hon gör med sina.. Vem vet :P Känns bara som att dom inte behöver ens sällskap lika mycket när dom har en kompis.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#7 Personligen anser jag att oavsett vad kaninen skall användas till så ska den ges möjlighet till att få social kontakt av annan/andra artfrände-r (om och när så är möjligt). Bara för att kaninen exempelvis skall ställas ut (som enbart är för människans skull) så anser jag att den ändå ska få möjlighet till social kontakt av andra kaniner. Det är ju trots allt ett naturligt beteende :)
Kastanjegårdens Kaniner
Tack för svaren allihopa! :) Skönt att höra att det inte var lag blev lite orolig ett tag när en av mina kompisar sa att det var lag för har min kanin själv just nu.
Mvh Sabine
#9 Mina får nog kontakt när dem ser varandra från burarna tycker jag. Sen får väl jag också fungera som sällskap :)
#10 Du kan vara helt lugn!
Du kan ju länka till jbv där det står om lagen för kanin, står "bör" där, så ser dem det på svart på vitt eller visa denna tråden 

#11 Fast jag tror tyvärr att det snarare kan skapa stress när de kan kan se, höra och känns doft av varandra men inte få någon fysiskt kontakt. (Ville bara skriva det så att inte många tror att kaninernas behov av kontakt tillfredsställs genom att ha många kaniner i samma rum men i skiljt så att de ej kommer i fysisk kontakt.)
Ja människans umgänge ger säkert mycket för kaninen, extra mycket om den går ensam 
Kastanjegårdens Kaniner
#13 Och jag tror att det är betydligt bättre att få kontakt genom att de ser varandra genom burarna än att de inte har några kaniner alls i närheten. Jag har kaniner på alla sätt, vissa går i samma bur, de flesta är ensamma men har galler till kompis och vissa ser bara andra utan att kunna få fysisk kontakt. Ingen är helt ensam utan att ha andra kaniner runt sig. För DET är onaturligt för dem och skapar nog stress :)
Ljustadalens kaningård
#14 Det jag menar är att det mest optimala är att ha kaniner tillsammans så att de även får fysisk kontakt. Annars blir det lite "se men inte röra" vilket säkerligen kan vara frustrerande. Självklart kan det vara frustrerande att sitta helt själv!
Många (framförallt uppfödare) brukar skriva att de har flera kaniner i närheten men i olika burar och att detta ger en naturlig och bra miljö för kaninerna…(Naje, det håller jag inte riktigt med om.)
Kastanjegårdens Kaniner
#15 Det mest optimala (och mitt ideal) är att ha några kaniner tillsammans i jättestora inhägnader där de kan få ungar, uppfostra dem tillsammans och ha gott om plats till ett eget revir. För tyvärr är nästan alla burar för små för att det ska ses som naturligt att tränga ihop två eller fler kaniner i. Jag tror också att många kaniner väljer att bo med andra om de får chansen att ha en tillräckligt stor bur.
När man stänger in kaninen i bur så kan man inte prata om att det är naturligt på något sätt jämfört med kaninens ursprungliga liv och beteende, så jag tycker att det är lika onaturligt/naturligt att ha två i samma (lilla) bur som att ha två kaniner inom syn- och lukthåll för varandra. Skulle kaninerna få välja så är jag rätt säker på att knappt någon vill leva solitärt (precis som du säger).
Ljustadalens kaningård
#16 Ja, jag tycker det är synd om kaniner och många andra djur som har blivit typiska "burdjur"
. Det har blivit så självklart att ha dessa i burar. "Hur ska buren se ut?" "Hur stor ska buren vara?" etc. är vanliga frågor. Skulle vara kul om fler istället tänker "Hur ska dess boende se ut?"
Det dyker då och då upp inlägg här om att ens kaniner bråkar och att det inte funkar att ha de tillsammans…men det är ju inte så konstigt om man stänger in två kaniner i en liten bur.
Kastanjegårdens Kaniner
#13 Beror helt och hållet på kaninerna. Har 1 hane t.ex som hör, känner lukt och även ser 2 av honorna om han står på bakbenen, han är jättelugn (ej kastrerad). Ella däremot som bor i egen bur ute, kan bli det av vissa av mina, men inte alla. :)
Håller med #14
#18 Jo, alla är ju olika individer.
Bara en tanke, men kan vi människor alltid bedöma hur djuren upplever situationen? Bara för att kaninen inte ser superstressad ut, innebär då att den är nöjd och lugn?
Bara några tankar som dök upp, inget om vad som är "rätt eller fel". 
Kastanjegårdens Kaniner
#20 Det märker man ju på beteendet. Djur beter ju sig på visst sätt när dem upplever olika saker. En stressad kanin t.ex lägger sig inte rakt fram och vilar när man är med eller i stressad situation osv 
Så man får lära sig sin/sina kanin/kaniners beteende ect helt enkelt
#20 Jag tror som du att man kanske inte alltid ser på kaninen om den upplever en inre stress. Jag tror inte heller att kaniners stress ser ut på samma sätt som människors och vissa andra djur och därför tolkar vi det inte som stress. Jag tror att en stressad kanin kan ligga och vila och vara lugn. En kanin som uppvisar stereotypa beteenden, upplever den egentligen inte en inre stress? Och hur många kaniner i fångenskap gör inte det? Till exempel gnager eller skakar på gallret, kastar runt skålar, hoppar fram och tillbaks framför dörren… Allt detta handlar ju om understimulans och stress för den situation den är i.
Det skulle vara intressant att se en jämförande studie angående stereotypa beteenden hos kaniner som bor med kompis, med burgranne och de som lever helt ensam :)
Ljustadalens kaningård
#22 Ja men precis, alla djur visar inte stress som vi kanske tror att de gör. Sen kan även vi människor vara stressade utan att det syns på utsidan. Stress innebär inte alltid att ex kaniner springer runt i panik.
Något som kan höra ibland: "Titta vad lugn och tam djuret är, ligger stilla i mitt knä och vill bli klappad."
-Kan väl diskuteras hur vidare lugn och nöjd djuret är. Kan det vara så att är den så lugn för den är rädd/stressad? (Menar inte alltid att det är så men det kan mycket väl vara så i vissa fall.)
De djur som visar stereotypa beteenden mår minst sagt inte så vidare bra. Å andra sidan så har de på något sätt lyckas få utlopp för stress de fått pga av understimulering.
Tyvärr är det nog vanligt med sådant hos kaniner
(framförallt om de bor i små burar utan berikning).
Tror det finns liknande studier som är gjorda på försökskaniner :)
Kastanjegårdens Kaniner