kanin med vikt problem
Hej min 6 månader gammal hermelin hona har problem med vikten. Hon föddes liten och kommer aldrig att bli normal stor. Hon kommer att vara med på utställninga . Problemet är att mini vikten för en hermelin är 8 hg om de väger mindre blir hon nollad! Hon väger bara 5 hg! Hon är inte undernärd eller överviktig. Hennes syster väger ca 8 hg vet någon hur man kan göra att kaninen ska gå upp i vikt utan att bli stor?
Om hon är liten i växten, ska du inte "göda" upp henne om hon är lagom i vikt :) För då är risken just att hon blir tjock istället. Då är det bättre att skippa att ställa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ok det kanske är bäst får kolla hur mycket hon väger vid vuxen ålder :-)
Viktskalan för vuxna hermeliner ser ut såhär
- 0,60 kg = 0 p
0,61 - 0,70 kg = 3 p
0,71 - 0,80 kg = 4 p
0,81 - 1,30 kg = 5 p
1,31 - 1,40 kg = 4 p
1,41 kg - = 0 p
Hon blir alltså nollad om hon väger under 0,61kg. För att få full poäng på vikt bör hon väga mellan 0,81 och 1,3kg.
Om hon är i bra hull nu finns det ingen anledning att göda upp henne.
Funkar det inte att bygga upp hennes muskler? Muskler väger mer än fett 
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Jag tycker #4 idé var supersmart! =) Och Motion mår hon bara bra av med! =)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#4 #5 hon har en jätte stor rastgård som hon kan springa och skutta i hur mycket hon vill. (använder den ofta)
#3 ahh trodde inte att det var så.. Vad menas med "bra hull"?
#7 att hon har en bra vikt och inte är kantig osv utan ja varken smal eller tjock. Jämn och fin :) Jag skulle inte ha ställt henne. Man bygger inte riktigt muskler ut av att gå i Hage. Ser man hos andra djur gäller det att arbeta med dom, i uppförsbacke och hoppning och sånt.
#8 Beror ju på vad man har för saker i hagen, hur stor hagen är osv :)
Min Viola t.ex som bor inne, är välmusklad just nu och hon springer enbart lös inne nu vintertid :)
#9 nej men enligt mina erfarenheter är kaninen bara väldigt Aktiv när hagen är "ny" med ny inredning (spännande) och sen när de forskat färdigt "sitter de mkt" trots tunnlar stockar och grejer att hoppa över och på osv :) Så är det VERKLIGEN för mina chinchillor. Så fort vi byggt något nytt (hyllor eller stoppat in vad som helst, grenar eller något) blir de super aktiva. Springer och studsar på allt och hoppar och smakar på allt ;) sen sitter de mest när de utforskat allt.
#10 Mina är inte såna, mina är aktiva var gång dem kommer ut, bara jag ändrar på vart huset står eller liknande, så tycker dem det är kul ^^, Om det inte är för mycket gottigt gräs att äta men sedan blir dem aktiva igen :)
Ja chinchillor vet jag är mästare på sånt hihi :D
#11 Svårt att se på den bilden tyvärr..