Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1496 ggr
sländanskaniner
0

Renrasig dvärgvädur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När räknar man en kanin som renrasig?

Min honas mamma är dvv/lejonhuvad/hermelin och hennes pappa är renrasig dvv. Men om min hona paras med en renrasig dvv, hur ''mycket'' dvv får ungarna då? Eller vad man säger..

juliafrojd
0

83,3% dvv tror jag de blir..

sländanskaniner
0

#1 okej, tack!

Fridaaaa
0

Nej det är blandras :)

Och man kan inte räkna procent, mer än om man parar t.ex en hermelin med en dvv,då blir det 50/50 men sedan efter går det ej.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sländanskaniner
0

#3 okej, men det är ju inte riktigt en blandras mellan dvv, hermelin och lejonhuvad. Eller jo , fast det är välldigt lite av hermelin och lejonhuvad.

Men när kan det räknas som renrasigt?

Zakarias
0

#4 Det räknas som renrasigt när inga andra raser är inblandade.

Fridaaaa
0

#4 Som #5 säger, när det inte några andra raser inblandade, vilket tar väldigt många generationer :)
Jo det är en rktigt blandras du har :) En väldigt söt sådan :)

sländanskaniner
0

#6 Men menar ungarna :)

Ja, söt är hon!

Suskiv
0

#7 Ungarna kan aldrig bli renrasiga eftersom hon är blandras. En blandras kan inte ge renrasiga ungar.

Eller nja, om hennes ungar skulle bli rastypiska dvv i en ovanlig färg och är märkta och utställda så kan de med dispens stambokföras som dvv. Då räknas de som renrasiga, men är ju egentligen inte det.

Det är så man gör tex med liten rex. Många parar hermelinrex med rex. Märker ungarna och ställer dem som liten rex. Får de bra poäng så stambokförs de som liten rex på dispans trots att de är blandraser.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#7 Ungarna är med blandras, eftersom mamman är det. Eller som #8 sa :)