Boar = Skendräktig?
Hej. Min kanin Freja boar i sitt hus med hö och ludd som hon rycker från mattorna som hon har som underlag i buren. Där ligger en del päls också. Jag har inte sett så mycket päls i buren innan. Men jag vet inte om hon har ryckt päls för att boa eller om hon bara fäller. Men hon har inte boat såhär innan. Tror ni att hon kan vara skendräktig?? Jag har inga fler kaniner än henne, så det finns ingen hane som kan ha satt igång det hela.
Tacksam för svar!
De kan bli skendräktiga utan att en hane finns i närheten :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det vet jag. Jag frågade ju om ni tror att hon är skendräktig?. 
Ville bara påpeka att det hänt av sig självt i så fall, det är ingen annan kanin som triggat det.
Om hon inte är parad men boar med hö och päls så är hon skendräktig?.
#2 Ja det är hon, eftersom hon ej har parats :)
Hahaha ja, alltså jag förstår ju att hon inte är dräktig! XD
Det jag ville veta var ju om hennes boande beror på att hon kan vara skendräktig?. Men då har jag fått svar på att det gör det då. Tack! 
Ett par följdfrågor då när vi ändå håller på:
1. Hur frekvent kan skendräktighet förekomma? Alltså, hur långt mellan gångerna?
2. Jag läste på zoonen.com att det inte spelar någon roll om kaninen är steriliserad eller kastrerad, den kan bli skendräktig? iaf. Stämmer det?
#5 Det är inte det jag menar heller. Du som missuppfattat det jag skrivit :)
#6 Fast det var inlägg #3 som jag egentligen syftade på. Jag läste väl lite snabbt så det blev "om hon inte är parad så är hon skendräktig". Silly me. Men det förstås, sen kom ju din kommentar på den med "Ja det är hon, eftersom hon ej har parats". Haha
#5 Väldigt olika… Vissa kaniner utvecklar en hormonstörning och är brunstiga eller skendräkiga konstant. Men normalt så brunstar kaniner med 3 veckors mellanrum, och en eventuell skendräktighet bör komma någon vecka efter brunst.
Så, ganska ofta.
Men de flesta kaniner är bara skendräktiga någon gång ibland, om alls.
#8 Okej, tack!
Hur blir det om man kastrerar kaninen då?
Putt.
Hade varit kul om någon visste svaret på min fråga i inlägg #5: Jag läste på zoonen.com att det inte spelar någon roll om kaninen är steriliserad eller kastrerad, den kan bli skendräktig? iaf. Stämmer det? Minskar kastrering inte risken för skendräktighet alls?
Nu hade jag alltså inte tänkt kastrera min kanin för att hon är skendräktig?. Men det hade varit kul att veta hur det ligger till.
Ingen som har svar på min fråga i förra inlägget?
Haft hona som skendräktade ideligen ( gick inte att para då hon hela tiden trodde hon på tjocken redan).. andra honor har aldrig skendräktat så det är individuellt tror jag. Vanl tror jag är ngn gång/året
En steriliserad kanin ( sällsynt ingrepp), har könsdrift kvar men oförmögen ge avkomma.Hos en kastrerad tynar hormonerna ju bort men kan ju vara en invand vana att "skena el rida" som evmöjl kan sitta i..
Så om man kastrerar honan tidigt så är risken mindre att hon blir skendräktig??