Kattsand att gräva i?
Jag har under en tid gått och tänkt på att ordna någon form av ”grävhörna” här hemma till det älskade långörat som aldrig verkar kunna få nog av att gräva.
Det finns ett tjockt lager alspån i buren som han dagligen skyfflar runt, men eftersom han också har tillgång till kök och vardagsrum (när jag är hemma) känner jag att det kunde vara bra att han får möjlighet att gräva även där. Och då helst i ett riktigt tjockt lager som verkligen kan ge kaninskrutten utlopp för sin lust att krafsa och böka runt.
”Grävhörnan”: En större plastlåda med höga kanter, alternativt en stor kattoalett med tak. Och så något trevligt material att köra ned tassarna i, jag funderar på om kattsand av naturmaterial skulle kunna passa? 
(Torv eller vanlig jord utifrån känns inte direkt smidigt att ta in, särskilt inte då jag har på känn att det skulle fastna på hans tassar och sedan hamna lite överallt i lägenheten…)
Vilken typ av kattsand tror ni en kanin skulle uppskatta mest att gräva i?
Har någon er kunniga kaninägare här på KiF testat något liknande?
Fungerade det bra eller dåligt?

Tillägg:
Jag är förstås medveten om att det bästa är att låta min kaninkille få skutta och ”gräva av sig” utomhus, men detta med en grävhörna inomhus har jag tänkt ska kunna vara ett hyggligt alternativ de dagar vädret är kasst eller när jag kommer hem sent. 
Kattsand är inte lämpligt till kaniner :)
Många av dem är ganska dammiga osv tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kutterspån, STL-strö (riven kartong) m.m. Du kan ju använda toalätt om du vill :)
#3 Min innekanin gräver i sin kutterspån, har vidas, jag tyker det knappt dammar alls, knappt märkbart i alla fall, ska vara dammfri :)
#4 Ah, STL-strö lät spännande! Vet du var kan man köpa det? :)
Jag håller med dig att man nog skulle kunna använda Toalätt som "grävmaterial", men är jag lite orolig över att kaninen då skulle börja krafsa ur innehållet ur sin toalåda också.. hehe..
#5 Det är det spånet man kan köpa på City Gross i storpack? (har jag för mig) Bra att höra från en kaninägare att det kan rekommenderas ;)
Anledningen till att jag använder alspån (som tyvärr är hemskt dyrt) är för att det inte fastnar och tovar ihop sig på en kanin med lång päls..
#6 Vi har inte det på "vårat" citygross som vi brukar vara på, jag köper mitt på Börjes :)
#6 STL-strö köpte jag på granngården, dom två sista balarna. Men jag bor i göteborg och vet itne vart du bor, så vet inte om det fortfarande finns hos dig. Annars finns det på naturnära i göteborg, du kanske kan söka på google? :) Jag vet inte riktigt om det är såå gräv-vänligt, då det är riven kartong men man kan alltid testa! Är inte lika "fluffigt" som spån och alspån ;)
STL strö dammar inte heller, förutom att det dammar jättemycket när man häller i det
men jag fyller en hink (till hamstrarna då) och så går jag ut och rör om så dammet försvinner, sedan häller jag i det och då är det dammfritt. Det är jättebra och mågna använder det till möss som är extremt känsliga för damm!
Kartongbitar hade jag inte lagt in till kaniner då de kan börja äta på det…
Testa du med lite kattsand, men annars kan ju torv rekomenderas att gräva i!!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Kattsand är inte så jättelämpligt, dels för att det dammar och dels för att om de får i sig det så bildar det klumpar i magen (eftersom det är tillverkat för att vara klumpbildande).
Jag har också funderat på detta, och hittade på kaninsidan "Kaninmagazinet.se" en superrolig "Leklåda" (under fliken "Aktivering") som bestod av typ en flyttkartong (eller liknande) som man fyller med halm och kartongbitar, så kan kaninen klättra in där och riva runt och lyfta på saker och ha sig :) Ska själv försöka anordna en sån idag!
vad tror ni om sand som typ degus har kan det funka ? min kanin gräver ur allt ur sin toalåda för hon har ingen annanstans att gräva så måste fixa nåt
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#10 Det finns icke klumpbildande kattsand också. 
#9 Jag använde STL-strö till Bella :S MEn det gör väl ingenting om dom gnager på det? Det är ju kartong bara..
Om du vill ha sand så kan du åka till Bauhaus, där kan du köpa 20 kg sand för 40 kr! Det är jättemycket sand, dammar inte och det är riktigt billigt :) Den heter sandlådesand.
#12 Dammar tyvärr en hel del :/
Kattsand skulle jag inte våga ge till mina kaniner ^^ Har hört att de kan få in det i lungorna/få rinnande nos el ögon av det.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Torv hade jag använt :)
#10 Tack för tipset, superbra idé! :D En väldigt billig lösning dessutom, hehe.
http://kaninmagazinet.se/2012/september/leklada.html
#13 STL-strö är typ samma sak som hampa-strö om jag inte fått det helt om bakfoten? :)
Jag har varit intresserad av att testa hampaströ länge, himla synd att varken granngården eller lantmännen säljer det längre :/ Men det är roligt att du har många tips? att dela med dig av, tack! ;)
Jag skulle tycka det vore trevligt om kaninen också får lite tyngre material att stöka runt med och verkligen gräva. :P
Därför hade ju torv varit perfekt och jag tror absolut att det fungerar fint till kaniner utomhus, men tror tyvärr inte det är något som är lika bra att använda inomhus i en lägenhet, då det sprids lätt (haft det i stallet till häst så jag är bekant med materialet, hehe)…
Man kanske skulle kunna använda det vanliga alspånet och liksom blanda ut det med lite torv eller någon slags barkblandning för att få ett lite tyngre material för kaninen att gräva i? :)