Min lilla Oliver :)
Hej!
Jag har en kanin hane som fyller 1 år i maj. Han är en blandras, och jag vet inte riktigt av vilka raser. Jag tog emot honom från en bekant som fått ungar, som inte har så bra koll vilka raser dom har… :)
Första tiden av sitt liv oss mig, var han en utekanin, och jag var inte med honom så ofta som jag skulle (vilket jag ångrar nu..). Men för 1,5 månader sen, tog jag tag i det hela, och flyttade in honom.
Han kommer när jag ropar, men så fort jag gör ansats för att klappa honom, springar han iväg i panik. Han avskyr att bli lyft, så det undviker jag så mycket som möjligt för hans skull. Ibland får vi våra mysiga stunder, men det är helt på hans vilkor.
Dom senaste dagarna har jag märk att han sakta börjar bli lugnare och tamare. Men idag, när han satt bredvid mig i sängen, klappade jag honom lite på ryggen, och då kastade han sig bakåt och högg efter mig, sen sprang han iväg och hoppade in i sin bur…
Mamma föreslog att vi skulle omplacera honom, men det vägrar jag göra! Jag kommer aldrig ge upp!
Vad ska jag göra för att vinna hans förtroende? Snälla, kom med tips?!
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Om han inte är kastrerad så tycker jag ni ska kastrera honom, omplacera inte en problemkanin! då flyttas problemet till en annan familj!
Hur bor kaninen, vilken mat äter han, vars står buren… man ska inte ta in en utekanin som har vinterpäls in till huset, det blir för varmt för kaninen har jag för mig.
Försök att vara lugn och visa att du inte vill den illa.
Lycka till!
Jag och mamma har funderat på att kastrera honom, men hur mycket kostar der? Vi ska absolut inte omplacera honom! Han är min lilla pälskling <3
Han bor i en ganska liten bur i mitt rum, men den är godkänd. Han är ute flera timmar i mitt rum varje dag :) Han äter pelletsen Stampe.
Han bodde i stallet innan (på sommaren bodde han ute), men när han flyttade in, klippte jag honom då han var lite tovig (han är/var långhårig), och så att det inte skulle vara så varmt.
Jag gör inga plötsliga ljud eller rörelser när jag är med honom, och jag pratar mycket med honom med en lugn röst. Jag ger honom små godsaker när han kommer fram frivilligt till mig, så att han förstår att jag är snäll :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Beror vart du kastrerar honom, 600-1000 kr brukar det ligga på. Sök upp en kaninkunnig vet. :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
kastrera innan det blir ett invant betéende.
Sen funderar jag över meningen "kastade sig bakåt och högg efter mig", satt han vänd med ryggen mot dig? i så fall kan du ha överraskat honom och han kör efter principen "angrepp är bästa försvar".
Men ja, helt klart kastrera, då taggar han förhoppningsvis ned en aning och blir lugn.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#3 Okej!
#4 Jo, jag kanske överraskade honom, är inte säker på att han såg mig..
men i alla fall, jag ska kolla med veterinären här snarast om kastrering. :)