Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 459 ggr
valorous.kid
0

Tjuvnyp

Hej! Så småningom ska jag sätta ihop min hane med hans dotter, dom har gått ihop lite i hagen och dom värkar gilla varann. Dom brukar gräva hål i snön och gosa. Hon faller också åt sidan då och då och rullar i snön(jag har förstått att det är bra :) ). Men dottern brukar följa efter honom heeeeela tiden och tjuvnyps honom i svansen och på magen. Bör jag få henne att sluta eller tror ni att detta går bra? Och han juckar på henne ibland, ska jag låta honom göra det eller få honom att sluta??? Och varför följer hon efter honom? Tacksam för svar! :D

Suskiv
0

Förutsätter att han är kastrerad.

Jucka är ett dominansbeteende. De är inget man kan styra över utan det är nått kaniner gör för att visa att de bestämmer.

Att hon däremot biter honom är inte ok och de bör säras innan de slutar med skador.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Linda1977
0

Varför ha hona och hane tillsammans om inte syftet är att få ungar? Om han klättrar och juckar på henne är det mycket möjligt att hon blivit dräktig, och med sin pappa. Skulle sätta dem i separata burar och hoppas på att det inte blir några ungar. //Linda

valorous.kid
0

Han är såklart kastrerad och syftet att sätta ihop dom är att dom ska Bo ihop i samma bur….. Alltså, hon biter inte riktigt. Inte hårt iaf… Han har ingenting emot det, han springer inte iväg, reagerar knappt :/

Linda1977
0

#3 Dåså - Men blir han besvärad av honans bitande kanske de ska bo separat. //Linda

valorous.kid
0

#4 mmm, men varför följer hon efter honom?

Linda1977
0

Är hon väldigt ung kanske hon känner sig osäker och då kanske det känns tryggt att hålla sig till pappa. //Linda

valorous.kid
0

#6 ja så kanske det är :3 hon är ca 6 mån

bustjejen
0

Om du sätter ihop dem, så är det ju förståss väldigt viktigt att du har noga koll på dem. De får ju givetvis inte bråka, men de måste nog få bestämma någon form av rangordning, dock utan att någon av kaninerna kommer till skada.

valorous.kid
0

#8 jag kollar alltid på dom i hagen och ser till att dom inte gör illa varann. Dom verkar komma bra överens. Förutom juckandet…….. Jag ska låta dom hålla på lite så att dom kan bestämma rang, fast inte om dom gör illa varann såklart.