Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 646 ggr
Mannez
0

Bettfelsbärare?

Hej, jag har ett smärre problem här. Jag köpte nämligen en lejonhuvad kaninhona och det var tänkt att hon skulle vara början på min Avel med lejonhuvad kanin för utställning. Men då fick jag höra utav en person att hon bär på bettfel, enligt henne så började det med en hona som fick en hel kull med bettfel, denna hona är tydligen syster till min honas morfar. Så jag kollade med henne som jag köpte henne av, samt hennes uppfödare. Båda berättade att hanen som då är morfar till min hona aldrig gett något bettfel. De har även linjeavlat honom rätt hårt med hans döttrar och även parat hans ungar med varandra och även där har inget dykt upp.

Så kan det vara så att systern till morfarn inte bär på bettfel och att det kanske var hanen till bettfelskullen som gav ungarna bettfel?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Kan tillägga att honan jag köpte har haft 2 kullar och där har inte heller dykt upp bettfel, även ungarna ur dessa två kullar har fått ungar och där har det inte heller varit nått.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Luppa]
0

Det KAN vara så att morfar inte bär på bettfel. Det kan även vara så att det helt enkelt inte har dykt upp, än.
Jag tror dock inte att en hel kull med bettfel kan bero bara på den ena föräldern.
Jag skulle nog köpa en annan…

Mannez
0

1# Bettfelskullen var på 2 ungar. Men hur som helst har jag inga planer på att avla på henne längre. Och jag ska dessutom göra mer forskning och se om det dykt upp bettfel tidigare.

[Luppa]
0

#2 Alltså nja… Det stämmer inte. Vet att en i kullen var fri och hon såldes till kel. Men hennes syskon och föräldrar avlivades. Det var definitivt fler än 2, vad jag kan minnas var det iaf 4 i kullen.

Och ja, Lejonvärlden är liten. Rykten sprids snabbt, på gott och ont. ;)
Känner uppfödaren till bettfelskullen, hon har dock slutat nu.

Mannez
0

3# Tänkte på helt fel kull nu, den var på minst 4 ungar iallafall. Men dock berättade den här personen att HELA kullen fick bettfel, men tydligen var det inte så nu då :) Men ja, lejonvärlden är liten. :P Tråkigt att det blev såhär iallafall… Fast det kan ju hända.

[Luppa]
2

#4 6 var det tydligen, en fri. Men det var väl siiit samma sas ;)
Hoppas iaf att du hittar bra material coch får en bra start på din Avel så du inte lessnar :)