Blir tokig -Mat!
Vad sjutton ska man göra för att kaninen ska äta? Han äter men inte hälften av den mängd han enligt uppfödaren skulle äta (3 dl pellets) Hämta hem en säck Rabbit Royal igår och strössla lite över den andra maten men han har bara varit där och petat lite grann. Åt inga supermängder med hö innan heller men igår köpte jag en påse Dogman hö på Granngården och det åt han direkt när jag lade in och det var nästan slut imorse. Ska jag minska ner maten och öka på lite allt eftersom han (kanske) äter upp? Grönsaker/frukt får han färsk 3-4 dagar i veckan, får då broccoli, äpple, grön paprika och morot, som är favoriterna. tips? och råd mottages tacksamt! //Linda
Vilken ras? pratar vi om?
.
En snart 9 månaders Belgisk hare och pelletsen han äter är Svenska foders kanin och marsvin. //Linda
Är inte 3 dl lite mycket till en belgisk hare? De är väl i ungefär samma storlek som rexar. Hur är han i hullet. Han kanske inte behöver 3 dl.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Han börjar få bättre hull nu tycker jag. Ställde honom för snart tre veckor sedan och där vägde han 4 hg för lite. Han har vuxit sedan dess och gått upp 2 hg så jag tror att han kommer komma upp i godkänd vikt. Han behöver säkert inte äta den mängden, är nog mest jag som blivit nojig, när uppfödaren sagt att han ska ha 3 dl och sedan inte ens äter hälften. //Linda
Samtidigt så ska man ju inte göda för snabbt. Om han gått upp 2 hg på halva den rekommenderade mängden så tror jag det räcker. Just Svenska foders kanin och marvin innehåller väldigt mycket fett förövrigt vilket iaf hos människor är mättande.
Jag hade försökt hitta ett bra hö som han tycker om och minskat ner på pelletsen 3 dl är vad min belgiska jättar äter. Dock inte hannen som äter ca 1, 5 dl men klarar sig ändp fint på de.
*6 Ett bra hö tror jag att jag hittat nu och maten ska jag prova att dra ner på till en mängd han äter upp. //Linds
Man kan dela upp pelletsen så att han får en liten mängd på morgonen och en liten mängd pp kvällen så kanske han blir mer motiverad att äta mer. Har fått göra så med min hund då han tappar alldeles för mycke i vikt och inte orkar äta allt på en gång oxh lämnar sedan de han inte orkade o äter inte upp de förens ja fyllrr på med mera mat.
#8 Så gör vi med våra kaniner. De får hälften på morgonen och resten på kvällen.
#7 är det dogmans hö du pratar om? Det höet är inte alls bra tyvärr :/
För övrigt håller jag med om att det är en stor mängd pellets han "ska" äta, min jättescheck på 8kg äter 2dl per dag. Har du testat byta till någon bättre fodersort? Mina dvv tappade otroligt i vikt när de istället för hälften cuni pro och hälften stampe bara fick stampe då leveransen av cuni pro var försenad, trots att jag ökade på dosen stampe till den dubbla givan de fått innan.
Har nyss varit ute hos han och tagit bort matskålen samt givit han en rejäl hötuss, för detta nya hö gillade han, så får han en mindre mängd mat ikväll istället så får vi se hur det fungerar. //Linda
#10 Nämen varför är det dåligt? Ser honom från köksfönstret och han äter verkligen det höet. Dogman delikatess hö står det på påsen och det är grova, gröna strån och luktar friskt och gott. //Linda
#12 Oftast är det dammigt och luktar skumt. Du kan förståss haft tur med påsen. Jag tvingades köpa dogman en gång och alla kaninerna ratade det och jag förstår dem, det var inget trevligt hö.
Instämmer med de andra. Vet en uppfödare av Belgisk hare som i princip bara ger sina harar hösilage, så at de måste ha 3 dl låter konstigt. Byt hö, Dogmans är inget vidare och dessutom betydligt dyrare än om man köper av en bonde. 1.5 dl borde räcka fint, det räcker till min jättescheck som rör sig mycket ;)
Usch då, då hade jag nog tur med min påse. //Linda
#12 Jag tvingades också köpa dogman en gång. Det "innersta" höet var mögligt så fick kasta hela påsen i alla fall. Inget att lita på skulle jag säga.
.
när min kanin inte ville äta , så köpte jag ett jätte bra kaningodis på "djurens center" och så "mosade" jag det och la det i maten! funkade jätte bra! 
Har nu varit ute hos han och allt hö är uppätet samt den mat han fick i skålen igår kväll (0,5 dl) så nu blir det bara hö för han tills i kväll. //Linda
Lägg gärna in mer hö än som går åt. Bättre att han har hö hela tiden att pyssla med. Prova öka pelletsen ikväll lite oxå så att du ser hur mycke han orkar äta så att han inte går ner i vikt för att han får för lite.
#19 Precis så jag tänkt prova mig fram, som någon längre upp skrev verkar det bättre att ge all mat på kvällen så han blir mer motiverad att äta upp än att ha skålen fylld hela tiden, då sysselsätter han sig med höet om dagarna istället. Jag har ca 1/4 säck kvar av Svenska foders pellets, finns det något bättre pellets alternativ eller blir det en bra blandning med Rabbit royal? //Linda
#20 det blir en bra blandning :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Fick 0,75 dl igår kväll och det var uppätet idag, så det ska nog bli ordning på detta. //Linda