Stamtavla?
Satt och fundera lite igår, kan man skriva stamtavla på kaninungar där mamman och pappan inte är ställda men ska ställas om ett tag? Menar då att man ber nya ägarna att kontakta mig så kan dom skriva in efteråt när kaninerna är stambokförda?
Som jag har förstått det så ja :) Ungarna kan ju inte bli stambokförda förrän man fått utställningsresultaten från föräldrarna, men de kan få stamtavla utan problem. Själv ska jag göra så, eftersom jag troligtvis inte kommer kunna ta mig på utställning förrän några månader efter ungarna är födda.
#1 Så tänkte jag med :P Men bra då vet jag :)
frågan är ju varför man tar en kull på en hona som ej är färdigställd?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Då jag åker utomlands i sommar så vill jag inte ha en hona med kull. Ungarna här kommer vara lev klara i maj. 2 ungar ur kullen kommar sparas. Honan kommer då vara över 1 år om jag ska ta kullen när jag kommer hem, vill inte ta en kull på hona som är över 1 år. Hanen kommer att vara ställd innan kullen föds.
Det går dock inte att garantera att en hona går att ställa efter kull…
Man hinner ställa honan innan hon måste paras, tom jag som bor typ på nordpolen ;)
NEJ, jag skulle inte sälja ungar med icke komplett stamtavla.
Föräldrarna kan dö eller bli skadade så de inte kan ställas.
Det är en sak om du sparar ungar själv och skriver stam på dem. Men de andra ungarna går ju lika bra att sälja till kel.