Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 470 ggr
ninor
0

Dom "bråkar"

Jag har två kaniner, en kastrerad hane på ca 1,5 år samt hans dotter på 4 månader. De har sedan drygt två månader tillbaka bott i samma bur och varit bästa kompisar utan en enda fight.

Nu är jag hemma hos min pappa med kaninerna och igår när jag inte var hemma började dom "bråka". Har nu även sett det med egna ögon..

De springer runt varandra, honan lägger sig mot golvet för att bli parad, hanen hoppar omkring och till slut blir de irriterade på varandra så de rycker lite päls…Dock ytterst lite, men man märker verkligen att hanen blir irriterad och försöker komma undan och säga ifrån.

Frågan är…Hur mycket ska man låta dom hålla på egentligen? Och varför har det börjat helt plötsligt? De har varit hemma hos min pappa förut och har en egen bur här, så jag tycker inte att det kan ha med den "nya" miljön heller eftersom den trots allt inte är så ny..

kaninlyckan
0

mina kaniner höll också på med det men 2st honor i det fallet mi iallafall

det kan vara att pappan *HANEN* idetta fall vissar dominans eller vem som bestämmer i buren

ninor
0

#1 fast jag tycker att de borde ha gjort upp detta innan… Och det är inte bara i buren, utan främst när de är ute och skuttar.

Tänkte på ifall det kanske kunde ha något att göra med att honan nu är 4 månader och börjar bli könsmogen, frågan är vad man gör åt det i så fall..

kaninlyckan
0

jag skulle skilt dem från vara då hanen kan göra ganaska så stor skada då menar jag skilja dem några veckor till det är  över

tesushie
0

jag skulle separera dom ett tag eller så om honan inte redan har åldern inne för att kastreras och vänta tills dess.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika