Fågelfrö - hur göra?
Har klantat till det ordentligt här… Imorse när jag gick ut för att mata kaninen tog jag samtidigt med mig fågelfrö till vildfåglarna, precis som jag brukar, och ställde deras frö ovanpå taket (galler) kaninhagen. Tyvärr välte burken och fågelfrön ramlade ner i kaninhagen. Fick bort en del men det ligger väl kvar motsvarande en näve där som jag inte får bort då det ramlade på den mest oåtkomliga delen av hagen…
Nu vågar jag inte släppa ut kaninen (han är inlåst i sin utebur, sammanlänkad med hagen, på natten men får vara både i hagen och i buren på dagen) pga rädsla att han ska bli sjuk av fröerna. Han har ju annan mat men skulle säkert äta dem, ser ju smaskigt ut och han äter allt! Buren har tillräckligt stora hål för att fåglarna ska komma in och kunna äta upp fröerna, men det lär ju ta ett tag och han är så klart superilsken på mig för att jag inte släpper ut honom ;) Snöar gör det också, hans favoritväder! Och gå i koppel gillar han inte längre.
Står ingen innehållsförteckning på fågelfröna men är lite blandat, bla solros och havre, men också andra fröer. Hur hade ni gjort, hållt kaninen inne tills fåglarna rensat bort fröerna eller släppt ut?
rensa bort fröerna om du har snö så kan du ju skyffla bort snön under fröerna och jag tror inte det är någon fara med att släppa ut annars så kan man ju täcka fröerna med snö.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#1 Tack för ditt svar! Så du tror inte att det är någon fara då? Kan inte rensa bort resterande fröer då de ligger väldigt dumt. Lite nedgrävd gallerbotten också så jag kommer inte åt underifrån. Måste plocka isär buren för att lyckas med det… Snö skulle han bara gräva bort tyvärr… Tar gärna emot fler åsikter!
Solrosfrön och havre är inte farligt för kaniner. Jag skulle ha släppt ut kaninen.
#3 Okej, tack för ditt svar! Jo, solrosfrö och havre är ju inte farligt, men där är ju andra fröer i också. Finns det fröer som är farliga för kaniner? Sen är han ju inte alls van vid den sortens mat heller, det är mest det som gör mig orolig…
nej det är ingen fara släpp bara ut kaninen :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Jag tror inte att de är någon fara. Vad heter fröblandningen? Jag hade släppt ut honom och tänkt att han fick lite extra godis bara.
Solrosfrön får mina kaniner ibland om godis, man kan även ge det till kaniner man vill ska gå upp i vikt. Så se det som de får något extra gott :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Tack för alla svar! Jag släppte ut honom och han har plockat lite i fröerna men verkar inte så där värst intresserad så det löste sig :)