Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 424 ggr
tussen12
0

En bra foderblaning?

Är detta en bra blaning?

Cuni Nature Re-Balance och JR farm Grainless Complete?

Och vilka torkade örter är bra och ge?:)

Väldigt tacksam för svar! Skrattande

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

hobbymupp
0

Helt ok, men skulle gett bara "pellets" istället så kaninen verkligen får i sig allt som innehållet beskriver. :)  (syftar på cuni-varianten som verkar va ett blandfoder?)

Sen beror det ju på vilka mängder du ger av de olika i din blandning :) Risken är att det kan bli lite protein, men det beror ju helt på vad din kanin behöver och vad du gör med den. :)

Här kan du lära dig om hur man fixar sig en blanding som man vet värdena på: http://kaninmagazinet.se/2012/october/rakna-pa-fodervarden.html

Örter som är bra att ge är tex nässlor, groblad, persilja, maskrosor osv. Allt som är lågt växande och inte giftigt är berikande i kaninens kost och mycket bättre godis/extra än grönsaker o frukt! :D

tussen12
0

Nu på vintern får dom 2 matskedar av cuni complete, men djuraffären ska sluta säljs det så nu måste vi ha annat foder. Vi tänkte beställa 10 kg cuni Nature re-balance och 2 kilo grainless. Det är ungefär det vi vill betala för fodret :) skulle du kunna rekommendera ett billigt foder som msn kan köps på svenska hemsidor? Och kostar under 200 kr i stora säckar?

hobbymupp
0

Om ni vill hålla nere priserna så är den blandningen du föreslog helt okej, mycket bättre än andra billiga allternativ.

Jag brukar beställa foder från danska zooplus, billigt och bra utbud. Går dessutom fort att få hem.http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/dvaergkanin_foder

tussen12
0

#3 Tack, Jo vi vet att det är billigare på dk, Men mamma är nojjig att beställa utomlands Flört

Du vet möjligsvis inte en annan svensk sida där det är billigare än zooplus?

hobbymupp
0

#4, synd :/ Det har alltid funkat super för mig, och många andra!

Nope! Tyvärr.

fossingen
0

#0 Om du blandar alltsammasn får du ut detta i halterna på ett ungefär:

Fibrer 16.62 %
fett 2,97 %
protein: 12.8 %

Så det är hyffsat bra blandning eftersom proteinet är på bra nivå, fibrer är några procent högre än proteinet vilket är ett plus och fettet är perfekt.

När mitt foder tar slut om några månader tänker jag testa på en liknande blandning :)

tussen12
0

#6 Va bra! :) Då hade jag tänkt rätt då, första gången jag blandar foder haha Oskyldig

fossingen
0

Det är bra och smidigt att blanda föder själv. Då får man värderna man vill ha :)