Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1413 ggr
T0vve
0

argsint kanin

vi har en kanin (hane) som jag har fött upp. Jag har alltså varit den som tagit hand om honom, hanterat honom osv sedan dag 1. Jag minns inte riktigt första gången, men troligtvis under hösten/vintern 2011 då han var i tonåren så attakerade han mig. Jag tror att första gången var när jag skulle ta in honom från sin utebur, just för att detta inte ska hända så brukar jag släppa ut kaninerna och låte de hoppa runt fritt på tomten en stund innan jag fångar in dem. Men när han hoppat en stund och jag närmade mig honom så attakerade han mitt ben och bet sig fast.

Jag blev givetvis rädd men några dagar senare hade jag kommit över det och tänkte att det var en engångsgrej, att jag skrämt honom eller så. Så jag skulle ta in honom från en av boxarna som han var i. Jag gick in men hann inte ens stänga dörren förrän han attakerade benet ännu en gång.

Detta har sedan dess hänt varje gång jag har försökt att ta in honom eller vad som helst. En gång kunde jag klappa honom en stund men sen helt plötsligtbet han efter mig.

Det som är, han har bara gjort detta mot mig. Inte mot någon annan inom eller utom familjen.

Varför gör han detta? Och finns det något jag kan göra för att han ska lita på mig?

Hans pappa däremot tycker inte om främlingar, men mig har han  aldrig gjort något mot.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

ElmerKrudd
0

Oj, det lät inte roligt :/

Är han okastrerad? Kan det ha med det att göra?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

ullaholger
1

Åååh äntligen någon som har upplevta samma sak som jag! Jag tog hand om 3 kaninungar som förlorade sin mamma från dag 10 och behöll en av ungarna. Han hade precis samma beteende som du beskriver, fast han var argsint även mot andra människor. Det var helt ohållbart under en period när han samtidigt var könsmogen men så fort jag kunde kastrerade jag honom och sedan dess har det blivit bättre och bättre successivt. Nu fyller han snart två år och kan fortfarande bitas om man sticker in handen i buren framför nosen på honom och han inte är på så bra humör, eller när jag har honom hos mina föräldrar då han får en mindre bur och inte får komma ut lika ofta.

Jag har fått förklarat för mig att en kanin som inte får växa upp med sin mamma på ett naturligt sätt kan bli lite "knäpp". Samt att eftersom du är hans mamma behandlar han dig som en annan kanin, och bits för att han vill bestämma eller på annat sätt uttrycka sig.

Man måste vara otroligt bestämd och ha mycket tålamod under uppväxten av en sådan här kanin. För mig har det funkat att jag använder en hög röst när han närmar sig mig och lägger ören bakåt för att sedan klappa honom och visa att jag inte vill honom något illa. Han bet mig i näsan en gång så att det forsade blod, men då hade han fått vara instängd i sin bur i ca ett dygn, så ofta nu på senare tid finns det en viss förklaring till hans beteenden även fast de absolut inte är okej. Det har hjälpt att se till så att han är aktiverad, t.ex med Motion och leksaker.

Jag diskuterar det gärna mer om du har fler frågor!

[Mi-rand-a]
0

Har du andra hankaniner? tror de kan bero mycket på de isf då även fast om de är kastrerade eller ej så reagerar de på lukten.

Min kastrerade hane började springa efter och bita en gammal kompis som luktade hane från hennes kastrerade hankanin, även fast hon inte ens hade klappat hennes hane innan hon kom till mig så vart min jätte arg på henne, kan även tillägga att hennes kaniner bor/bodde ute men de är nästan som att lukten sitter fast i nytvättade kläder, kan ju också vara så att min kanin bara inte tycket om henne (vilket jag faktiskt trodde/tror ibland) men tror även de beror på hanlukten.

om de nu är så att du har andra hanar så testa byta kläder mellan kaninerna :)

T0vve
0

#1 Nej han är inte kastrerad. Ett tag funderade jag på att han skulle kastreras men man vet ju inte säkert om det hjälper och dessutom är det alltid en risk att söva kaninen och jag vet inte om jag vill riskera det när allt fungerar bra när min mamma tar hand om honom.

#2 Låter konstigt att det skulle vara för att han inte fått en 2naturlig" uppväxt. Han bodde med sin mamma och sina syskon tills han blev könsmogen. :/

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

T0vve
0

#3 ja jag har andra hanar. Totalt tre stycken. Men jag har tänkt på detta förut och då provat att ha på mig helt rena kläder men det hjälpte inte. Dessutom har han ju aldrig reaherat såhär mot någon annan än mig. Min mamma brukar ta hand om honom men hon har samma kläder som när hon lyfter runt på de andra hanarna och detta reagerar han inte över.

www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#2 Jag tror stenhårt på att det är en myt :)
Min mamma nappade t.ex upp en kaninunge som mamman stötte bort, han blev världens underbaraste. Vet andra som gjort det med och de kaninerna har blivit underbara :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

T0vve
0

#2 Vad "kul" att vi har/hade samma problem! ;) haha

www.Zoorinas.webb.se