Uppföda
Hej!
Jag undrar om man får avla med blandisar, eller om man bara får avla renrasigt?
Tacksam för svar!
Hälsningar Nellie
De är klart man får de! ;) Hur tror du man gör med tex "Hoppkorsningarna" de oftast många raser i dom! ;)
Eller ja, om du ska avla för utställning måste du avla renrasigt! :)
Klart man inte bara måste avla renrasigt, det är något man väljer själv. Oavsett inriktning så bör man dock ha en plan med sin Avel, vad det är man vill få fram, vara noga med temperament & hälsa odyl.

Klart du "får" avla fram blandisar, men du kan inte ställs ut dem eller märkaden(?) som en renrasig uppfödare kan. Det är alltid bra att ha ett mål med sin Avel utöver sällskaps kretsen som för mig bör vara en självklarhet. Dvs, hoppkaniner eller utställningskaniner. Finns alldeles för många "sällskapskaninwr" på blocket osv
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Tack så jätte mycket flr era svar!:D
Hälsningar Nellie
Ja man kan föda upp blandisar. Men jag anser att man ska ha mål med all uppfödning, alltså inte "bara för att det är sött" eller "för att det är roligt". Och sedan får man ej föda upp enbart för att sälja 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Börjar bli mer och mer intresserad av renrasig Avel själv. Dock så har jag det bara det som intresse och läser om det när jag har tid över.
Förhoppningsvis är min hermelinhona dräktig med sin första kull, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Syftet med den kullen är att jag vill behålla en unge själv som som sällskap, och så är det tre personer jag känner som sagt att de garanterat vill ha en unge efter mina kaniner. Och om hon nu ska fortsätta användas till renrasig Avel senare i livet är det ju bara bra om hon haft en kull i ung ålder.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Tack så mycket! :-)
Hälsningar Nellie
det finns ju redan en mängd kaniner på blocket och andra tillsalu sajter som söker nya hem. då tycker jag istället man ska avla renrasigt eller tilll hoppning (hoppkaniner och renrasiga kaniner går också att ha som kelkaniner), jag tycker att man inte behöver öka antalet kaniner som är tillsalu och som kanske senare släpps ut i det fria eller avlivas pga att dem inte har blivit sålda.
HAHAHAHAHAHA…..
Tack så mycket alla! Ag Skulle aldrig släppa ut i de fria eller avliva. :-)
Hälsningar Nellie
Jag*
Hälsningar Nellie