Genkod
Vad kan min Blå zobelsiames tänkas ha för genkod? Sen undrar jag vilka pälstyper som är mer dominanta.
**
Fader:** Zobelsiames blå
Farfar: Zobelsiames blå
Farmor: Vit rödögd
Moder: Zobelsiames blå
Morfar: Zobelsiames brun
Mormor: Vitrödögd
Genkod:
am_bbC_ddgg (har stor chans/risk att ha rödögdanlag, dvs a)
Dominanta pälstyper är olika beroende på vilken kombination man gör. Ex om man parar rexpälsad med en normalpälsad så är den normalpälsade dominant. Rexpäls, fuchspäls och satin är alla recessiva anlag som krävs att det kommer från både mamman och pappan för att synas. Lejonpäls är dominant på det viset att om kaninen har ett enkelt mananlag så syns det (iaf från början, kaninen kan tappa manen sen och se normalpälsad ut).
Ljustadalens kaningård
Eftersom det finns brun zobelsiames i stammen så kan hans genkod innehålla Dd eftersom modern då mest troligt bär på ett stort D?
Tekniskt sett så bör han ha ett a genkoden.
D är dominant och inget som kaninen kan bära. I och med att din kanin är blå (färgen blå sitter på D-lokus), så är din kanin dd. Hade den varit Dd så hade den varit brun zobelsiames med ett blåanlag.
Man skriver bara ut anlag man vet kaninen bär, och eftersom det inte är säkert att din kanin bär albino (om den inte gett det) så skriver man bara ett streck på det stället :)
Ljustadalens kaningård
#2 Det finns inget som säger att han bör ha ett a i genkoden, han kan lika gärna vara amam.
Stora bokstäver är som sagt inget som kan bäras, eftersom de är dominanta över små.
#3 #4 Jaja, nu hänger jag med, jag är lite trött.
Så nu har jag en fråga till. Min White zobelsiames bruna unge undrar jag vad den har för genkod. Visst kan dem inte ha dolt japananlag?
Föräldrarnas genkod:
Stellas genkod: Aa bjb C_ D_ gg X_
Semlans genkod: am_ bb C_ Dd gog x_
Så ungen bör ju ha am_ bb C_ D_ gog , eller hur?
Så den blåa zobelsiamesen har am_bb C_dd gg
Kombinerat så får jag mest troligt fram White zobelsiames blå eller White zobelsiames brun, eller båda med denna kombo?