Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1051 ggr
smulizzen
0

Foderdjungeln

Vad får era kaniner för mat? Vilket hö och vilken pellets rekommenderar ni? Själv använder jag dogmans hö (många säger att det ofta är mögligt eller dammigt, men mitt brukar vara fräscht.) ska dock börja köpa hö i lösvikt från en bonde i närheten, vad ska jag tänka på? Angående pellets. Vilka sorter är bra för en normalt aktiv kanin i bra hull? Undrar även lite om tex paprika, broccoli och tomat är ok för kanin. Ställ gärna era foderfrågor i den här tråden eller dela med er av era tips?!:)

Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)

smulizzen
0

Såg att det blev lite många frågor samtidigt (hehe) men man måste inte svara på alla ;)

tussen12
0

Vilket foder får era kaniner?

Våra får Cuni Complete, 2 msk om dan nu på vintern, På sommaren får dom i princip inget alls, Kanske 3 msk i veckan?

Vilket hö rekomenderar ni?

Själv tycker jag inte om höet som man köper i affärerna alls, Jag köper mitt hoss bonden :)

Vad ska jag tänka på när jag köper hö?

Det ska lukta friskt, (Som hö ska lukta) Det ska inte vara gult, Utan mera åt det ''Grönaktiga'' hållet. Det ska heller inte vara snustorrt så stråna går sönder så fort man tar i det.

Vilka foder är bra?

Jag tycker Cuni complete är ett jättebra foder! Dock så funkar det olika på olika kaniner, Mina håller hullet bra iallafall :) Du får pröva dig fram. (Kolla bara så det innehåller bra grejerCool)

Vilka grönsaker kan man ge?

Tomat går bra och ge, Men man ska såklart ge hyfsade mängder. Brocoli och annat kål ska man vara försiktig med, Då det är gasbildande och kaniner inte kan fisa så kan det vara dödligt. Ge kanske 2 cm lång bit?

Paprika älskar min kanin, Men jag ger dock bara en liten bit :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

smulizzen
0

Låter vettigt, tack! Mina kaniner älskar paprika men jag var inte säker på om det var bra.

tussen12
0

#3 Man skall inte ge för mycket, Men lite går bra :) Min gubbe här hemma älskar det också Skrattande

LisaKanin
0

Jag ger JR Farms Grainless Complete dvärgkanin, det är ett underbart foder med massa goda och nyttiga örter och grönsaker, högt fiberinnehåll och inte en enda konstig tillsats. Dessutom specialgjorda för kaninens tänder i formen. På 2 kaniner ger jag ca 0,75 dl per dag.

Vad gäller hö så har jag haft en hövägrare hemma, provat mer eller mindre allt och det enda han äter är JR Farms Maskrosäng-hö som jag får specialbeställa från zooplus, finns ingen annanstans. Annars har Lissma gård bra hö har jag hört (finns i de flesta djuraffärer). Dogman skulle jag aldrig köpa något av, varken hö eller foder, de har helt hemska grejer som de säljer som djurmat. Har provat att beställa storsäck med hö från animail.se, det var bra också, fräscht och gick hem hos min andra kanin iaf.

elinyeaah
0

Köper Hö på djuraffären, ett typ "blandhö" som inte e helt rensat från grodblad tex. Och köper cuni complete :) Kaninliv.bloggo.nu

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

iWontBite
1

#2 Vart tusan kommer den här myten att kaniner inte kan fisa ifrån, alla djur kan fisa :/ I alla fall alla djur med tarmar. (Jag menar, det är ju rent av livsviktigt) Det ser ut att vara jättevanligt att folk tror det!

Jag köper hö från en vän som i sin tur köper från bonde. (blir lättare för mig att hämta/förvara en bal i taget)

I pelletsväg har jag testat allt som finns här men inte varit riktigt nöjd, nu har jag en blanding av Krafft Groov 90 (hästfoder) och Carrier Kanin & Marsvin och det fungerar bra, men det eftersom hästfodret köps i 25-kilos säckar blir det väldigt mycket foder. Jag tror det är individuellt, också beroende på hur aktiva kaninerna är och hur bra deras matsmältning är, precis som hos människor. Mina utekaniner får cirka en halv deciliter var (då ligger de på cirka 2-2.5kg), eftersom det är några yngre så får de lite mer. Mina innekaniner får några bitar mer som en symbolisk grej för de blir galna när de hör att man pillar på maten, haha.

Hade gärna köpt ett bättre foder på nätet nu när jag inte har så många kaniner, men jag väntar med det tills jag har flyttat ut så jag har full koll på vad kaninerna får, jag vet att min syster är väldigt duktig på att smyga till dem extra Obestämd (Vi delar upp dagarna för att mata utekaninerna)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[RC1393]
0

Vad får era kaniner för mat?

Mina får cuni pro och stampe blandat 50/50

Vilket hö och vilken pellets rekommenderar ni?

Rekommenderar cuni pro, det tycker jag är bra. Det är väl det enda riktigt bra fodret som jag testat, så jag ska nog inte uttala mig längre än så.

Hö: grönt, fint väldoftande hö från bonde som är grovt och dammfritt, med så många olika växter i som möjligt! Mina kaniner rekommenderar själva samma sak, fast klöverhö Oskyldig Bonden vi köper ifrån har nämligen en äng med mycket klöver, så ibland lyxar vi till det så kaninerna får lite klöverhö också.

Ska dock börja köpa hö i lösvikt från en bonde i närheten, vad ska jag tänka på?

Läs ovanstående

Angående pellets. Vilka sorter är bra för en normalt aktiv kanin i bra hull? Undrar även lite om tex paprika, broccoli och tomat är ok för kanin.

Mina fungerar jättebra på cuni pro som sagt, och eftersom jag inte testat så många fler bra foder så ska jag inte uttala mig.

De är ok för kanin men tomat tror jag inte direkt är någon hit för dem, är för mycket vatten i dem för att de ska vara annat än bukfylla. Tänk på att inte ge så mycket av varje sort och gärna flera olika sorter, det är bra för magen och risken att kaninen får underskott/överskott på något eller blir dålig i magen minimeras, och introducera bara en ny grönsak i taget :)

tussen12
0

#7 Kaniner kan faktiskt inte fisa, Vetenskapligt bevisat Flört

iWontBite
0

#9 Då får du hemskt gärna plocka fram de bevisen, för jag är 100% säker på att kaniner antingen fiser eller så är de egentligen ballonger! Ingen med tarmar bara kan inte fisa. Det bildas massor med gaser vid matsmältning som måste komma ut, annars förgiftar de hela kroppen för de åker ut i blodet eller någon annanstans.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner

NaDa...
0

Mina kanier får en blandning av Rabbit royal och Selective/Grainless Complete. Beroende på vilken som jag rpkar få tag på. Då ger jag 2/3 RR och 1/3 Grainless till Kaninerna över 3 kg. Dvärgarna får 3/4 RR och 1/4 Grainless.

Jag får hö från min farfar, egenslaget med massa nässlor och gott i. Men sen han slutade med får för 3 år sedan är höet han har kvar rätt så torrt nu, så de får också ett grönt fint hö i stor påse som jag köper billigt från djuraffär som tar det från bonde.
Höet tycker jag att ska vara grönt och lukta gott. Om du enns märken något tecken på mögel i det så kasta bort det. Nästan alla mina kaniner föredrar grova strån men det är nog ganska individuellt. :)

Vad gäller foder så tycker jag att blandningen jag har är rätt så bra, då jag kompencerar det låga proteinvärdet jag får med ett par pumpafrön var (De får typ 5-10 frön i veckan var, så inga stora mängder) och en nypa torkad persilja var varje dag.

Själv föredrar jag att ge bladgrönsaker, brukar köpa salladsblandningar med olika blad i och ge alla en näve var var och varannan vecka.
Kålsaker ska man ju vara försiktig med, men det är inte onyttigt, bara att ge i sparsamma mängder. Morot har högt socker men är annars nyttigt, så jag ger kaninerna morot ungefär en gång i veckan. Tomat är också 'sockrigt' så det är väll främst godis.
Min förra kanin fick diarèe av paprika, men, som mycket annat, i sprsamma mängder är det bra. :)

(ursäkta om jag har skrivit samma som alla andra, men har inte läst tråden ordentligt..)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

smulizzen
0

Tack allihopa!:)

hobbymupp
1

Jag rekommenderar denna blanding, länken (funkar bra för mig, och är nyttig) 
http://kaninmagazinet.se/2012/october/rakna-pa-fodervarden.html

Hö gillar jag bäst från bonden, det är oftast grövre och trevligare ^^

Sen ger jag knappt grönsaker o frukter, men örter.

Fisfrågan är jag lite tveksam om. Om de kunde fisa borde inte trumsjuka vara ett så stort problem?

tesushie
0

#7 fråga vilken vetrinär och expert som helst så säger de precis som vi andra kaniner kan inte fisa .

1# rekomenderar carrier som pellets mina kaniner vägrar äta nåt anat foder XD

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Helin_
3

Jag vägrar tro atr kaniner inte kan fisa. Men säger inte heller att dom inte är känsliga för gasbiödande mat. De finns människor som får jätte ont i magen av gaser oxå och till o med dött för att dom fått för mycke gaser. Till exempel så kan laktos orsaka gasbildning och magont hos människor. Kaniner e ju dessutom mindre oxh känsligare så att de behövs mindre gaser för att dom ska få ont o till o med dö. Kål i mindre mängd går bra. Men skulle inte rekommendera gasbildande mat till okunniga. Har tex sett folk som haft halva buren full med grönsaker (morötter, sallad mm) och tror att de är normalt eftersom de är allmänt känt att kaniner "lever" på morötter o sallad. Börjar bli lite trött på alla som ger sina kaniner alldeles för mycke grönsaker o gnagarblandning o i för små burar undrar varför deras kaniner mår dåligt, blir feta o aggressiva. Tycker att man ser sånna exempel varje dag på blocket.se. ursäka att de vart lite ot.

iWontBite
3

#14 Långt ifrån, har inte hört någon som kunnat förklara varför en kanin inte skulle kunna fisa. Och även om en veterinär säger det, om de inte kan förklara varför kaniner just inte har några problem att bajsa men inte kan prutta så är det precis lika troligt att de säger det för att "alla andra säger det" som det är när grannen säger det.

Vad jag vet om trumsjuka så beror det på att det är viss mat som jäser i magen och det blir väldigt mycket gaser som sväller upp hela tarmarna tills de spricker (i värsta fall) och då dör kaninen? Det handlar inte om att de inte kan få ut gaser, det är helt enkelt för mycket gaser, som bildas for snabbt, på en för liten yta.
De har stoppat magen full med mat, men maten jäser och det bildas gas som fyller ut den redan fulla magen ännu mer - logiskt? Det är därför en kanin med trumsjuka absolut inte får äta något. Hade kaninen inte kunnat få ut gaser hade trumsjuka varit 100% dödligt, för då hade ju gaserna stannat där och fyllt upp tills den svalt ihjäl eller åt igen och magen sprack. Men det är det inte.

Dock har jag aldrig själv varit med om trumsjuka så jag kan inte lova att min "förståelse" är helt korrekt…

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner

tesushie
0

#16 jag skrev och frågade en vetrinär på roslagstull och de säger som du typ att kaniner kan fisa men det tar så lång tid eller vad det nu var så det bildas för mycket gaser och de hinner inte få ut det du de hämtar näring tydligen ur gaserna.

Kaniner kan dock inte kräkas och det beror på att deras övre magmun är så stark.
* hos kaniner händer Samma sak som händer på oss; gas bildas, det kurrar och rumlar om i magen samt ger kaninen magknip.
*Gaserna sitter inte kvar i tarmarna tills de exploderar men gaserna kan spänna ut tarmarna rejält och ställa till stora skador i mag-tarmkanalen.
*Det är väldigt många och stora skillnader på en kanins och en hunds magtarmkanal. Det finns självfallet inte utrymme att redogöra för alla här  men i stora drag beror skilldnaderna på att hundar är rovdjur och köttätare medan kaniner är grovfoderätare och strikta vegetarianer. Kaniner jäser cellulosa (fibrer som en hund inte kan bryta ner alls) i grovtarmen och utvinner på detta sätt näring. Magsäcken är relativt sett liten på en kanin men grovtarmen och blindtarmen är desto större. Magsäcken på en hund är mycket större och kan rymma mycket mer mat.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Fridaaaa
0

**Vad får era kaniner för mat?
**Just nu svenska foder, men ska byta-

Vilket hö och vilken pellets rekommenderar ni?
**Själv använder jag dogmans hö (många säger att det ofta är mögligt eller dammigt, men mitt brukar vara fräscht.) ska dock börja köpa hö i lösvikt från en bonde i närheten, vad ska jag tänka på?
**Hö från bonde. Skulle aldrig ge något hö från matbutiker eller de flesta djuraffärer ^^, Dyrt och oftast inte lika bra med näring osv :)

Jag vet inte riktigt vad för pellets jag ska byta till. Men måna rekommenderar jr Farm, cuni pro, cuni complete mfl :)

**Angående pellets. Vilka sorter är bra för en normalt aktiv kanin i bra hull? Undrar även lite om tex paprika, broccoli och tomat är ok för kanin.
**Paprika, tomat och broccoli ska ej ges varje dag, och med måtta.
Kålsorter (som broccoli är), är viktigt att inte ge större mängd av, speciellt inte när kaninen inte är van vid det, då det kan ge dem kolik osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hobbymupp
0

Spännande fisinfo :D!

dermot
1

Jag kan skapa en fis-tråd eftersom jag själv inte kan tänka mig att de inte skulle göra det, så slipper vi förstöra denna tråden. :-)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Helin_
0

Trodde att fis diskutionen var över?

Fridaaaa
0

#21 "dermot" skrev ju det, att hon gjorde egen tråd :) Så den är över här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.