Sommarbur/Vinterbur i kombination?
Hej på er!
Snart är det vår och till dess tänkte jag ha bur och rasthage klara så att kaninerna får börja vara ute lite. För att vara lite ekonomisk tänker jag att buren med enkla medel ska kunna göras iordning inför årstidsskiftningarna och användes både sommar och vinter.
På bilden finns en som jag funderar på att köpa (eller bygga liknande), under sommaren kommer denatt kompletteras med större rasthage och hus även i rasthagen så då tror jag att den är jättebra.
Men på vintern då? Ifall jag sätter in isolerade hus i överdelen på vintern och den även står på altanen på träpall så att den kommer upp och med skiva så att man kan sätta halm i hagen, samt vindskydd på sidorna?
Då blir det enkelt att släppa ut och rasta dem men jag är lite rädd att det ska dra för kallt underifrån…
Vad tror ni?
Har du tillstånd att använda bilden? :)
Jag hade byggt själv, de där burarna brukar sällan hålla bra. sen behöver det vara 3 heltäckande sidor på ovanvåningen, ser inte ut att vara det på den? Eller ser jag tosigt? :=D
Man behöver inte isolera hus. bara det är vindtätt och mycket halm och gosa sig in i, så brukar det räcka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm, näää… Inget tillstånd förstås. Men nu har jag frågat om det :)
Tror du inte att de håller bra även om de står under tak under de månaderna med mer kyla och regn? Jag önskar att jag va grym på att bygga burar, men är rädd att det inte blir så hållbart om jag snickrar ihop det själv heller, framför allt kommer det säkert att ta mig en evighet :P
Ovandelen är i två delar så den ena delen har fyra väggar med två ingångar på en sida :)
#2 Svårt att säga, haft en bur av samma märke, det höll skitkasst, trots att den stod på en oglasad altan på vintern :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.