Dåligt/bra hö?
hur kan man se om höet är bra?
Jag köpte en bal från en bonde som hade sitt hö i ett stort skjul. Höet är väll inte jätte grönt? och luktar inget speciellt luktar inte lika mycket som typ hö från djuraffären gör! Så hur vet man om höet är bra eller dåligt?
ÄR höet från djuraffärer (om man köper en sån säck på ca 110L) kan man vara säker på att det är bra? ( inte mögligt eller dåligt osv.) visst är det kanske inte lika bra som hö från bönder men kan man vara mer säker på att det är bra hö?
Jag har fått säckar med dåligt hö (främst dogman) så det ska man inte lita på.
Är höet dammigt, luktar det frächst eller skumt. Ser du mögelsporer?
Enda sättet att vara helt säker på är att skicka det på analys.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja men säckar som inte är från dogman! Inga mögelsporer klart det dammar tycker allt hö dammar? Och hur ska hö lukta? det luktar inte som djuraffärs hö lika starkt utan luktar inte så mycket.. :P
Tror jag ska gå och köpa hö från djuraffären idag och sen lägga en tuss från det och från det jag har nu så kan jag visa med en bild!
Senaste tiden har jag köpt från djurbutik som köper från sitt hö lokalt. Alla säckar var fuktiga, höet var absolut superfuktigt och luktade champinjon och när jag torkade det dammade det så man fick ont i näsan. Dvs mögligt, trots att det var grönt och "jättebra" enligt djurbutiken. Lämnade tillbaka det och de trodde att fukten berodde på att de hämtade det i kylan tog ut och in det eftersom hos boden var det så "torrt". Fast det stämmer nog inte. Har själv torkat upp samma hö dock i småpåsar (de har säckar) och tagit ut det i kylan och in några gånger efter jag torkade det. Då blev det inte lika fuktigt. Så de måste varit fuktigt och mögligt vid inköp. Eller så har de blivit grovt med fukt i deras säckar.
Det höet var något som min kanin höll på att utveckla trumsjuka av och som vi knappt kunde stå ut med luktmässigt. Huvva..
Kan säga att årets skörd av diverse bolag har dåligt kvalite..
Lupus från en djurbutik har inte luktat skumt eller vart fuktigt, dock från den andra var det fuktigt och fick champinjon lukten (kan ha med förvaringen att göra), dock är höet lite gult dvs inte lika mycket näring. Men vad gör man i dessa tider? Man får kompensera med Lucern mix.
Köpte nyligen från granngården 4 påsar hö, faktiskt det enda på senaste månaderna som luktar ok och har bra struktur och inte dammar.
Sjöbogårdens hö på ÖB är nog det bästa jag fått tag på senaste tiden, dock är det bara småpåsar så man får köpa massor.
Dogman pressat hö har ibland funkat och ibland dammat som sjutton och luktat blä.
Allt hö dammar ju litegranna, men dammar det hiskeligt så det blir dammoln då är det inte bra, brukar sticka i näsan, man kan även bli lite yr, sedan kan man snyta ut massa mörka partiklar som hamnar i näsan så ditt snor blir svart/brunt. Man ser sällan mögelsporer, utan det är snarare lukten, dammet som brukar kunna säga om det är mögligt eller inte.
Bra hö ska lukta gott eller sött eller ja inte så mycket. Men det ska inte lukta illa, typ champinjon eller nyregnat vid en sjö så det luktar blött gräs.

Höet behöver inte lukta så mycket för att vara bra, bara det inte luktar illa. Grönt hö behöver inte heller vara så mycket bättre än lite mer gulaktigt hö. Är så olika det där. Tex när det är slaget, vad det är från för åker osv osv. Är det dåligt så brukar det synas ganska lätt. Mögel kan visa sig som små vita prickar, grönt ludd, svarta partier eller som damm.
Om du är osäker så ge av olika så ser du vilket kaninen väljer. Djur brukar känna själva vilket som är nyttigast/bäst och så klart godast:P
Höet jag köper från bonden är inte så jättegrönt, det luktar inte mycket men är fortfarande fräscht och bra. Beror på vilket sätt/när de sködar höet också. Mina kaniner är inte så förtjusta i Dogmans hö, 30 kr för 15 liter hö är dyrt också.. När jag får ge 50 kr max för en hel höbal på 15 kg
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
**Bra hö:
**Grönt, luktar jättegott, dammar lite (helst ingenting) och ser bara allmänt aptitligt ut. Eller som vår lärare i djurhållning sa idag - om man hade kunnat använda hölukt som parfym hade han haft det varje dag 
**Dåligt hö:
**Grå- eller gulaktigt till färgen, luktar konstigt, är dammigt, kan mörkna en aning och stråna blir torrare och frasigare.