Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 879 ggr
[Totoros kaniner]
0

rasfråga igen

Denna knain ska ju enligt deras föräldrars uppfödare vara mestadels dvärgvädur med ett litet inslag av löwen (lejonhuvad antar att jag de menade). Jag tycker dock öronen e väldigt korta för att vara så mycke dvärgvädur. jag tycker öronen påminner om större hermelinöron. Vad tror ni?

Hon e 6 månader nu.

Alvirpo
0

Jag tror hon måste ha hermelin i sig eftersom öronen är så små:)

Fridaaaa
1

Det kan slå ut olika hur ungarna ser ut.
De menar troligtvis lejonhuvad ja.
Kanske "minilöwen" eller ja minilejonhuvad kanin som vissa kallar dem, de har med små öron :)

#1 Lejonhuvade har med ganska korta öron :) Och det kan bli olika på blandraskaniner, hur stora dem blir osv^^

Jag har t.ex en kanin som är lejonhuvad dvv/dvv. Mamman är lejonhuvad kanin och pappan är lejonhuvad dvv/lejonhuvad kanin (50/50) Men hon är större än vad pappan var och flaxöron, trots att hon logiskt sätt borde ha mer lejonhuvad kanin i sig, men genetiken slår ut olika.

Blandar man t.ex en dvv med en lejonhuvad kanin blir dem 50/50 men sedan efter det kan man inte räkna procent, då det kan slå ut olika :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Totoros kaniner]
0

Kaninerna har ju inga tendenser till o ha nån lejonhuvad päls.

Det känns bara som den tidigare uppfödaren till mamma o pappa inte kan haft nån koll på rasblandningen.

Brorsan till damen på bilden ska ju kastreras och då fråga vetrinären om Vilken ras? han va, men jag antar att det e för narkosdosen.

[_hsleiufhbtv]
0

Det syns ganska tydligt att där är hermelin i kaninen tycker jag. Huvudformen och öronen påminner starkt om hermeliner. Den ser väldigt lik ut min SN, och han är en dvv/hermelin-korsning.

Helin_
1

Min lejonhuvade renrasiga kanin har oxå väldigt små öron. Min senaste kull var mammam dvv och pappan dvärvädur lejonhuvad 50/50 opälsad. En av ungarna fick både man och kol och alla ungarna fick kortare öron än renrasiga dvv. Så jag tror att raskombinationen kan stämma och att de inte behöver vara hermelin i.

[Totoros kaniner]
0

#4 hur ser din kanin ut?

#5 har du några bilder?

ninor
0

Jag tycker också man ser på huvudet att det är hermelin i henne. Öronen och huvudformen ser precis ut som en hermelin.

[Totoros kaniner]
0

Grannen har en renrasig dvärgvädur och jag upplever den ngt plattare i kroppspråket när den sitter, men även när den skuttar. förstår ni vad jag menar?

Jag kommer skaffa mig en renrasig dvv i sommar och det ska bli väldigt roligt att jämföra dessa två inavlade stackare med en kanin från en riktig uppfödning.

[_hsleiufhbtv]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Har bara jättedåliga bilder på honom då han är svart och därmed omöjlig att fota, men ja, här är bild. Dock har han ett mycket trubbigare huvud än vad han ser ut att ha på bilden.
75% hermelin, 25% dvv.

moomiis2
0

Hej!

Ja, din dvärgvädur måste eller jag tror att hon har hermelin i sig.

Suskiv
0

Det kan ju se lite olika ut beroende på hur generna tar sig..

Dvv/lejonhuvad

Dvv/lejonhuvad

hermelin/lejonhuvad

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Loca Diaz]
0

Tycker den påminner om en hermelin i huvudform, till skillnad från #9 där syns det att det är dvärgvädur men den har ju mest hermelin, så det kan man inte avgöra egentligen, svårt :)

[Totoros kaniner]
0

#9 jösses va vacker!!! han har oxå ett rätt upprätt sittsätt precis som mina småskitar. o så de där korta, breda trubbiga öronen! E han färdigväxt?

#11 så söta. De har ju lyckats få med sig den där fluffiga mysiga pälsen.

[_hsleiufhbtv]
0

#13 hihi han tackar så mycket! Han är färdigväxt för längesen :)

[Totoros kaniner]
0

#14 han va så fin i kroppen. Nu e det ju i o för sig vinterpäls på mina hårbollar, men det ska bli kul o se hur de ser ut i sommar. Då har de kanske växt på sig lite mer.