Klubben för inbördes beundran?
Är kanin iFokus ett diskusionsforum eller en klubb för inbördes beundran?
Gång på gång är det nån som känner sig påhoppad och mobbad för att de inte får medhåll och ryggdunkningar i sina trådar. Är det det vi ska ha här eller ska det vara ok att ifrågasätta och diskutera.
Ska man inte ifrågasätta nåns beslut eller sätt att sköta saker och ting om man tycker att det är märkligt eller kanske rent av olämpligt med hänsyn till att personen kanske inte förstår skillnaden mellan sak och person och därför känner sig påhoppad.
Hur ska vi kunna lära oss av varandra om vi inte kan diskutera?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
sant så sant.
Jag upplever att de som tar illa upp vid tillsägelse är dem som är lite yngre och inte lärt sig ta kritik som positivt ännu.
när det gäller djurskötsel är det lätt att få fel information av bla djuraffärer. Därför borde man bli glad när någon rättar en istället för att bli rasande och tror att man blir mobbad.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Word!
Håller helt med.
Ska man skriva på ett forum får man vara beredd på att alla inte håller med. Det är ju, trots allt, detta man lär sig av och växer av,både som person och kaninägare.
Det är skillnad på att försöka lära ut någonting du anar att en person inte vet om genom att skicka ett PM eller skriva hur du gör och vad du tycker är bäst i en tråd som handlar om ämnet, och att tjugo personer går in i en tråd som handlar om hur glad någon är för sin söta nya kaninunge och börjar skrika om hur det är för lite spån i buren och den är bara sju och en halv veckor gammal så lämna tillbaka den till mamman, "ush så skulle jag aldrig göra".
På I fokus (katter i fokus är tex tusen gånger värre med detta welp) har jag sett minst lika mycket av de senare som de främre (Ofta då riktat mot yngre personer.)
Nu menar jag inte att jag riktar mig mot OP, men när du säger "diskutera" måste det ju också få vara en diskussion - inte någon som kommer in i en tråd med attityden "Jag vet som är bäst för kaninerna, misstag är inte tillåtna, och jag är grymt överlägsen dig". Det är inte en diskussion. Det är någon som försöker "veta bäst" och det handlar sällan om kaninerna, det handlar bara om att du ska få känna dig duktig genom att berätta för andra att de inte är duktiga.
Så jag kunde inte låta bli att reagera på när ni säger "Därför borde man bli glad när någon rättar en istället för att bli rasande och tror att man blir mobbad.", för nej, har man inte frågat om "hjälp" och tjugo personer kommer med den ändå så "borde man inte bli glad". Faktum är att det är ohyffsat.
Ta upp det på PM? - okej, där kan man faktiskt ha en diskussion och jag tror de flesta skulle uppskatta det. Ta över någons helt orelaterad tråd för att istället diskutera med varandra hur fel de gör? Det är självklart att de känner sig utpekade!
Men nu kanske jag inte har hängt med tillräkligt för att veta vilka som känt sig mobbade (eller av vem osv)… Men jag vet i vilket fall att det jag beskrivit har hänt flertalet gånger som jag sett och de personerna kommer nog inte vara så glada i att hålla på med kaniner sedan. Jag kanske talar som någon som har ångest för liknande grejer men hade folk hoppat på mig på det sätt jag ibland vittnat här om jag precis skaffat min första kanin och jag ville visa upp honom så hade jag fått en panikattack av att så mycket som titta mot min kaninunge sedan.
Så. Nej, jag tycker det är en stor skillnad på att vara en "klubb för inbördes beundran" och vad ni verkar tycka är ett diskussionsforum.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#4 Nackdelen med att ta det i PM är ju att TS eller vem det nu handlar om kanske då får 10 PM om samma sak. Genom att skriva i tråden så ser alla det och väljer då kanske att inte skriva eftersom det redan är skrivet av tre personer.
Jag själv skulle nog föredra att ta det i tråden ifall det är många som undrar eller frågar istället för att behöva svara flera personer inviduellt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Det hade fungerat om folk hade lyssnat när någon sa "Oj, det visste jag inte, okej" första gången istället för att fortsätta tjata om det och vända hela tråden till att handla om hur rätt och främst fel det är att göra "____", och därmed fortsätter att egga upp varandra. I ett PM kan du svara "Okej, jag vet det nu." Och så är det slut på det. I en tråd spelar det ingen roll för det kommer vara en till som kommenterar och fortsätter.
Dessutom är folk inte alls lika duktiga på att ta kontakt face-to-face, även om PM kanske väldigt knappt räknas dit, som de är på att skriva i en tråd där de kommer backas upp av andra.
Men jag skriver uppenbarligen från ett vinklat perpektiv. Never the less. Om flera människor, som det lät som, känner sig påhoppade kanske man ska tänka efter varför istället för att bara borsta av dem som känsliga och oförmögna till att ta kritik.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#6 håller med dig totallt
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#6 håller med dig totallt
http://www.youtube.com/user/lazyasshika