Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1408 ggr
Pelzi
0

Lucern

kan man ge lucern till kaniner?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

candieshk
0

Ja, utan melass. Många använder det tillsammans med det vanliga fodret för att höja proteinhalten.

.

Pelzi
0

okej vilket ska man helst ge då från grann gården? :P kan nån länka?

fossingen
0

Jag brukar ge Lusern mix, med melass. En stor näve lusern innehåller många gånger mindre socker i jämförelse med en 100 grams morot. Så melass rädslan är rätt obefogad.

candieshk
0

#3 Kaniner har ingen användning för så mycket socker så varför ge det med varje fodergiva? Det går att ge väldigt mycket till kaniner men det betyder inte att de mår bra av det.

.

fossingen
3

#4 Lucern mix innehåller 10 % melass som i sin tur innehåller max 50 % socker, det är 43 % i mix vad jag vet, men jag räknar 50%.

I mixen innehåller det alltså 2 kilo melass.

Alltså 1 kilo socker på en 20 kilos säck. Alltså 50 gram socker per kilo.

Så det blir 5 gram socker på 100 gram. Och 2,5 gram per 50 gram. En stor näve är ca 25 gram alltså endast 1,25 gram socker per näve.

En morot på 100 gram innehåller: 3,8 gram socker plus 4 gram monosackarider och 3,8 gram disackarider. Så i princip mer än 12,6% socker i en morot.

Så summan av kardemumman, moroten innehåller mer än dubbelt så mycket socker än 100 gram lucern mix.

candieshk
0

#5 Vem ger sin kanin en hel morot per dag? Morot är godis och bör ges i en väldigt liten mängd. Och om någon nu ger en hel, varför uppmuntra till ännu mer socker?

.

fossingen
0

#6 Jag räknade endast på en 100 gr morot för att visa skillnaden.

candieshk
0

#7 Jaha, jo men siffrorna i sig är enligt mig ganska irrelevanta engentligen, eftersom värdet borde vara 0. Vill man promt ge socker så kan man ju försöka hålla det så lågt som möjligt tex genom att ge melassfri lucern och litelite morot som belöning någon gång i veckan.

.

fossingen
0

#8 Fast lucernet i sig innehåller i princip inte mycket socker. Så att ge melassfri lucern en gång i veckan förstår jag inte hur du räknar det som godis eftersom melassen är det som innehåller sockret.

Hur som helst är det inte mycket socker med melassen.

Du måste tänka på att hö också innehåller "mycket" socker.

Vanligt gräs som kaniner betar på sommaren innehåller också socker, men jag antar att du inte vet det eftersom enligt dig ska det vara 0 socker för kaniner vilket är en omöjligthet. Lucernet innehåller faktiskt mindre socker än vanligt gräs.

Zabbio
0

Även om jag hellre hittar melassfritt, så är det inte alltid rimligt att få tag i. Den enda återförsäljaren jag hittat bor 15 mil  bort. Närmsta med melas är några kilometer. Jag ska kolla runt och se om jag hittar någon närmre utan melass.. men i valet och kvalet kommer jag välja med melass om det krävs. Det är i vilket fall bättre att ge lite lucern med melass kombinerat med en "naturlig" foderstat, än enbart hö och pellets som innehåller diverse stärkelser, soja och vad man nu kan tänka sig ligger gömt där.  Vilket är mer onaturligt av många orsaker än lite melass i lucernet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

candieshk
0

#9 fast nu överdriver du. Det är socker i allt, ja, men vi pratade om kraftfoder. Om du har syftat på allt en kanin äter dygnet runt har jag missförstått dig.

.

Suskiv
2

#10 det är inte ett pest eller kolera val. Det står int emellan melasslucern eller skitpellets. Det finns fler val än så.

Sen gör ju alla som de vill, men det finns naturliga bra alternativ också.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

fossingen
0

#11 Lucern mix kan kombineras med kaninens vanliga hö det är det jag gör, om man använder det som grovfoder så krävs det en större giva ifall kaninen inte ska äta pellets alls. Så jag ger det som ett tillskott till deras vanliga naturliga pellets.

Det kan jämnställas som ett hö av riktigt god kvalite. Och senaste åren så har vanligt hö varit i urkasst kvalite, så jag ger mixen mer än gärna.

#10 Du kan ju absolut använda det istället för pellets men det krävs nog en större giva ifall de ätit pellets innan. Annars med kombination med örter.

Kan rekommendera det starkt till utställningskaniner då min svarta hona har fått otroligts fin och glansig päls.

#12 Absolut:)

Pelzi
0

kan jag ge denna sort till mina kaniner och ska jag blötlägga det inanna som man gör med hästar? http://www.granngarden.se/product/lusern-pellets-25kg-krafft--

Zabbio
0

#12 Ge gärna exempel på bättre naturliga alternativ om man inte får tag på melassfri lucern :)

Suskiv
0

Örter, melassfri lucern, hampafrön, ärtflingor är några exempel på saker som innehåller mer protein.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zabbio
0

Vilka örter? Var får man tag på sådant?

fossingen
0

#17 Ärtflingor finns i djurbutik samt på nätet.

Finns hur mycket som helst av örter. Men djurbutiker säljer ibland, men zooplus har lite torkade örter i påsar. Går även köpa färska i butik eller odla själv.

Jag brukar ge maskrosor, brännässla, kamomill, persilja, basilika, svartkämpar, krasse. mm

Zabbio
0

#18 Är det protein i det? Mer än i annat tänker jag?

Jag frågar eftersom jag funderar på att byta foder om någon månad när pelletsen börjar ta slut, och jag håller på att söka mer fakta.

Eftersom jag har uppfödning lär jag behöva lite större och faktiskt billigare förpackningar än örter i affären dock. Persilja får de från afären och ogräs-örter lär de få  under säsong.

Sen ska jag inte sticka under stol med att jag anser att det finns ultimat och ''good enough" av allt. Personligen  funderar jag på om tex ärtor och hampafrön är bättre för kaniner än lite onödigt socker… det är väl inte deras huvudsakliga föda det heller.

Pelzi
0

kan nån svara på min fråga? kan jag ge denna sort till mina kaniner och ska jag blötlägga det inanna som man gör med hästar? http://www.granngarden.se/product/lusern-pellets-25kg-krafft--

Zabbio
0

Om de äter den kan du säkert det. Ligger den orörd länge kan det bildas bakterier.

Har sett någon annan som gett blöta pellets till kaniner. Ingen egen erfarenhet.

[Totoros kaniner]
0

maskors har jag hört innehålla mycket protein så nästa sommar ska jag torka en massa o ha till nästa vinter.

ärtflingor ger jag som godis, så det e glädjande att det innehåller mycke protein, vilket jag inte visste.

Loverabbits
0

#20 Mina får den sorten och jag blötlägger inte. Det fungerar bra. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

mandyosv
0

#6 Du blev ÄGD haha!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur