Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1134 ggr
Helin_
0

bakbensförlamning och avel?

Var och tittade på kaninungar där en av ungarna hade fåtr bakbensförlamning. Ägaren hävdade att de kunde bli så ibland o att de inte var något att bry sig bry sig om. Min fråga nu är om de är ärftligt? Och om man bör sluta avla där bakbensförlamning har uppkommit? Ungen var ca 3månader när den vart sjuk.

JessicaOlin
0

Jag skulle inte avlat på den ungen

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Helin_
0

Jag förmodar att ungen är avlivad men kan man fortsätta avla på föräldrar o syskon.

JessicaOlin
0

Jag skulle nog inte gjort de ifall de skulle komma upp igen med samma problem men de är ju bara mina åsikter

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[Luppa]
1

Det är förmodligen inte ärftligt, utan någon form av bristsjukdom eller skada. Hoppas att den är avlivad?

[Loca Diaz]
0

Jag hade en kanin på 2-3 månader som blev bakbensförlamad, eller ja från ryggen och ner. Jag tror det var efter att hon blev rädd och sprang iväg i buren hastigt (knäckte ryggen?), men kan ha fel. Hon kunde bara ligga ner, och "släpa" sig fram lite med frambenen, fick diarre. Det var hemskt verkligen, hon avlivades givetvis. Hennes linjer fortsattes att avlas på, de var jätte fina linjer.

Ljusta
0

Tror inte det är ärftligt utan som Petra säger en bristsjukdom eller skada. För den hade väl det inte när den föddes?

Ljustadalens kaningård