Frågor
hej har två frågor Måste man ha uppföddnings namn? Finns det någon lag på hur mycket strö man måste ha till en kanin?
1. Nej måste man ej ha. Men folk vet ju vem som fött upp kaninen om man har det:)
2. Nej finns det inte vad jag vet :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Måste man ha uppföddnings namn?
Nej det måste man inte, många har det för att det ska vara lättare att veta vart kaninen kommer ifrån. Många vet ju tex vad uppfösningsnamnet är men har knappt koll på människan bakom.
Finns det någon lag på hur mycket strö man måste ha till en kanin?
Nej, lagen säger att de ska ha tillgång till strö. Man får anpassa sig efter kaninen. En stor tung kanin behöver ju troligvis mer strö än en lätt för att inte få tryckskador. Sen finns det kaniner som vill ha en del av buren ströfri.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag födder upp privat och säljer på blocket. Vad ska man tänka på när man väljer uppföddarnamn
#3 Man måste ha tillstånd om man föder upp enbart för att sälja
Av vem
#3 Förutom att man måste ha speciella tillstång om man föder upp för att sälja. Föda upp med planen att behålla och sne sälja överskottet kräver inte dessa tillstånd.
Jag tycker man ska kolla så att ingen annan använder uppfödarnamnet och att uppfödarnamnet inte är väldigt likt nått annat namn. Även om uppfödarnamnet inte är registrerat så tycker jag det hör till god ton att inte sno nån annans namn.
#7 Oj jag tänkte inte på det Jag födder upp och när dom kan lämna mamman så säljer jag dom #6 var hittar man uppfödar namn
#8 Den typen av verksamhet måste du har tillstånd från länsstyrelsen. #7 gav dig bra länkar.
Du hittar på ett eget uppfödarnamn och sen kan du söka på det namnet på Google, skhrf och skaf och sen om det dyker upp. Sök på lite olika stavningsförslag så du får med dem som är likvärdiga.
#8 Det är det du måste ha tillstånd till, om du enbart ska föda upp för att sälja.
Vad jag kelar med dom också
#11 Det har ju inte med försälning och uppfödning att göra.
Om man föder upp för att t.ex spara en unge, då behöver man inget tillstånd men föder man upp för att sälja alla ungarna, alltså att det ärmsyftet, måste man ha tillstånd.
Hur får man tillstånd
#13 Läs länkarna jag länkade till dig.
Och än en gång: Skriv vem du pratar med.
Några bra tips? på uppfödnings namn
#15 Vad ska du föda upp för ras?
Många brukar välja efter t.ex gatans namn där man bor, området man bor på, kanske någon favoritfrukt/bär eller liknande. Något "personligt" liksom :)
Kraven är såhär, man får sälja djur hur mycket man vill så länge man inte gör en vinst på det, ja hur mycket man går back i pengar eller i vinst vet ju ingen.
Eller om du exempel ska avla fram något speciellt exempel färg, ras fast som hobby, ja får du inte fram det du ville ha kan du i princip sälja alla utan att behöva tillstånd. Så hur man än resonerar så kan du luska ur dig hur mycket du vill för att bara kunna sälja, dock är det ju inte särskilt rätt och inte något jag gör. Kortfattat:
1. Du föder upp kaniner som hobby, inte för att tjäna pengar i många år.
2. Du får inte hyra ut mer än 5 kaniner per år.
3. Du får inte ta emot kaniner som någon annan äger, mer än 5 per år.
4. Kaninerna ska vara avsedda för sällskap eller hobby.
Följer du dessa 4 regler anser myndigheterna att din verksamhet är av mindre omfattning, och du behöver inget tillstånd. Du får sälja många mer än 5 kaniner per år utan tillstånd.