Längtar!
Om exakt 2 veckor är det dags att prova sätta ihop Vilda med min hane Neo. Vilda är då 7,5 månader och det är hennes första kull, så jag är ju nervös ifall det blir komplikationer. Håller tummarna på att hon är brunstig då.
Såklart undrar ni vad det är för syfte, främst vill jag se om Neo bär på gulanlag, sedan ska jag även behålla några stycken (så som det ser ut nu) för hoppning. Och dessutom är båda två helt underbara individer, så jag vill gärna kombinera dem.
Den helgen åker även 4 ungar ur min nuvarande kull, den 5:e stannar. Vi skulle egentligen behålla två honor, men en av köperna blev fast vid två honor och då en av dem vi skulle spara, så hon får ta henne. Och sedan är de andra två hanarna tingade, de ska inte till samma hem då.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Neo har ju gulanlag ;)
"Kull 3, läskkullen.
Födda: 23/12-12
Antalet födda: 5
Antalet överlevande: 5
E: Ringmurens Neo
U: Bella
Kaupungs Sockerdricka - Sotad Siames - Hona - Stannar
Kaupungs Pepsi - Sotad Siames - Hona - Stannar
Kaupungs Fanta - Sotad Siames - Hane - Tingad
Kaupungs Coca Cola - Svart - Hona - Tingad
Kaupungs Sprite - Zobeljapan - Hane - Tingad"
Siames och zobeljapan är gula färger :)
Genkod zobelsiames: am_ bb C_ D_ gg
Genkod madagaskar: A_ bb C_ D_ gg
Det är zobelanlaget som tar bort den gula färgen och gör kaninen "vit" istället :)
Är inte 7,5 månader väldigt ungt? Jag hade personligen inte parat en så ung kanin. Tycker 10-18 månader är en bättre ålder. Kaninen har hunnit växa klart och mogna ordentligt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Håller med #2. Jag hade inte heller parat en så ung hona. Om man ser det ur hopp-perspektiv är det väldigt väldigt ungt med tanke på att kaninen precis fått debutera när den är 4mån, och därmed bara hunnit tävla i tre månader innan parningen sker.
1# Haha, ibland undrar jag vad jag tänker med :) 2 och 3# Har räknat om igen, men 8 månader är hon då. Fast när man tidigast ska para en hona har nog alla olika tankar om, jag tycker själv att honan bör vara minst 7 månader. Och hon har visat kapacitet för hoppning precis som Neo. Men det är lite svårt att komma iväg på tävlingar när man bor på gotland, finns inte så många här.Jag har dessutom kontakt med ett par uppfödare och de brukar para sina honor när de är runt 7-8 månader. Så nej, 7,5 månader tycker jag inte är för tidigt. Men vid PARNING är hon som sagt 8 månader. Men hur som helst avlar jag för min egen skull och säljer överskottet, dessutom så är det meningen att jag själv ska behålla ungar för hoppning och kel. :)
Hälsningar Amanda och kaninerna